یکشنبه 23 اردیبهشت 1386

ملا دادالله فرمانده ارشد طالبان کشته شد، بی بی سی

رامين انوری
در کابل

مقامات افغان می گويند ملادادالله، فرمانده ارشد نظامی طالبان در جنوب افغانستان کشته شده است.

اداره امنيت ملی افغانستان در کابل با انتشار اين خبر می گويد جسد ملادادالله در ولايت قندهار در اختيار نيروهای امنيتی افغان قرار دارد.

اسدالله خالد، والی قندهار نيز به خبرنگاران گفته که ملادادالله در نتيجه يک عمليات مشترک ناتو و ارتش ملی افغانستان در ولايت آشوب زده هلمند کشته شده و جسد او به ولايت همجوار قندهار انتقال داده شده است.

آقای خالد در يک کنفرانس خبری در قندهار گفت که اين يورش براساس اطلاعات دقيق استخباراتی انجام شده و شکی وجود ندارد که فرد کشته شده ملا دادالله است.


ملا دادالله کيست؟

والی قندهار افزود: "او (ملا دادالله) فرمانده مشهوری برای طالبان بود و می توانم بگويم که مهره اصلی برای طالبان و القاعده در افغانستان بود."

در مورد جزييات اين عملياتی که منجر به کشته شدن ملا دادالله شده، جزيياتی افشا نشده و اين هم گفته نشده است که آيا به ديگر افراد طالبان نيز در اين عمليات آسيب رسيده يا خير.

منابع نزديک به ملا دادالله، خبر کشته شدن اين فرمانده را تاييد کرده اند اما هنوز سخنگويان طالبان به گونه رسمی در اين مورد ابراز نظری ندارند.

پيش از اين قاری يوسف، که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند گفته بود ملا دادالله هنوز زنده و سالم است.

با اين حال، مقامات افغان در قندهار به منظور اثبات ادعای خود، جسد منسوب به ملا دادالله را به خبرنگاران نشان داده و خبرنگار بی بی سی نيز می گويد اين جسد را ديده است.

ملادادالله، از فرماندهان ارشد نظامی طالبان بوده و ظرف سالهای اخير عمليات نظامی اين گروه را عمدتا در حوزه جنوبی افغانستان به عهده داشته است.

در گذشته نيز يکبار مقامات افغان خبر بازداشت اين فرمانده طالبان را اعلام کرده بودند اما بعدتر اين خبر از سوی طالبان و نيز از سوی دولت افغانستان رد شد.

ضربه بزرگ به طالبان

ملا دادالله، در کنار موقف مهم نظامی در گروه طالبان، نزديک ترين فرد به ملا محمد عمر، رهبر طالبان بود.

او قبل از تهاجم نيروهای جهانی به افغانستان در ۲۰۰۱ ميلادی، عضو شورای ده نفری رهبری طالبان در افغانستان بود.

ملا دادالله برخلاف ديگر رهبران گروه طالبان، چندين بار در رسانه های تصويری ظاهر شد و به خبرنگاران اجازه داد از او عکس بگيرند.

اين فرمانده نظامی، همچنين از نخستين افراد طالبان بود که پس از ورود نيروهای خارجی به افغانستان، جنگ عليه دولت مرکزی افغانستان و سربازان خارجی را آغاز کرد.

ملا دادالله اخيرا به تلويزيون الجزيره گفته بود که صدها نفر را در افغانستان آماده اجرای حملات انتحاری کرده است.

به باور بسياری از آگاهان، کشته شدن ملا دادالله، ضربه بزرگی را به تحريک طالبان در افغانستان وارد کرده و انتظار نمی رود طالبان بزودی بتوانند جای او را پر کنند.

'بی رحم ترين' فرمانده

افراد تحت فرمان دادالله همچنين متهم به آدم ربايی و قتل چندين گروگان در افغانستان هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس گزارشها، اجمل نقشبندی، روزنامه نگار افغان نيز که در اسارت گروه طالبان قرار داشت، به دستور مستقيم ملا دادالله سر زده شد.

همچنين، اين فرمانده طالبان در گذشته بارها به روزنامه نگاران در افغانستان هشدار داده بود که اگر گزارشهايشان را در مخالفت با فعاليت گروه طالبان تهيه کنند، کشته خواهند شد.

اجتماعات خبرنگاران در افغانستان به ويژه پس از قتل اجمل نقشبندی، از ملادادالله به عنوان "بی رحم ترين" فرمانده طالبان و کسی که "مسئول کشتارهای دسته جمعی" است ياد کردند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33275

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ملا دادالله فرمانده ارشد طالبان کشته شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016