چهارشنبه 6 ارديبهشت 1385

تاريخچه پيگيري حضور زنان در ورزشگاه‌ها، گفت‌وگوي ايسنا با بهزاد كتيرايي، مدير كل حراست سازمان تربيت بدني، ايسنا

- پيگيري‌ها از اوايل سال ‌٧٦ شروع شد
- مشكلي براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال


مدير كل حراست سازمان تربيت بدني در سال‌هاي 75 تا 82 با اشاره به طرح حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و پيشينه‌ي اين طرح اظهار كرد: بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از اوايل سال 76 به صورت جدي مطرح شد كه سازمان تربيت بدني در آن زمان با بررسي‌هاي كارشناسي موضوع را مورد بررسي قرار داد و در مواردي نيز با اجراي موفق اين تئوري راه را براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم كرد.

بهزاد كتيرايي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در زماني كه به عنوان مسوول حراست سازمان تربيت بدني فعاليت مي‌كردم با توجه به اين ديدگاه كه نيمي از جامعه‌ي ما را بانوان تشكيل مي‌دهند در بحث تماشاگران و علاقه به تشويق ورزشكاران متوجه خلا بزرگي شديم كه آن هم ناشي از عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بود. بحثي كه بانوان نيز بارها ثابت كرده بودند براي اجراي آن علاقه‌ي فراواني دارند.

وي افزود: ما در جريان بازي‌هاي تيم ملي و حتي بازي‌ها استقلال و پرسپوليس مواردي داشتيم كه تعدادي از دختر خانم‌ها با لباس‌هاي پسرانه وارد استاديوم آزادي مي‌شدند. اين موضوع ما را بر آن داشت تا به صورت جدي راهكاري اساسي براي اين مشكل پيدا كنيم. بر اين اساس موضوع به صورت قانونمند و با نگاه‌هاي اجتماعي متفاوت حاكم بر آن مورد بررسي قرار گرفت.

كتيرايي خاطر نشان كرد: اولين حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را در بازي واليبال نوجوانان آسيا در سال 77 تجربه كرديم. اتفاقا در آن بازي نيز علاوه بر حضور پرشور تماشاگران خانم؛ تيم نوجوانان ايران قهرمان شد. پس از اين ماجرا اعتراضات زيادي به حضور بانوان در مكان‌هاي ورزشي مطرح شد كه هاشمي‌طبا رييس وقت سازمان تربيت بدني پس از بررسي موضوع و دسته‌بندي رشته‌هاي ورزشي تنها در بعضي از رشته‌ها اجازه‌ي حضور بانوان را صادر كرد.

وي افزود: تاكيد سازمان تربيت بدني در آن زمان مبني بر عدم حضور بانوان در سالن‌هاي ورزشي كشتي و شنا بود. اما در رابطه با فوتبال هيچ بحثي مطرح نشد، چرا كه نه تنها فاصله‌ي بين تماشاگران و بازيكنان زياد بود بلكه موضوع ناهنجاري نيز به دليل مباحث شرعي با توجه به دوري فاصله تماشاگر و بازيكن رد شد.

كتيرايي خاطر نشان كرد: پس از اين دسته بندي انتقاداتي مبني بر بحث حضور بانوان در بازي‌هاي فوتبال به دليل فضاي حاكم بر ورزشگاه‌ها با اين استدلال كه فضاي مناسبي براي حضور بانوان نيست مطرح شد اما سازمان تربيت بدني با بحث كارشناسي و دقيق شرايطي را فراهم كرد كه بانوان بدون هيچ مشكلي در بهترين مكان استاديوم و با بهترين مسيرها وارد و از استاديوم خارج شوند.

وي تاكيدكرد: به دليل حساسيت بيش از حد موضوع؛ رييس وقت سازمان تربيت بدني در مشاوره‌اي نظر دفتر مقامات ارشد را در خصوص حضور بانوان در بازي‌هاي فوتبال را خواستار شد كه تنها بر اين تاكيد شد كه اين اتفاق مورد توجه متدينين است و بايد با بررسي‌كامل انجام شود.

رييس سابق حراست سازمان تربيت بدني خاطر نشان كرد: سازمان تربيت بدني پس از تست اوليه‌ي حضور بانوان در بازي‌هاي فوتبال و براي رفع دغدغه‌هاي متدينين جهت چگونگي حضور بانوان در استاديوم‌ها تصميم گرفت علاوه بر انتخاب بهترين مكان‌ها براي مستقر شدن خانواده‌ها، كليه‌ي شرايط جانبي اين موضوع را نيز مد نظر قرار دهد.

وي تاكيد كرد: بهترين مكان در طبقه‌ي دوم استاديوم كه حدود چهار هزار نفر ظرفيت داشت و سمت چپ و راست جايگاه كه هر كدام دو هزار نفر ظرفيت پذيرش تماشاگر را داشت با راه‌هاي ورودي و خروجي كاملا مجزا و سرويس‌هاي بهداشتي كاملا جداگانه با پاركينگ‌هاي اختصاصي براي حضور اتوبوس‌هاي ويژه خانواده‌ها از مهم‌ترين برنامه‌هاي سازمان براي رفع دغدغه‌هاي موجود در اين خصوص بود.

وي خاطر نشان كرد: طرح مذكور پس از كارشناسي دقيق در بازي ايران وايرلند براي 2000 خانواده ي ايرلندي اجرا شد و نتايج كاملا مثبت و موثري داشت به گونه‌اي كه هيچ گونه اتفاقي كه باعث نگراني مسوولين برگزاري مسابقات شود؛ حادث نشد. در مراحل بعد نيز با اجازه يافتن خبرنگاران خانم و بانوان ورزشكار در بازي‌هاي فوتبال ورزشگاه آزادي؛ شرايط مورد بررسي مجدد قرار گرفت كه پس از اين تست نيز شرايط عادي و طبيعي معرفي شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كتيرايي با بيان اينكه جامعه شرايط پذيرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را دارد، خاطر نشان كرد: هيچ گونه مخالفتي براي حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها از جانب دولت چه در سال 77 و چه در امروز وجود ندارد. اما مشكل اينجاست كه عليرغم هماهنگي‌هاي موجود براي به اجرا گذاشتن اين سياست، تنها به دليل بد جلوه دادن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها عده‌اي شرايط را ناهمگون توصيف مي‌كنند واين باعث مي‌شود كه با حضور بانوان در ورزشگاه مخالفت‌هايي شود.

رييس حراست سازمان تربيت بدني در سال‌هاي 75 تا 82 تاكيد كرد: دغدغه‌هاي كنوني كه در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح شده است، به دليل شرايط حاكم بر بازي فوتبال و دوري فاصله‌ي بين بازيكن و تماشاگر و تسلط كامل ماموران نظامي و انتظامي بر عملكرد تماشاگران نمي‌تواند جاي هيچ گونه نگراني داشته باشد.

كتيرايي با بيان اين كه تاكنون بارها سازمان صدا و سيما صحنه‌هايي از حضور بانوان ايراني در ورزشگاه‌هاي كشورهاي عربي را به نمايش گذاشته است و هيچ حساسيتي در خصوص آن مطرح نبوده است؛ پيشنهاد احمدي‌نژاد براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را مثبت و قابل اجرا خواند و ابراز اميدواري كرد كه با كاستن از فضاي غير واقعي موجود مبني بر عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، مسوولان به دنبال شرايطي باشند تا با شكسته شدن اين تابو راه منطقي و اساسي براي آن انديشيده شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29772

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاريخچه پيگيري حضور زنان در ورزشگاه‌ها، گفت‌وگوي ايسنا با بهزاد كتيرايي، مدير كل حراست سازمان تربيت بدني، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016