چهارشنبه 13 تیر 1386

آزادی آلن جانستون، خبرنگار بی بی سی، جانستون: تصاویر ویدیویی زیر فشار گرفته شد، بی بی سی

خبرنگار ربوده شده بی بی سی در غزه، بخشی از تجربه دوران اسارت خود را شرح داده و مقامات فلسطینی، بریتانیایی و اسرائیلی از آزادی او استقبال کرده اند.

آلن جانستون، خبرنگار بی بی سی در غزه که در بامداد روز چهارشنبه، 4 ژوئیه، و 114 روز اسارات در دست یک گروه فلسطینی آزاد شد، شرایط دوران اسارت از جمله نحوه تهیه پیام های ویدیویی از خود را شرح داده است.

آقای جانستون گفته است ربایندگان هنگام تهیه نوارهای ویدیویی مطالبی را به او دیکته کردند و خواستند آنها را در برابر دوربین تکرار کند.

خبرنگار بی بی سی در غزه در مورد برداشتن تصویری از او با کمربندی حاوی مواد منفجره گفته است که ربایندگان به بیان واقعیات علاقه ای نداشتند و تنها می خواستند نظر آنان را تکرار کند.

آلن جانستون افزوده است که چاره ای جز اجرای دستور ربایندگان نداشت ولی می دانست که کسی سخنانی را که در چنین شرایطی ابراز می شود جدی نخواهد گرفت.

به گفته آقای جانستون، شب قبل از آزادی، ربایندگان به او گفتند که آزاد می شود و می تواند به بریتانیا بازگردد اما یک بار دیگر نیز هنگام انتقال از یک محل به محل دیگر نیز همین وعده را به وی داده بودند.

آقای جانستون گفته است که با وجود تجربه تلخ اسارت در غزه، از دوران فعالیت خود در این بخش از سرزمین های فلسطینی "بهترین خاطرات" را دارد و ربایندگان را نمونه ساکنان این منطقه محسوب نمی کند.

استقبال از آزادی جانستون

خبر آزادی آلن جانستون با استقبال مقامات بریتانیایی، فلسطینی و اسرائیلی مواجه شده است.

در لندن، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، از نگرانی و حمایت جهانیان از آقای جانستون و اابراز نزجار فلسطینیان از ربودن او سخن گفته است.

وزیر خارجه بریتانیا گروگانگیری را جنایتی نفرت انگیز خوانده و ابراز امیدواری کرده است که حمایتی که از آلن جانستون به عمل آمد به تمامی مردم شرافتمند جهان نشان داده باشد که گروگانگیری روشی مشروع برای تحقق هیچ هدفی نیست.

آقای میلیبند در سخنان خود رییس تشکیلات خودگران، به رهبری محمود عباس، و اعضای جنبش حماس در غزه تقدیر به عمل آورده و گفته است که اسماعیل هنیه، نخست وزیر کابینه به رهبری حماس در غزه، و سایر سخنگویان این گروه گروگانگیری را محکوم کردند و نقشی مهم در آزادی آلن جانستون داشته اند.

اسرائیل نیز ضمن استقبال گرم از آزادی آلن جانستون، ابراز امیدواری کرده است که این تحول زمینه آزادی گیلعاد شالیط، نظامی اسرائیلی را نیز که سال گذشته توسط گروه های فلسطینی اسیر شد، فراهم آید.

خالد مشعل، رهبر ارشد حماس، هم گفته است که این گروه و تمامی مردم فلسطین از رهایی خبرنگار بی بی سی خوشحالند و افزوده که در غزه هیچکس ورای قانون نیست و امیدوار است که این آخرین مورد از آدم ربایی در غزه باشد.

آقای جانستون پس از آزادی، همراه با اسماعیل هنیه در یک نشست خبری شرکت کرد و تلاش حماس برای رهایی خود را ستود.

ماه گذشته، جنبش حماس با غلبه بر نیروهای وفادار به جنبش فتح در باریکه غزه بر این بخش از سرزمین های فلسطینی مسلط شد و اعلام داشت که به تلاش هایی برای آزادی خبرنگار بی بی سی دست زده است.

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در لندن هم آقای جانستون را فردی با شهامت و متعهد به حرفه روزنامه نگاری توصیف کرده و گفته است که آزادی او باعث آرامش خیال مردم فلسطین شده است.

واکنش خانواده جانستون و بی بی سی

کوتاه مدتی پس از آزادی از اسارت، آلن جانستون در یک تماس کوتاه تلفنی با گراهام، پدر خود، صحبت کرد.

گراهام جانستون گفته است که پسرش در این مکالمه کوتاه خبر آزادی خود را به او داد و گفت که سالم است.

پدر آلن جانستون دوره اسارت پسر خود را کابوسی هولناک توصیف کرده اما گفته است که هرگز امید خود به آزادی او را از دست نداد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بی بی سی هم با صدور بیانیه ای گفته است که آزادی آلن جانستون باعث رفع نگرانی کارکنان این سازمان شده است.

در این بیانیه از تمام کسانی که در بی بی سی و در منطقه برای آزادی آقای جانستون تلاش کرده اند تقدیر به عمل آمده است.

آلن جانستون، خبرنگار بی بی سی و تنها خبرنگار خارجی مقیم در غزه، در ماه مارس سال جاری مفقود شد و بعدا گروهی به نام جیش الاسلام در برابر آزادی او خواستار آزاد شدن مسلمانان زندانی در بریتانیا شد.

در خلال ماه های اسارت آقای جانستون، تظاهرات متعددی در سرزمین های فلسطینی، بریتانیا و سایر نقاط جهان برای آزادی او برگزار شد.

همچنین، حدود دویست هزار نفر نیز یک طومار اینترنتی حاوی درخواست رهایی او را امضا کردند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33663

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آزادی آلن جانستون، خبرنگار بی بی سی، جانستون: تصاویر ویدیویی زیر فشار گرفته شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016