پنجشنبه 17 خرداد 1386

وزارت خارجه‌ ترکيه و عراق انجام هرگونه حمله از سوی ترکيه به خاک عراق را تکذيب کردند، ايسنا

* مقام‌های امنيتی ترکيه ازانجام يک حمله محدود خبر دادند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


مقام‌های امنيتی ترکيه و مقام‌هايی از دولت کردستان عراق اعلام کردند: صدها سرباز ترکيه با گذر از مرزهای شمالی عراق و درگيری با شبه نظاميان کرد ترکيه وارد خاک‌های شمالی عراق شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت امورخارجه‌ی ترکيه هرگونه حمله به خاک عراق را رد کرده است. يک مقام اطلاعاتی آمريکايی در واشنگتن نيز با اذعان بر وجود شرايط پر تنش در مرزهای عراق و ترکيه، اظهار داشت: در خصوص گزارش‌ها درباره‌ی گذر از مرزهای عراق بايد با احتياط سخن گفت.

اين گزارش‌ها در بحبوحه‌ی اعلام نگرانی‌ها از حملات احتمالی ترکيه عليه پايگاه‌های شورشيان کرد ترکيه (پ.ک.ک) و درگيری آنها با نيروهای کرد عراقی تحت حمايت آمريکا در يکی از باثبات ترين مناطق عراق اعلام شده است.

آمريکا از ترکيه متحد ناتو بارها درخواست کرده است از حمله به مناطق عراقی خودداری کند.

سه مقام امنيتی ترکيه اعلام کردند که نيروهای اين کشور از مرزهای عراق گذشته‌اند. با اين حال اين عمليات را تنها يک تعقيب جدی مهاجمان کرد ترکيه و در مقياسی بسيار کوچک توصيف کرده و يکی از آنها اظهار داشت: سربازان ترکيه در پايان روز چهارشنبه خاک عراق را ترک کردند. اين مقام‌ها که از پايگاهی در جنوب شرقی ترکيه سخن می‌گفتند و نخواستند نامشان فاش شود ، در گفت‌وگو با خبرنگاران انجام اين حمله را تاييد کردند.

دولت ترکيه به ندرت انجام عمليات‌های نظامی عليه حزب کارگران کردستان ترکيه را تاييد می‌کند.

يک مقام امنيتی ترکيه اظهار داشت: ۶۰۰ کوماندوی ترک پيش از غروب روز چهارشنبه و به دنبال تير اندازی شورشيان کرد ترکيه به يک گشتی ترک‌ها در نزديکی مرز ترکيه در شهر کوکرکا وارد خاک عراق شدند، اما تمامی آنها در پايان روز چهارشنبه به خاک ترکيه بازگشتند.

دو مقام ديگر ترکيه نيز اظهار داشتند : نيروهای اين کشور تنها دو مايل در داخل خاک عراق و مناطق کوهستانی اين کشور پيش روی کردند.

يک مقام امنيتی کرد عراق در منطقه‌ی شانزينان اظهار داشت: بيش از ۱۵۰ سرباز ترک ، يک منطقه‌ی کوهستانی در نيم مايلی داخل خاک عراق را برای يک ساعت تحت اشغال خود در آوردند اما پس از آن منطقه را ترک کردند و ۲۰۰ سرباز ترک نيز عمليات مشابهی را در منطقه‌ی سيرزری انجام دادند.

تلويزيون خصوصی NTV ترکيه به نقل از عبداله گل، وزير امور خارجه‌ی ترکيه، اعلام کرد : هر گونه گزارش در خصوص انجام عمليات در داخل خاک عراق نادرست است.

گل گفت: چنين عملياتی وجود نداشته و ما وارد خاک يک کشور ديگر نشده‌ايم. اگر چنين چيزی رخ می‌داد ما آن را اعلام می‌کرديم، ما در جنگ با ترورهستيم و برای مبارزه با تروريسم هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهيم.

وزارتخانه‌های امور خارجه‌ی عراق، ترکيه و کاخ سفيد نيز تمامی گزارش‌ها در خصوص اين حمله را رد کردند.

هشيار زيباری، وزير امور خارجه‌ی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: ترکيه حضور نظاميش را در مناطق جنوب شرقی خاک خودش تقويت کرده است، اما گزارش‌ها در خصوص اين حمله نادرست است و هيچ حمله‌ای از جانب نيروی ارتش ترکيه در داخل خاک عراق وجود نداشته است.

وی افزود: ما تمامی گزارش‌ها را با مقام‌های منطقه‌ای کردستان عراق و گارد مرزی عراق و ترکيه مورد بررسی داده‌ايم و همه آنها انجام چنين عملياتی را رد کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير خارجه‌ی عراق که خود يک کرد عراقی‌ است ، تقويت حضور نظامی ترکيه در نزديکی مرز عراق را تاييد کرد و گفت: البته تقويت نظامی وجود داشته اما همه‌ی اينها در خاک ترکيه بوده است اگر چنين حمله‌ای رخ می‌داد ما حتما اعلام می‌کرديم.

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد نيز با رد اين گزارش‌ها اظهار داشت: من اينجا آمده‌ام تا بگويم دولت‌های ترکيه و مقام‌های آمريکايی اعلام داشتند چنين حمله‌ای رخ نداده است. هيچ فعاليت تازه‌ای از جانب ارتش ترکيه به غير از افزايش حضور نظاميش در نزديکی مرزها وجود نداشته است.

اين در حاليست که رسانه‌های ترکيه از حضور هزاران سرباز اين کشور با حمايت يگان زرهی و نيروی هوايی در اين عمليات خبر داده بودند .

ژنرال حسين راشد، فرمانده‌ی گارد مرزی عراق در استان کرد نشين دهوک عراق اظهار داشت: اين خبر نادرست است. هيچ حمله‌ای در مرز دهوک وجود نداشته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33412

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزارت خارجه‌ ترکيه و عراق انجام هرگونه حمله از سوی ترکيه به خاک عراق را تکذيب کردند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016