پنجشنبه 23 آذر 1385

اجلاس سران اتحاديه اروپا برای ايجاد اصلاحات در نهادهای وابسته به اين اتحاديه در بروکسل، بی بی سی

اجلاس پايان سال سران ۲۵ کشور عضو اتحاديه اروپا امروز، پنجشنبه ۱۴ دسامبر، (۲۳ آذر) در بروکسل آغاز به کار می کند.

احتمال می رود محور گفتگوهای سران اين کشورها در اجلاس جاری، ايجاد اصلاحات در نهادهای وابسته به اتحاديه اروپا طی سالهای آينده و نيز دشوارتر ساختن شرايط عضويت در اين اتحاديه باشد.

مارک ماردل، سردبير بخش اروپای بی بی سی می گويد ممکن است در اين نشست، در مورد تقاضای کميسيون اروپا برای لغو حق وتوی کشورها در امور مربوط به دادگستری و داخلی، بحث های شديدی ميان اعضا دربگيرد.

کميسيون اروپا که بازوی اجرايی اتحاديه اروپا محسوب می شود، اين پيشنهاد را جهت کمک به مبارزه با تروريسم مطرح کرده و می گويد مبارزه عليه جرائم و تروريسم نيازمند همکاری بيشتر و نزديک تر اعضای اتحاديه اروپاست.

بريتانيا، آلمان و هلند از مخالفان اصلی پيشنهاد کميسيون اروپا هستند.

اين ايده بخشی از قانون اساسی اروپا است که دو کشور فرانسه و هلند قبلا با برگزاری همه پرسی، آن را رد کرده اند.

در اجلاس سران اتحاديه اروپا، فنلاند که در حال حاضر رياست اتحاديه را بر عهده دارد از ۲۵ نخست وزير و رييس جمهوری شرکت کننده خواهد خواست بيانيه ای را امضا کنند که در آن آمده ايده های مطرح در قانون اساسی اروپا در زمينه حق وتوی اعضا، بهترين راه برای گام برداشتن به پيش است.

مسئله ترکيه

انتظار می رود رهبران اتحاديه اروپا در اجلاس جاری خواستار آن شوند که کشورهای متقاضی عضويت در اين اتحاديه موظف به پرداختن به مسائلی همچون اصلاحات قضايی و مبارزه با فساد شوند.

اجلاس سران اتحاديه اروپا پس از آن برگزار می شود که وزيران خارجه اين اتحاديه روز دوشنبه اين هفته تصميم گرفتند گفتگوهای مربوط به عضويت ترکيه در اين اتحاديه را در هشت مورد معلق کنند.

پس از آنکه ترکيه به رغم درخواست اتحاديه اروپا اجازه استفاده کشتی ها و هواپيماهای قبرسی را از بنادر و فرودگاه هايش صادر نکرد، وزيران خارجه اعضای اتحاديه اروپا برای تصميم گيری بر سر نحوه واکنش به اين امتناع ترکيه به گفتگو پرداختند.

دولت ترکيه و اتحاديه اروپا درگير مذاکرات دشواری هستند تا اين کشور که اکثريت مطلق جمعيت آن را مسلمانان تشکيل می دهند، در آينده به اتحاديه اروپا بپيوندد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مذاکرات ترکيه با اتحاديه اروپا پيچيدگی های فراوانی دارد و موضوع مناقشه ترکيه با قبرس يکی از موانع بزرگ بر سر ادامه اين مذاکرات به شمار می رود.

ترکيه تنها کشور جهان است که 'جمهوری ترک قبرس شمالی' را - که پس از حمله و اشغال نيروهای ترک به جزيره قبرس در سال ۱۹۷۴ ميلادی اعلام موجوديت کرد - به رسميت می شناسد.

قبرس در سال ۲۰۰۴ ميلادی به عضويت اتحاديه اروپا درآمد.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32394

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اجلاس سران اتحاديه اروپا برای ايجاد اصلاحات در نهادهای وابسته به اين اتحاديه در بروکسل، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016