پنجشنبه 25 آبان 1385

با مسافران دوحه، در فاصله ۱۴ روز مانده تا بازی هاى آسيايى، ايران ورزشی

ايران ورزشى - چيزى تا شروع بزرگترين رويداد ورزشى آسيا باقى نمانده، ۱۴ روز تا شروع رسمى پانزدهمين دوره بازيهاى آسيايى، ميدانى كه بيش از ۱۳ هزار ورزشكار، خود را آماده كرده اند تا در بيش از ۴۰ رشته ورزشى به مصاف حريفان خود بروند.
از بين اين تعداد ورزشكار، ۲۳۵ نفر ايرانى حضور دارند كه قرار است در ۲۵ رشته ورزشى شركت كنند. ۲۵ رشته اى كه براساس اولويت هايى چون ضرورت مدال آورى، جابجايى ركورد و بعضاً نيز پشتوانه سازى انتخاب شده اند.
پانزدهمين دوره بازيهاى آسيايى كه به مدت ۱۵ روز به طول مى انجامد، روز اول دسامبر، رسماً افتتاح مى شود و اين در حالى است كه ورزشكاران ۳ رشته فوتبال، بسكتبال و واليبال زودتر از اين مراسم رقابت هاى خود را آغاز مى كنند.
ايران در هر ۳ رشته نماينده دارد و با اين شرايط ملى پوشان خود در اين رشته ها را زودتر از سايرين روانه قطر مى كند.
ورزشكاران جودو، تيراندازى، وزنه بردارى و شنا نيز گروه ديگرى از كاروان ايران را تشكيل مى دهند كه با شروع رسمى بازيها، رودرروى رقبايشان قرار مى گيرند.
مسابقه هاى هر ۴ رشته فوق از روز ۲ دسامبر شروع مى شود و اين در شرايطى است كه در اين بين رقابت جودوكاران با رقبايشان ۴ روز طول مى كشد.
تيراندازان ايران هم از روز دوم بازيها تا ۸ دسامبر مقابل حريفان خود قرار مى گيرند تا شانس خود را براى جابجايى ركوردهاى ملى و همين طور قرار گرفتن در بين نفرات برتر امتحان كنند.
رقابت هاى وزنه بردارى نيز فرداى روز برگزارى مراسم افتتاحيه آغاز مى شود تا در صورت عدم بروز مشكل خاصى براى اعزام نمايندگان ايران، انتظار مردم براى تماشاى عملكرد رضازاده، چندان طول نكشد.
مسابقه هاى وزنه بردارى ۵ روز ادامه دارد كه به احتمال فراوان ايران تنها در روز پايانى نماينده دارد. شناگران نيز ديگر نمايندگان ايران هستند كه در روز دوم بازيها تن هاى خود را به آب مى زنند تا حداقل براى ارتقاى ركوردهاى كشور و كسب يك جايگاه قابل قبول به نسبت توانايى هايشان تلاش كنند.
رقابت هاى اين رشته هم ۶ روز طول مى كشد. سرپرست كاروان ايران و تعدادى از مسؤولان اجرايى كاروان براى سامان دادن به مقدمات حضور ورزشكاران و ساير اعضاى كاروان زودتر از موعد راهى دوحه مى شوند تا در اسكان ورزشكاران و ساير مسائل مشكلى وجود نداشته باشد.
پس از مسؤولان، اولين گروه ۴ آذرماه به قطر مى روند. ساير گروه ها نيز به فراخور تاريخ برگزارى مسابقاتشان يكى، دو روز زودتر به قطر سفر مى كنند و ۲ روز پس از اتمام رقابت ها به كشور باز مى گردند.

تمهيدات ويژه براى آسايش در دهكده
قطرى ها كه به نظر مى رسد تلاش مى كنند تا بهترين ميزبانى بازيهاى آسيايى را به خود اختصاص دهند، تسهيلات ويژه اى در دهكده بازيها و همين طور خارج از دهكده براى ساير ميهمانان خود در نظر گرفته اند. طبق هماهنگى هاى انجام شده كاروان ۲۳۵ نفرى ورزشكاران و ۹۳ همراه آنها در ۲ ساختمان ۴ طبقه مستقر خواهند شد.
همچنين با وجود كلينيك پزشكى موجود در دهكده، مسؤولان كاروان ايران در نظر دارند بخشى را در يكى از اين ۲ آپارتمان اختصاص دهند تا امور پزشكى ورزشكاران در آنجا انجام شود.در دهكده بازيها، سالن هاى مختلف از جمله بيليارد، استخر سرپوشيده و همين طور لوازم تفريحات سالم در نظر گرفته شده تا ورزشكاران در اوقات فراغت خود از آنها استفاده كنند.همچنين مسؤولان برگزارى بازيها، ورزشكاران مسلمان حاضر در پانزدهين دوره رقابت هاى آسيايى را مدنظر قرار داده و مسجدى را در دهكده مهيا كرده اند.

پوشش خبرى متفاوت
مسؤولان كاروان اعزامى ايران به دوحه كه سعى كرده اند در زمينه هاى مختلف، متفاوت با دوره هاى قبل بازيها برنامه ريزى كنند، نگاه متفاوتى نيز به پوشش خبرى رقابت ها توسط رسانه هاى داخلى داشته اند كه البته با اتمام بازيها مى توان قضاوت كرد تا چه حد اين روش ها مؤثر بوده است. به هر حال طبق آنچه كه برنامه ريزى شده، حدود ۴۰ خبرنگار ايرانى همراه كاروان ايران راهى دوحه مى شوند تا رويدادهاى بزرگترين رويداد ورزشى آسيا را ثبت كنند.
خبرنگاران اعزامى كه هر كدام مسؤول پوشش خبرى يك رشته شده اند، همراه با ساير خبرنگاران حاضر در بازيهاى آسيايى قطر، در ۲ برج اسكان مى يابند. اين ساختمان ها كه دهكده خبرنگاران را تشكيل مى دهند در فاصله ۲ كيلومترى مركز رسانه اى رقابت ها قرار دارند.برخلاف رويدادهاى مهم استفاده از اينترنت براى كميته خبرنگاران رايگان تمام مى شود كه با اين حساب نمايندگان رسانه هاى گروهى كشورمان براى پوشش خبرى مسابقه ها با مشكلات كمترى مواجه خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آتش دوحه در كوه هاى هاجر
آتش بازيهاى آسيايى دوحه كه پس از تهران راهى عمان شده بود پس از ۳ روز طى مسير در اين كشور راه خود را به سمت امارات ادامه داد.
مشعل بازيهاى آسيايى كه در ۳ شهر عمان با استقبال گرم عمانى ها به ويژه كودكان اين كشور مواجه شده بود در آخرين مسير توسط بشيرالعراش حمل شد.
عمانى ها با برگزارى جشن ها و مراسم مختلف از جمله برپايى رقص هاى سنتى كشورشان از آتش پانزدهمين دوره بازيهاى آسيايى استقبال كردند. اين مشعل پس از عبور از بخش هاى مختلف از جمله سومر، در ادامه مسير به امارات رفت تا ۵ روز در اين كشور بماند.طبق برنامه ريزى انجام شده امروز و در سى و نهمين روز حمل مشعل، آتش بازيها سفر خود را در خيابان هاى حاتا در كوه هاى هاجر ادامه مى دهد، قبل از اينكه وارد شارجه شود.اين مشعل در ۵ روز حضور خود در امارات و پس از عبور از شارجه، وارد دوبى مى شود و از آنجا به ابوظبى مى رود قبل از اينكه در ۱۹ نوامبر امارات را به سمت كويت ترك كند.
كويت آخرين مسيرى است كه مشعل بازيهاى آسيايى طى مى كند و سپس وارد قطر مى شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32129

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با مسافران دوحه، در فاصله ۱۴ روز مانده تا بازی هاى آسيايى، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016