پنجشنبه 10 اسفند 1385

با رای اعتماد سنا، پرودی نخست‌وزير ايتاليا باقی ماند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


رومانو پرودی، نخست وزيرايتاليا، به زحمت توانست رای اعتماد سنای کشورش را بدست آورد و به اين ترتيب هم‌چنان در قدرت باقی بماند. اين رای اعتماد به يک هفته بحران سياسی در ايتاليا پس از استعفای ناگهانی نخست‌وزيرخاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، رييس سابق کميسيون اروپايی و نخست‌وزير ۶۷ ساله‌ی ايتاليا با کسب ۱۶۲ رای مثبت در مقابل ۱۵۷ رای منفی، توانست در دومين آزمون کشوری پيروز شود، اما وی فردا (جمعه) نيز بايد منتظررای نهايی مجلس سفلی که دارای اکثريتی به نسبت قوی در آن است، باشد.

جورجو ناپوليتانو، رييس جمهورايتاليا، ازپرودی خواسته بود در قدرت باقی بماند و کابينه‌ی خود را در پارلمان به رای بگذارد.

رای چهار سناتور غيرمنتخب ايتاليا که سناتور مادام‌العمر ناميده می‌شوند، از جمله ريتا لوی مونتالچينی، ۹۷ ساله که برای شرکت در اين رای ‌گيری سفرش به دبی را نيمه‌تمام گذاشت، در پيروزی پرودی بسيار حائز اهميت بود.

ائتلاف چپ ميانه‌ی پرودی که ۱۰ ماه قبل موفق به پيروزی در انتخابات سراسری شد هفته‌ی گذشته با رای منفی سنا به برنامه‌ی سياست‌خارجی‌اش با بحران روبه‌رو شد و در نهايت پرودی استعفای خود را به ريييس‌جمهوراعلام داشت.

پرودی پس از رای گيری سنا به خبرنگاران گفت: من خيلی راضی هستم، حالا به مجلس سفلی می رويم. دولت همانند برج پيزا کج شد اما سقوط نکرد .

کليه‌ی ۹ حزب حاضر در دولت ائتلافی هفته‌ی پيش موافقتنامه‌ی الزام آوری را درباره‌ی سياست های دولت امضا کرده بودند و بعيد بود با توجه به تلاش سيلويو برلوسکونی، نخست وزير سابق برای بازگشت به قدرت، آن موافقتنامه را زير پا گذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در داخل ائتلاف دولت هنوز اختلافات زيادی در رابطه با چند سياست کليدی وجود دارد که ماموريت نظامی ايتاليا در افغانستان به عنوان بخشی از ماموريت ناتو و اصلاح حقوق بازنشستگی که برخی از اعضای چپ‌گرای دولت با آن مخالفند، از آن جمله هستند.

به عقيده‌ی تحليلگران پرودی هنوز با چالشی بزرگ روبه‌روست و با توجه به آنکه اکثريت ائتلاف او در سنا تنها بر پاشنه‌ی يک کرسی می گردد، مثل هميشه آسيب پذير است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه‌ی کوريرا دلاسرا، حدود ۴۰ در صد از شرکت کنندگان در اين نظرسنجی معتقد بودند که دولت پرودی، شصت و يکمين حکومت ايتاليا پس از جنگ دوم جهانی، ظرف چند ماه آينده سقوط خواهد کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32887

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با رای اعتماد سنا، پرودی نخست‌وزير ايتاليا باقی ماند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016