سه شنبه 1 آذر 1384

بازتاب تصميم گيري عجيب AFC در وب سايت گل: احتمالا شوخي کرده اند! ايپنا

تصميم گيري عجيب و مشکوک کنفدراسيون فوتبال آسيا باعث شد يک روز پس از واکنش شديد از طرف مطبوعات داخلي ايران و چند هفته نامه و روزنامه ژاپن و کره اي، وب سايت گل هم از خود واکنش نشان دهد.

به گزارش گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران(ايپنا) متن کامل مقاله اي تحليلي به قلم جان داردي از نظر شما مي گذرد:
سوال: پارک جي سونگ، لي يانگ پيو، شونسوکه ناکامورا، علي کريمي، هيدتوشي ناکاتا و جواد نکونام، به کدام قاره از جهان تعلق دارند؟
جواب: احتمالا آسيا!
جواب دوم: مگر اين ها ستارگان بزرگي هستند که در موردشان سوال مي پرسيد؟ مگر خبر نداريد آسيا سه ستاره بيشتر ندارد؟ سامي الجابر، المنتشري و يک ستاره از ازبکستان!
يک سوال ديگر: آيا اين ستارگان مثل ستارگاني که ما مي شناسيم، در باشگاه هاي بزرگ اروپايي و معتبر آسيايي عضويت دارند؟
جواب: نه، البته بازيکنان بدي هم نيستند، بالاخره در خدمت کشورشان بوده اند و مردم کشورشان آن ها را دوست دارند. اين چيز کمي نيست. کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) دليل انتخاب و تصميم عجيبش را اين گونه توصيف مي کند: به نظر ما همين سه نفر لياقت حضور در اين مراسم را دارند چرا که در سال 2005 سايرين چيزي از خود نشان نداده اند!
با وجود اين حقيقت که به هر حال منطق ساختمان رسمي و معتبر AFC است، 5 ستاره سرشناس آسيا هرگز در اين فرايند به رسميت شناخته نشده اند و شايد AFC خواسته تا با اين کار شوخي کرده باشد!
ماکسيم شاتسکيخ ستاره ازبکي ديناموکيف ، بيشتر از نصف فصل را نيمکت نشين بوده است و معلوم نيست چه بازي اعجاب آوري از او ديده اند که اين گونه شيفته اش شده و بقيه ستارگان تراز اول آسيا را فراموش کرده اند. الجابر که چهارمين جام جهاني خود را تجربه خواهد کرد. شايد به عنوان پيشکسوت فوتبال خاورميانه ارزش يک تشکر شفاهي را در سالن AFC داشته باشد اما اين ارزش تا آن حد زياد نيست که نامش را در ليست سه نفر برتر فوتبال آسيا ببينيم.
شاتسکيخ نيز که خصلت هاي تدافعي او ايجاب مي کند او را در وهله نخست يک مدافع بناميم تا يک هافبک تدافعي، آن قدر ها هم خوش ندرخشيده که بازي سازي بزرگاني چون نکونام، ناکاتا يا ناکامورا ناديده گرفته شود و حضور او که در ليگ داخلي 16 درصد اشتباه منجر به گل به خودي داشته است، پررنگ جلوه داده شود.
شاتسکيخ سه بار در رقابت هاي انتخابي جام جهاني گل زده است و چگونه مي شود او را با بزرگان و رکوردداران گلزني در فوتبال حرفه اي آسيا مقايسه کرد!
کسي قصد کنار زدن کامل اين سه ستاره معرفي شده را ندارد اما آيا جايگزين هاي مناسب تري براي آن ها وجود ندارد؟ نکته بسيار تاسف انگيز، مراحل تصميم گيري در AFC است. چرا که با مقايسه آن با مراحل تصميم گيري در اروپا، متوجه مي شويم که چرا اکثر جوانان آسيايي عاشق يک تيم ملي يا باشگاهي از اروپا هستند و انگيزه اي براي حمايت مالي يا روحي از يک تيم آسيايي ندارند.
علي کريمي يک نماينده شايسته از آسيا در لباس بايرن مونيخ است که شايد هواداران بايرن مونيخ خيلي بهتر از آسيايي ها او را بشناسند و اين يک فاجعه براي AFC محسوب مي شود.
در اروپا 50 ستاره معرفي شده از بين آن ها توسط چهار ارگان رسمي و صادق و معتبر چون فرانس فوتبال، کيکر، انجمن کارشناسان و نويسندگان تلفيقي از بريتانيا، فرانسه، اسپانيا، ايتاليا و آلمان و مسئولين يوفا، سه نفر مشخص شده و آن قدر شفاف و روشن است که خيلي ها از قبل همين سه نفر را به صورت منطقي و بديهي مي دانند.
اما اين که در AFC پيش بيني بيش از 15 روزنامه رسمي و وب سايت پر هوادار، يک شبه تغيير کرده است، واقعا جاي تاسف و بحث و بررسي دارد.
دو هفته پيش AFC خود در مصاحبه با وب سايت گل گفته بود: اگر بازيکنان نتوانند در سالن مراسم طبق تاريخ هماهنگ شده قبلي حضور داشته باشند هم معني با حذف آن ها خواهد بود و حضور در کوالالامپور يکي از شرايط انتخاب بازيکنان ناميده شده بود.
اين مساله خود به خود عجيب و تا حدي غير منطقي است چرا که مشخص است ناکاتا در کوران رقابت هاي ليگ برتر نمي تواند در سالن مراسم حضور داشته باشد و مسئولين هم اين مساله را خيلي خوب مي دانند و اين حرکات هدف دار و بسيار مشکوک در نهايت با تصميم گيري عجيب AFC تکميل شد و نام بزرگان آسيا را در ليست سه نفر اول آسيا نديديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جايزه بر طبق جمع آوري آراي کارشناسان اهدا مي شود! اين را احتمالا مقامات AFC نيز خيلي خوب مي دانند اما معلوم نيست اين آراي کذايي از کجا و از چه کساني جمع آوري شده است. 45 عضو ارشد AFC طبق چه منطقي چنين رايي داده اند؟!
(گفتني است خارج از ترجمه عيني اين متن بايد به اين نکته اشاره شود که نويسنده اين متن اطلاع کافي از فوتبال آسيا نداشته و در حالي که منصفانه از تصميم گيري AFC حرف مي زند، نمي داند که ستاره ازبکي يک مهاجم يا دست کم يک هافبک تهاجمي است نه يک مدافع!)

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27502

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازتاب تصميم گيري عجيب AFC در وب سايت گل: احتمالا شوخي کرده اند! ايپنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016