یکشنبه 15 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست توقف سرمایه گذاری در سوخت های زیستی، بی بی سی

مشاور ارشد مواد غذایی سازمان ملل کشورها را به توقف سرمایه گذاری در سوخت های زیستی (بایوفیوئل) ترغیب کرده و گفته است که تعقیب کورکورانه این سیاست "غیرمسئولانه" است.

اولیور دی شوتر همچنین خواهان مهار سرمایه گذارانی است که به گفته او با گمانه زنی در بازار از عوامل جهش بهای مواد غذایی هستند.

مقام های سازمان ملل افزایش بهای آذوقه را به یک "سونامی خاموش" تشبیه کرده اند که 100 میلیون نفر از فقیرترین مردم جهان را تهدید می کند.

استفاده از محصولات کشاورزی برای تامین منابع تازه انرژی مانند اتانول یکی از عوامل افزایش بهای مواد غذایی شناخته می شود.

البته به گفته لورا ترولیان خبرنگار بی بی سی در نیویورک آقای دی شوتر در این زمینه به اندازه ژان زیگلر، سلف خود در سازمان ملل، پیش نرفت.

آقای زیگر کشت محصولات کشاورزی برای تولید سوخت را "جنایت علیه بشریت" خوانده و خواستار ممنوعیت فوری استفاده از آنها شده بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بحران 'قابل پیش بینی'

اما گزارشگر ویژه حق تغذیه پافشاری می کند که اهداف آمریکا و اروپا برای تولید سوخت های به دست آمده از محصولات کشاورزی غیرواقع بینانه است.

وی در مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی لوموند گفت: "اهداف بلندپروازانه برای تولید سوخت های زیستی که آمریکا و اتحادیه اروپا تعیین کرده اند غیرمسئولانه است."

"تقاضای من این است که کلیه سرمایه گذاری ها در این بخش برای مدتی متوقف شود."

وی استدلال کرد که شتاب به سوی سوخت های زیستی یک "نوع رسوایی است که تنها منافع یک لابی کوچک را تامین می کند."

آقای دی شوتر ضمن تقاضا برای تشکیل یک جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بحث درباره بحران غذا، گفت که می خواهد راه هایی برای محدود کردن تاثیر سرمایه گذاری مبتنی بر گمانه زنی در مواد غذایی مانند گندم، که به افزایش بها دامن زده اند، بیابد.

این استاد دانشگاه قوانین بین المللی از بلژیک گفت این "نابخشودنی" است که جامعه بین المللی در پیش بینی آشوب های ماه گذشته که ناشی از افزایش شدید بهای مواد غذایی بود ناکام مانده است.

این مقام سازمان ملل گفت: "هیچ کاری برای جلوگیری از گمانه زنی در مورد مواد خام نشد، هرچند قابل پیش بینی بود که سرمایه گذاران در پی افت بازارهای سهام به این بازارها روی خواهند آورد."

"ما هزینه 20 سال اشتباهات را می پردازیم."

سازمان ملل متحد روز سه شنبه برنامه خود در مورد چگونگی مقابله با افزایش جهانی مواد غذایی را اعلام کرد.

این سازمان گروهی کاری تشکیل داده است تا به مشکل رسیدگی کند و گفت 200 میلیون دلار برای تقویت تولید اختصاص خواهد داد.

گروهی از دانشمندان ممتاز روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفتند که هرچند نمی توان یک عامل واحد را مسبب افزایش بهای غذا در سطح جهان دانست - اما اگر بتوان چنین کرد احتمالا باید روی بهای نفت و گاز انگشت گذاشت.





















Copyright: gooya.com 2016