چهارشنبه 6 مهر 1384

آرش مير اسماعيلي عضو تيم ملي جودو ايران: از المپيك آتن تاكنون هيچ حقوقي دريافت نكرده ايم، فارس

خبرگزاري فارس: دومين دوره مسابقات جودو باشگاه هاي برتر كشور در حالي برگزار مي شود كه بار ديگر شاهد غيبت بسياري از ملي پوشان برجسته كشورمان در اين ميادين هستيم.


به گزارش خبرگزاري فارس،‌آرش مير اسماعيلي دارنده دو مدال طلاي جهان و پر افتخارترين جودوكار ايران از جمله نفراتي است كه امسال براي دومين بار بدون تيم مانده است.
وي معتقد است كه شرايط اين رشته ورزشي در ليگ قهرماني كشور تك بعدي و نابسامان است و اين موضوع و دلايل بسيار ديگر،‌ سبب شده تا او عطاي شركت در رقابت هاي ليگ برتر جودو كشور را به لقايش ببخشد.
خبرنگار ورزشي فارس روز چهارشنبه در خصوص مسائل مختلف و شرايط حاكم بر اين رشته ورزشي با اين ورزشكار به گفت وگو نشست.
فارس:‌به عقيده شما مشكل اصلي حاكم بر ليگ جودو چيست؟
ج: متاسفانه ليگ جودو ايران تك بعدي شده است، در حقيقت كل اين مسابقات معطوف به يك تيم به نام پاس شده است.اين تيم با جذب همه نيرو‌هاي خوب مسابقات ليگ را قرق كرده است و فدارسيون نيز هر گونه همكاري لازم را با پاسي ها انجام مي‌دهد و همانطور كه مي‌دانيد چندين سال است قهرماني در انحصار اين تيم قرار دارد.
فارس: ‌چرا باشگاه هاي بزرگ ديگر با استخدام ملي پوشاني چون شما به اين به اصطلاح تك بعدي بودن رقابت ها خاتمه نمي‌دهند؟
ج: پيش از اين تيم‌هاي ديگري نيز بودند كه با حضور خود در ليگ مشاهده كردند كه همكاري لازم با آنها نمي شود و با سرمايه گذاري كلان خود به مقام دوم يا سوم دست مي يابند. همين امر باعث شد تا عطاي ماندن در اين رقابت ها را به لقايش بخشيده و سال بعد شركت نكنند.
به عنوان مثال سال گذشته پيكان با جذب تعدادي جودوكار قهار تصميم داشت در ليگ شركت كند ولي چون فقط يك هفته بعد از قرعه كشي اعلام آمادگي كرد فدارسيون با ورود اين تيم به مسابقات موافقت نكرد.
فارس:‌هيچگاه تصميم نگرفته‌ايد كه با تيم پاس در چارچوب اين رقابتها مبارزه كنيد؟
ج:‌به هيچ وجه، من در تيمي مبارزه مي‌كنم كه در آن رقابت وجود داشته باشد وقتي از اول فصل بدانم كه تيم قهرمان است ديگر چه انگيزه‌اي براي ادامه مسابقات دارم.
فارس:چه راهكارهايي را براي رفع اين معضل پيشنهاد مي‌كنيد؟
ج: واقعيت اين است كه ليگ يكي از راه هاي اصلي براي پشتوانه سازي تيم ملي است.از سوي ديگر زندگي بسياري از ملي پوشان از طريق اين مسابقات تامين مي‌شود بنابراين داراي اهمتي ويژه‌اي است و بايد هر چه زودتر كارشناسان و صاحبت نظران با همفكري خود راه ورود تيم‌هاي پرقدرت را به اين رقابت ها باز كنند تا با جذب ملي پوشان بار ديگر شاهد ارتقاء سطح كيفي مسابقات باشيم. همانطور كه فدارسيون به دنبال تقويت تيم ملي است بايد به فكر ليگ هم باشد.
فارس: اما تيم ملي نيز امسال با سقوط 9 پله‌اي در جهان مواجه بود؟
ج: سطح اين مسابقات، هم از لحاظ كمي و هم از حيث كيفي بسيار بالا بود به طوري كه هيچك از قهرمانان المپيك و جهان (به غير از جودوكار 100 كيلوگرم ژاپن كه طلا المپيك خود را تكرار كرد) نتوانستند مدال هاي خود را تكرار كند .نائب قهرمان المپيك برنز گرفت، آلمان با آن همه قهرمان بدون مدال ماند. به عقيده من هيچ يك از بچه‌ها كم فروشي نكردند و حتي نسبت به دوره‌هاي گذشته رشد داشتند و اين براي اولين بار بود كه جودكاران ما تا مراحل پاياني در اوزان خود باقي مي‌ماندند ولي متاسفانه در جودو بر اساس رنكنيگ، مقام تعيين مي‌شود و ما چون يك مدال برنز بيشتر نداشتيم به مقام سيزدهم رسيديم در حالي كه با كسب يك طلا در بين 4 تيم در رده اول قرار مي‌گرفتيم.
فارس: شما پيش از مسابقات مصر، قول مدال طلا و شكستن ركورد قهرمان ژاپن را داده بوديد، چطور شد به مدال برنز رضايت داديد؟
ج:‌ارزش اين مدال برنز براي من بيشتر از دو مدال طلاي گذشته است شايد اگر اين بار هم طلا مي‌گرفتم انگيزه‌ام براي حضوري مقتدارنه در مسابقات آتي كمرنگ مي‌شد؛ ولي حالا انگيزه‌ام دو برابر شده است. از هم اكنون تمام تلاش خود را براي كسب طلا در بازي هاي آسيائي قطر، مسابقات جهاني برزيل و المپيك چين به كار بسته‌ام. آرزوي من كسب مدال طلاي المپيك است. با رسيدن به اين هدف از دنياي قهرماني خداحافظي مي‌كنم.
فارس: شكست شما در خاك حريف ژاپني، درست تكرار ماجراي باخت حاجي آخوند زاده در دوره قبل اين مسابقات بود. از اين رو بسياي از كارشناسان بر مشكل جودو ايران در فن خاك اتفاق نظر دارند، عقيده شما در اين باره چيست؟
ج: باخت من به حريف ژاپني يك حادثه بود. چنانچه سرم با تشكل برخورد نمي كرد به هيچ وجه بازي را به ژاپن واگذار نمي‌كردم، اين جودوكار ژاپني اصلا حريف من نبود و در مسابقات بعدي اين مسئله را ثابت مي‌كنم. هيچ كس تا پيش از اين رقابت نتوانسته بود از من خاك بگيرد؛ در تمامي اردوهاي خارجي نيز اين مسئله را ثابت كرده‌ام از سوي ديگر وقتي يك نفر در يك فني ضعف دارد نبايد آن را به تمامي جودو تعيم داد.
فارس: البته برخي نيز بر اين عقيده‌‌اند كه تكنيك و تاكنيك شما براي رقبا كاملا مشخص است بنابراين به راحتي موفق به شكستتان مي‌شوند؟
ج: اگر به همين مسابقات اخير كمي توجه كنيد خواهيد ديد كه در هر مبارزه از تكنيك خاص بهره برده‌‌ام بنابراين تكنيك هاي من تكراري نيست كه دستم براي حريفانم رو شده باشد.
فارس: رضايت به مدال نقره آسيا و حذف در رقابت هاي جهاني دانشجويان نيز به اين مسائل بيشتر دامن زده ‌است و حتي در بعضي محافل شنيده مي‌شود كه آرش مير اسماعيلي نان عدم مسابقه با حريف رژيم صهيونيستي را مي‌خورد؟
ج: من چند روز قبل از مسابقات آسيائي به شدت از ناحيه پا آسيب ديدم ولي با وجود اين شرايط ،در اين رقابت ها شركت كرده و نقره گرفتم. براي پيكارهاي دانشجويان نيز، بعد از بازي هاي المپيك تمرينات چندان منظمي نداشتم ولي مي‌بايست در اين رويداد مهم شركت مي‌كردم كه به هيچ وجه برد و باخت برايم اهميت نداشت و اينكه مي‌گويند من نان عدم مسابقه با نماينده رژيم صهيونيستي را مي‌خورم؛ اين تصميمي بود كه خودم گرفتم بدون اين كه به پاداش و ارزش‌هاي مادي آن فكر كنم؛ در اين ديدار حاضر نشدم. زنده نگه داشتن آرمان هاي انقلابي اسلامي مهمترين هدفي بود در آن ديدار به آن مي انديشيدم. اما در سه مسابقه آينده ثابت مي‌كنم كه كم كاري نكرده‌ام.
فارس:‌در حال حاضر برنامه آمادگي‌تان چگونه است؟
ج: روزي يك جلسه به شكل سبك تمرين مي‌كنم و در حقيقت در حال سپري كردن دوران استراحت بعد از مسابقات هستم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فارس: حضور مربي ژاپني در تيم ملي به چه ميزان در روند آمادگي تيم موثر بود؟
ج: به نظر من هيچ مربي به اندازه آقايان اميني و يوسف زاده نمي‌توانند براي جودو موثر باشد چرا كه آنها 15 سال سابقه حضور در اين تيم را دارند و در شرايط كنوني به جائي رسيده اند كه نتيجه‌ تلاش خود را برداشت مي‌كنند. ما بايد مطمئن باشيم كه هيچ يك از كشورهاي صاحب نام مربيان تراز اولشان را در اختيار ما قرار نمي‌دهند. بنابراين نبايد به آنها دلخوش بود.
فارس: نظرتان درباره پشتوانه سازي تيم ملي جودو، چيست، ما در مسابقات جهاني مصر در 6 وزن شركت كرديم (2 وزن نماينده نداشتيم) آيا اين نشان از نداشتن پشتوانه كافي ندارد؟
ج: در ايران قهرمانان هميشه از بين 10 تا 15 نفر انتخاب مي‌شوند در حالي كه در كشوري مثل ژاپن از ميان 100 تا 120 نفر برگزيده مي‌شوند، سرمايه جودو ايران همين مقدار است، با توجه به سنگين بودن اين رشته و علاقه جوانان به رشته‌هائي مثل كشتي، فوتبال و تكواندو، كمتر شاهد جذب آنها به جودو هستيم. البته تشكيل پايگاه‌هاي قهرماني در سال‌هاي اخير در بهبود اين مسئله بسيار موثر بوده است و ما شاهد حضور نفرات دوم و سوم تيم ملي جوانان در اردوهاي بزرگسالان هستيم.
درباره غيب دو وزن در مصر هم بايد بگويم كه اين مسئله بستگي به نظر و صلاح ديد مربيان داشت.
فارس: و حرف آخر...
ج: در ايران به مقام و مدال بيشتر از هر چيز ديگر اهميت داده مي‌شود؛ ولي هيچ گاه گفته نمي‌شود كه اين عنوان تحت چه شرايطي به دست آمده است. تيم ملي جودو تا به امروز (المپيك به بعد) هنوز هيچ حقوقي دريافت نكرده است، بعضي افراد پول قرض مي‌كنند و در تمرينات حضور مي‌‌يابند. با اين شرايط بود كه ما در مسابقات جهاني مصر شركت كرديم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26380

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرش مير اسماعيلي عضو تيم ملي جودو ايران: از المپيك آتن تاكنون هيچ حقوقي دريافت نكرده ايم، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016