یکشنبه 10 آبان 1383

ميزگرد درباره‌ انتخابات آمريكا با حضور الهه كولايي، احمد زيدآبادي و ابراهيم يزدي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
ميزگرد ”بررسي تاثير انتخابات آمريكا بر روند تحولات در ايران“ با حضور الهه كولايي، احمد زيدآبادي و ابراهيم يزدي در دانشگاه صنعتي اميركبير و به همت انجمن اسلامي اين دانشگاه برگزار و در آن مطرح شد: پيروزي بوش و كري براي ايران تفاوتي ندارد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الهه كولايي، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در اين نشست ابراز عقيده كرد كه آمريكا با حمله به عراق و افغانستان و حضور در شمال و جنوب كشورمان به همسايه‌ي ايران تبديل شده است و به اين ترتيب آنچه در همسايگي كشورمان يعني انتخابات رياست جمهوري آمريكا رخ مي‌دهد، مي‌تواند منافع كشور را تحت تاثير قرار دهد.
وي با اشاره به اين كه گزينه‌هاي قابل انتخاب در آمريكا براي مردم اين كشور به سه نامزد ختم مي‌شود، اين امر را محدوديت آشكاري در اين انتخابات دانست.
كولايي اتفاق بي‌بديل در انتخابات آمريكا را پيوندي دانست كه بين دين و سياست در آن كشور در حال ايجاد است و افزود: اين نگراني براي برخي در آمريكا وجود دارد كه مبناي جدايي دين و دولت در آمريكا خدشه‌دار شود و بوش از اهرمي كه در اختيار دارد، يعني استفاده از فضاي رعب و وحشت بهره بگيرد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت بر لزوم شناخت قواعد و محيط بين‌الملل پس از 11 سپتامبر تاكيد كرد و ابراز عقيده نمود: بايد عاقلانه بترسيم و خود را براي مقابله با تهديدات آماده كنيم.
وي با اشاره به پخش نوار بن لادن مبني بر تهديد آمريكا به انجام اقدامات تروريستي، اين امر را از اين به بعد كه آمريكايي‌ها به اين نتيجه خواهند رسيد كه تهديد هنوز از بين نرفته است، به نفع بوش خواند.
كولايي منافع آمريكا را داراي پيوندي نزديك با رژيم صهيونيستي خواند و خاطرنشان كرد: كميته روابط عمومي آمريكا و اسراييل موسوم به آيپك ارتباطي حسنه با جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها دارد و بايد خصومت‌هاي اسراييل نسبت به ايران را در نظر داشت.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت دموكراتيزه شدن ايران را پديده‌اي غيرقابل انكار خواند و در ادامه تاكيد كرد: پيروزي بوش يا كري هر دو به ضرر ماست و شرايط را براي ما دشوارتر خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي ايسنا، احمد زيدآبادي، استاد دانشگاه نيز در اين نشست تصريح كرد: پيروزي هيچ يك از دو نامزد فعلي رياست جمهوري آمريكا عملا تاثيري بر روند تاثيرات جهان نخواهد گذاشت.
وي معتقد است كه نومحافظه‌كاران آمريكايي آنگونه كه از سوي روشنفكران و روزنامه‌نگاران آمريكايي و اروپايي سطحي‌نگر معرفي شده‌اند، نيستند و ادامه داد: نومحافظه‌كاران از پيشروي جهان به سوي نسبي‌گرايي به وحشت افتاده‌اند و در عرصه‌ي بين‌المللي مي‌گويند آمريكا نبايد به عنوان قدرتي بزرگ با كشوري كوچك مثلا در آفريقا مقايسه شود.
اين كارشناس معتقد است فضاي مانور كمي براي عملكرد رييس جمهور آينده‌ي آمريكا وجود خواهد داشت.
زيدآبادي ادامه داد: پيروزي بوش و كري براي ايران تفاوتي نخواهد داشت و تنها برخي تغييرات در داخل آمريكا پديد خواهد آمد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي ايسنا، ابراهيم يزدي، فعال سياسي و كارشناس مسايل بين‌الملل كه آخرين سخنران اين ميزگرد بود، اظهار داشت: جمهوري خواهان آمريكا دنبال سلطه‌ي جهاني هستند و دموكرات‌ها رهبري جهاني را دنبال مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد كه مشكلات آمريكا در عراق نشان داد كه اگر اين كشور يكجانبه عمل كند، به مشكل برمي‌خورد.
يزدي با ابراز اين كه بودجه‌ي نظامي آمريكا بيش از 400 ميليارد دلار است، تاكيد كرد كه پس از فروپاشي شوروي، نظاميان آمريكايي به دشمن تراشي پرداختند و از خطر موهوم سرخ (اتحاد جماهير شوروي سابق) به تراشيدن دشمن اسلام فوبيا يا ”خطر موهوم اسلام“ رسيدند.
اين كارشناس مسايل بين‌الملل نظاميان، كارتل‌هاي نفتي و صهيونيست‌ها را بر انتخابات و سياست‌هاي آمريكا تاثيرگذار دانست و افزود: چنانچه رييس جمهور آمريكا با حمايت صهيونيست‌ها انتخاب شود، نمي‌تواند استقلال داشته باشد.
وي ابراز داشت كه نومحافظه كاران آمريكا برنامه‌ريزي دراز مدتي كرده‌اند كه از زوال تدريجي معنويت جلوگيري شود و انديشه‌هايي مذهبي را پيگيري مي‌كنند.
يزدي گفت كه آمريكا درباره‌ي خاورميانه برنامه‌هاي كلاني را دنبال مي‌كند كه روابط راهبردي اقتصادي مي‌تواند از مباني آن باشد.
اين فعال سياسي دموكراتيزه شدن را عامل ثبات سياسي در كشورها دانست و تاكيد كرد، با كشورهايي مي‌توان رابطه‌ي راهبردي اقتصادي داشت كه از ثبات سياسي برخوردار باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد كه در هر طرح كلاني كه آمريكا بخواهد در خاورميانه دنبال كند، بايد ايران حضور داشته باشد.
يزدي با اشاره به اينكه آمريكا در چهار زمينه‌ي تروريسم، عدم همراهي با صلح خاورميانه، سلاح‌هاي كشتار جمعي و حقوق بشر به ايران اتهام وارد مي‌كند، تاكيد كرد: ايران مانع صلح در خاورميانه نيست، بلكه اسراييل نمي‌خواهد صلح در خاورميانه را بپذيرد و بحث در خصوص تروريسم هم با توجه به تعاريف بين‌المللي از تروريسم قابل مناقشه است، چرا كه كساني كه عليه اشغالگران مي‌جنگند، تروريست دانسته نمي‌شوند.
اين فعال سياسي در خصوص بحث حقوق بشر و فعاليت صلح آميز هسته‌يي كشورمان ابراز عقيده كرد: متاسفانه جامعه‌ي بين‌المللي اعتمادش به ايران را از دست داده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13783

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ميزگرد درباره‌ انتخابات آمريكا با حضور الهه كولايي، احمد زيدآبادي و ابراهيم يزدي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016