یکشنبه 2 اردیبهشت 1386

انتخابات رياست جمهوری در نيجريه "تراژدی ملی" خوانده شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


بی‌نظمی در حوزه‌های رای‌گيری، کشتار و بمب‌گذاری در يک کاميون با هدف آسيب زدن به انتخابات رياست جمهوری نيجريه از جمله مسائلی بودند که اولين تلاش انتخاباتی اين کشور برای انتقال مسالمت‌آميز قدرت از يک فرد غير نظامی به يک غير نظامی ديگر را تخريب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات رياست جمهوری نيجريه برای تعيين جانشين اولسگان اباسانجو، رييس‌جمهور در حال کناره‌گيری نيجريه که پس از هشت سال از صحنه کنار می‌رود، قرار بود همزمان با انتخابات مجلس ملی و سنا برگزار شود ولی به دليل بروز اشتباه چاپی در برخی از ۶۵ ميليون برگه رای، انتخابات پارلمانی و سنا در آخرين دقايق روز شنبه در برخی از مناطق کشور از جمله لاگوس (پايتخت تجاری) لغو شدند و در شهر کادونا ( شمال کشور) تا اواسط روز رای‌گيری عملا آغاز نشده بود.

کميسيون انتخابات نيجريه اعلام کرد که انتظار می‌رود نتايج اوليه انتخابات فردا ( دوشنبه) اعلام شود.

به منظور اجتناب از ناآرامی به مالکان خودروهای شخصی هشدار داده شد که خودرهايشان را در لاگوس و ديگر نقاط به خيابان‌ها نياورند و همچنين به نظاميان مسلح اعلام شد که در خيابان‌های اصلی موانع ايست بازرسی ايجاد کنند.

اين در حاليست که ناآرامی‌های تازه درجنوب ناآرام نيجريه رخ داد.

پليس نيجريه همچنين گزارش داد که قبل از سحرگاه روز گذشته تلاش نافرجامی برای منفجر کردن دفاتر کميسيون انتخابات (INEC) در ابوجا (پايتخت نيجريه) صورت گرفته است.

همچنين هفت پليس که در راه رفتن برای انجام وظايف انتخاباتی بودند، روز جمعه مورد حمله غافلگيرانه قرار گرفته و کشته شدند.

همچنين افراد مهاجم که سوار قايق‌های تندرو بودند به سوی يک پايگاه نظامی در دلتای نيجر ( جنوب نيجريه) شليک کردند.

شاهدان گفتند در پی تيراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌های دو روز قبل در يناگوا (مرکز استان بايلسا) سربازان در خيابان‌های اين شهر مستقر هستند. آن‌ها به شدت مسلح بوده و در حال بازرسی و کنترل تمام خودروها هستند و مردم را تفتيش بدنی می‌کنند.

همچنين در اکريکا (مقر شبه نظاميان) و همچنين پورت هارکورت بروز تيراندازی و انفجارهای کوچک گزارش شده است.

ناظران انتخاباتی گزارش دادند که دست کم در دو حوزه‌ی رای‌گيری در يناگوا ( جايی که حضور مردم کمرنگ بوده) تقلب انتخاباتی رخ داده است.

در يکی از حوزه‌های اخذ رای که تنها ۵۰۰ تن ثبت نام کرده بودند، قريب به ۲۰۰۰ رای شمارش شد.

در يک حوزه‌ی ديگر، رای‌گيری ظرف دو ساعت به پايان رسيد و مقامات انتخاباتی برای نتايج انتخابات، اعداد و ارقام گرد شده‌ای را برای هر حزب اعلام کردند که شامل دقيقا ۷۰۰۰ رای برای حزب حاکم، ۲۰۰۰ رای برای يکی از احزاب مخالف و ۲۰۰۰ رای برای دو حزب ديگر ( هر کدام ۱۰۰۰ رای) بود.

آتيکو ابوبکر، معاون رييس جمهور و يکی از سه کانديدای پيشرو در رقابت انتخاباتی، اين انتخابات را يک "تراژدی ملی" توصيف کرد که تحت تاثير ارعاب و تهديد، تقلب و حضور کمرنگ مردم قرار گرفته است.

هم‌چنين در نقاطی که خشونت رخ نداد يا اندک بود و تقلب انتخاباتی مشهود نبود، عدم سازماندهی و تاخيرهای مکرر کاملا به چشم می‌آمد.

در همين حال گزارش می‌شود حزب مخالف نيجريه سريعا نسبت به انتخابات رياست جمهوری اين کشور که تحت تاثير تقلب و درگيری‌های خونين قرار گرفت، اعتراض کرد.

اولسگان اباسانجو، رييس‌جمهور در حال کناره‌گيری نيجريه پس از انداختن رای خود به صندوق قول داد که هيچ گونه تقلبی در انتخابات رخ نخواهد داد.

وی گفت: می‌خواهم تضمين کنم که اين دولت يک دولت پيرو قانون است، هيچ دليلی وجود ندارد که نتايج انتخابات دستکاری شود.

اين در حاليست که ناظران اتحاديه‌ی اروپا که روی روند برگزاری انتخابات در کادونا نظارت داشتند[ از نحوه‌ی سازماندهی آن انتقاد کردند.

مکس ون دربرگ، رييس هيات ناظران انتخاباتی اتحاديه‌ی اروپا درجمع خبرنگاران در کادونا ( شمال نيجريه) گفت: اگر بخواهم صريح بگويم هم اکنون ارزيابی ما از انتخابات منفی است، من بسيار نگران هستم.

ون دربرگ افزود: هيات نظارت در اين انتخابات شاهد هيچ گونه بهبود و برتری نسبت به انتخابات استانی هفته گذشته که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، نبوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم‌چنين رييس ناظران انتخاباتی اتحاديه‌ی‌ اروپا از عدم درج شماره سريال روی برگه‌های اخذ رای بسيار ابراز نگرانی کرد.

در رقابت انتخاباتی نيجريه سه کانديدا از شمال کشور حضور دارند که شامل عمريارالدعا، از حزب دموکراتيک مردمی حاکم (PDP)، ابوبکر ( که برای حضور در انتخابات از حزب حاکم جدا و به حزب مخالف موسوم به کنگره عمل پيوست) و محمد بوهاری، فرمانده سابق ارتش نيجريه می‌شوند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33129

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات رياست جمهوری در نيجريه "تراژدی ملی" خوانده شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016