چهارشنبه 23 خرداد 1386

شیمون پرز، رییس جمهوری جدید اسراییل شد، راديو فردا

میترا فرهمند (اسراییل)


کنست، پارلمان اسراييل روز چهارشنبه به اتفاق آراء شيمون پرز، از اعضای حزب کاديما را به عنوان رييس جمهوری جديد اين کشور انتخاب کرد.

آقای پرز که برنده جايزه صلح نوبل است و تاکنون سمت های زيادی را در اسراييل بر عهده داشته است در رای گيری روز چهارشنبه توانست کولت ابيطال، نامزد حزب کارگر و رئوبن ريبلن، کانديدای حزب ليکود را وادار به انصراف از ادامه انتخابات کند.

آقای پرز در دور اول رای گيری توانست ۵۸ رای از مجموع آراء ۱۲۰ نماينده کنست بدست آورد ولی بدليل کافی نبودن اين آراء، انتخابات به دور دوم کشيد.

در دور دوم رای گيری، رقبای اين سياستمدار ۸۴ ساله اسراييلی با اعلام انصراف از ادامه نامزدی خود، راه را برای رياست جمهوری شيمون پرز فراهم کردند.

گزارش های رسيده حاکيست که هم حزب کارگر که آقای پرز قبلا رهبری آن را بدنبال داشت و هم حزب ليکود به اعضای خود اعلام کرده بودند که به اين نامزد حزب کاديما رای مثبت دهند.

احتمال می رود تا اواخر چهارشنبه شب، پارلمان اسراييل به صورت رسمی رياست جمهوری شيمون پرز را اعلام کند.

با اين گزينش، دوران هفت ساله رياست جمهوری موشه کاتساو، نخستين ايرانی زاده که در کشور اسراييل به اين مقام مهم رسيد، به پايان می رسد.

موشه کاتساو در يک سال اخير با اتهامات سنگين مالی، جنسی و تخلفات گسترده روبرو شد و عملا اختيارات رياست جمهوری از وی سلب شد.

اين احتمال مطرح است که با خاتمه رسمی رياست جمهوری موشه کاتساو، محاکمه وی به جريان انداخته شود. تجاوز جنسی که او به آن متهم شده، ۱۶ سال مجازات دارد.

انتخاب باراک به رهبری حزب کارگر

اهود باراک، پس از شش سال کناره گيری از صحنه سياست روز چهارشنبه بار ديگر به رهبری حزب کارگر اسراييل انتخاب شد.

آقای باراک بدنبال اعلاميه رسمی ستاد مرکزی انتخابات حزب کارگراسرائيل، مبنیبراينکه حائز اکثريت آرا در انتخابات داخلی اين حزب شده، در ستادانتخاباتی خود در برابر طرفدارانش حضوريافت و سوگند خورد برای بازگرداناين حزب به مسند قدرت تلاش کند.

اهود باراک ۶۵ ساله به مدت چهار سال رييس ستاد کل ارتش اسرائيل بود و در کارنامه نظاميگری وی فعاليت های کماندويی ، ازجمله عمليات در لبنان عليه چريک های فلسطينی و نيز شرکت در عمليات انتبه (که دردهه ۷۰ ميلادی برای آزادکردن گروگانهای يک فروند هواپيمای ربوده شده ايرفرانس به آفريقا صورت گرفت) ثبت شده است.

اهود باراک، پس از شش سال کناره گيری از صحنه سياست روز چهارشنبه بار ديگر به رهبری حزب کارگر اسراييل انتخاب شد.

درانتخابات پارلمانی اواخردهه ۹۰ ميلادی، اهود باراک توانست بنيامين نتانياهو، نخست وزير وقت و رهبر حزب ليکود را شکست دهد و به نخست وزيری برسد.

در دوران کوتاه صدارت وی، مذاکرات صلح با ياسرعرفات و سوريه، با ميانجيگری بيل کلينتون، رييس جمهوری پيشين امريکا پيشرفت کرد. اما گفت و گوها با سوريه، به مرحله امضای توافق نهايی صلح نرسيد و از آن زمان، اين گفت وگوها متوقف مانده است.

اهود باراک درانتخابات داخلی حزب کارگر، که دو مرحله داشت، بر چهار رقيب خود پيروز شد.

عمير پرتز، رهبر کنونی حزب کارگر، که در دو سال اخير در اين مقام بود، در روزهای آينده رسما کناره گيری خواهدکرد. کناره گيری او از رهبری حزب به مفهوم کنار رفتن از مقام وزارت دفاع نيزهست.

آقای باراک روز سه شنبه درمرحله دوم انتخابات، بررقيب اصلی خود، عامی ايالون با اکثريتی ضعيف غلبه کرد. عامی ايالون، که رييس اسبق تشکيلات امنيت داخلی اسراييل بود، بيش از۴۸ درصد آرا را به خود اختصاص داد و اهودباراک، اندکی بيش از۵۱ درصد آرا را کسب کرد.

رسيدن اهود باراک به رهبری حزب کارگر و کنار نهاده شدن رهبرکنونی، بر همپيمانی اين حزب با حزب حاکم «کاديما» اثر گذار خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اهود باراک گفته است که تنها برای مدت زمانی کوتاه حاضر به ادامه عمر اين همپيمانی است.

باراک هفته گذشته خواهان آن شد که اهود اولمرت، نخست وزيراسراييل پيش از انتشار گزارش نهايی کميسيون داخلی تحقيق جنگ تابستان گذشته اين کشور با گروه حزب الله لبنان استعفا دهد.

وی گفته است، برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی تلاش خواهد کرد تا حزب کارگر را به مسند قدرت باز گرداند.

اما همه نظرسنجی ها در اسراييل نشان از آن دارد که در هر شرايطی، حزب ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو تشکيل دهنده دولت بعدی اسراييل خواهد بود و ليکود پس از شکست سنگين درانتخابات سال گذشته و ضعيف شدن چشمگير پايه های آن، اکنون دوباره به شدت تقويت شده و افکارعمومی، نتانياهو را شايسته نخست وزيری می دانند.

نظرسنجی ها بيانگرآن است که حزب حاکم کاديما شديدا ضعيف خواهد شد. برخی ناظران در اسراييل، حتی احتمال فروپاشی کامل حزب کاديما را مطرح می کنند. اهود باراک، رهبر جديد حزب کارگرگفته است که «او می تواند بنيامين نتانياهو را شکست دهد، و سابقه نظامی و امنيتی غنی خود را بی وقفه مطرح می کند.»

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33438

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شیمون پرز، رییس جمهوری جدید اسراییل شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016