جمعه 15 شهریور 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توليد زيست‌ سوخت ايده‌آل از زباله ‌های شهريی، جام جم

اگرچه تبديل مواد زائد روزانه به بنزين و سوخت دست‌نيافتني به نظر مي‌رسد، اما براساس گفته محققان TEES در تگزاس تا 2 سال ديگر اين رويا به حقيقت مي‌پيوندد و بنزين توليدشده از زيست‌توده‌ها در مخازن سوخت قرار مي‌گيرد.

محققان مهندسي كشاورزي و زيست‌شناسي فرآيندي ابداع كردند كه تبديل زيست‌توده‌ها به بنزين با اكتان بالا را امكان‌پذير مي‌كند. اين روش تنها راه موجود براي تبديل مستقيم زيست‌توده‌ها به بنزين است. ديگر فرآيندهايي كه تاكنون وجود داشتند، ابتدا مواد زائد را به الكل تبديل و سپس آنها را با بنزين تركيب مي‌كردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ديگر روش‌ها نيز براساس استفاده از دانه‌هاي خوراكي همچون ذرت بوده، اما اين روش نسبتا ارزان است و بر استفاده از مواد غيرخوراكي تمركز دارد.

بعلاوه چنين تبديل‌هايي صرف‌نظر از تمام سوبسيدهاي دولتي و ماليات 7/1 تا 2 دلار در هر گالن هزينه در بر دارد و دامنه تغييرات هزينه بسته به نوع و قيمت مواد اوليه و اندازه زيست تصفيه‌خانه فرق مي‌كند.
اين روش همچنين براي مشتريان آسودگي بيشتري فراهم مي‌كند، چرا كه براساس انتخاب‌هاي موجود بايد هزينه بيشتري بپردازند و مسير كوتاه‌تري طي كنند.

زيست‌توده‌ها شامل آشغال، مواد زائد ناشي از فاضلاب كارخانه‌ها، فضولات سبز ناشي از چمن‌زني يا هرس درختان، فضولات غذايي و هر نوع كود حيواني است. از آنجا كه اين زيست‌توده‌ها دانه‌هاي خوراكي مانند ذرت را شامل نمي‌شوند، فشاري بر منابع غذايي وارد نمي‌كنند. اين روش همچنين مي‌تواند از محصولات غيرغذايي كه صرفا به منظور انرژي زيست‌توده‌ها كشف مي‌شوند، استفاده كند.

اين فناوري به دليل حذف مواد زائد و فضولات، توليد سريع سوخت با صرفه اقتصادي و سازگاري با محيط ‌زيست بسيار حائز اهميت است. در اين فناوري، هم صنعت و هم مشتري برنده هستند، بعلاوه اين روش آماده به كارگيري تجاري است و نيازي به پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي و علمي بيشتري براي پيوستن به واقعيت ندارد.

اولين كارخانه توليد بنزين با اين روش 18 تا 2 سال بعد در تگزاس شروع به كار مي‌كند و بنزيني با اكتان 95 توليد خواهد شد.

هدف دانشمندان از اين روش توليد بيش از 2 درصد سوخت مورد نياز جهان تا سال 2020 از طريق ايجاد 200 پالايشگاه اين‌چنيني است.

در ساخت اولين كارخانه تمركز روي استفاده از زباله‌هاي شهري است، يعني آنها را خرد و پس از تقسيم كردن به بنزين تبديل كرد. سوخت توليدشده با اين روش مي‌تواند جايگزيني سريع براي روش‌هاي موجود باشد، همچنين نياز به هيچ‌گونه تغيير در پمپ بنزين‌ها، سيستم لوله‌كشي، پايانه‌هاي منطقه‌اي و سيستم سوخت ماشين‌ها نيست.

طرح اوليه دانشمندان توليد سالانه 5/2 بيليون گالن سوخت تجديدپذير است.

مترجم: آتنا حسن‌آبادي‌
منبع: Physorg





















Copyright: gooya.com 2016