دوشنبه 9 آبان 1384

آخرين خبرها از آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان: مرگ 40 ويتنامي و تقاضاي 50 ميليون دلاري از جامعه جهاني براي مقابله با ويروس H5N1، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - محيط زيست

کشورهاي منطقه شرق آسيا و حوزه اقيانوس آرام به منظور بررسي راههاي جلوگيري از انتشار بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان تشکيل جلسه دادند.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين همايش که در شهر بريسبن استراليا، برگزار شده است، نمايندگاه 21 کشور منطقه از ديدگاه‌هاي کارشناسان مديريت بحران و بهداشت عمومي آگاه مي‌شوند و خواهند کوشيد به سياستهاي هماهنگي در زمينه جلوگيري از انتقال بيماري از طريق رفت و آمدهاي مرزي دست يابند.

تاکنون بيشترين موارد ابتلاي به بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در ميان انسان در شرق آسيا مشاهده شده است.

بي‌بي‌سي نوشت: در اين اجلاس، کشور ويتنام از جامعه جهاني خواست تا مبلغ 50 ميليون دلار کمک را به منظور مقابله با شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اختيار اين کشور قرار دهند.

معاون وزير بهداري ويتنام گفته است که اين مبلغ براي ذخيره‌سازي داروهاي لازم براي مقابله با ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان ضرورت دارد.

تا کنون بيش از 40 نفر در اثر ابتلاي به بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در ويتنام جان خود را از دست داده‌اند و مقامات دولتي اذعان کرده‌اند که ذخيره دارويي اين کشور تنها براي درمان کمتر از يک در صد از کل جمعيت کفايت مي‌کند.

از زمان مشاهده نخستين موارد ابتلاي به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در شرق آسيا در سال 2003 ميلادي، مقامات اين کشورها دهها قطعه طيور را به منظور جلوگيري از انتشار اين بيماري معدوم کرده‌اند.

عامل آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان ويروسي است که در ميان پرندگان انتشار مي‌يابد و از طريق تماس با پرنده مبتلا به انسان منتقل مي‌شود و مي‌تواند کشنده باشد.

دولت استراليا اعلام کرده است که در نظر دارد تمامي 20 ميليون جمعيت اين کشور را عليه آنفلوانزا مايه‌کوبي کند، اما تا آماده شدن امکانات درماني به ماهها وقت نياز است.

پژوهشگران اميدوارند آزمايشهاي نهايي روي داروي جديدي را در شهرهاي اديليد و ملبورن استراليا تا اوايل سال آينده تکميل کنند.

در همان حال، دولت اين کشور به منظور مقابله با سرايت اين بيماري برنامه‌هايي شامل بستن مرز استراليا به روي رفت و آمد را در دست بررسي دارد، اما چنين برنامه‌اي تنها در صورت شيوع گسترده آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در منطقه به اجرا گذاشته خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بخشهاي ديگر اين طرح اضطراري شامل بستن مدارس و تشويق کارمندان به انجام وظايف خود از خانه و بدون لزوم رفت و آمد به محلهاي کار آنان است.

به گزارش ايسنا، مقامات دولتي استراليا به شهروندان اين کشور هشدار داده‌اند که شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان ناممکن نيست.

به شهروندان توصيه شده است به ذخيره داروهاي مورد نياز خود مبادرت كنند و در صورت بروز بيماري آمادگي واکسيناسيون را داشته باشند.

ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان از گونه H5N1 که قابل سرايت به انسان است طي دو سال اخير به مرگ بيش از 60 نفر در کشورهاي جنوب شرق آسيا منجر شده که اکثر آنان شهروندان ويتنامي بوده‌اند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016