پنجشنبه 25 مرداد 1386

تلاش چاوز برای برداشتن محدودیت در مدت ریاست جمهوری، راديو فردا

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا، روز چهارشنبه پیشنهاداتی را برای تغییر قانون اساسی این کشور ارائه داده است که در صورت تصویب، محدودیت های قانونی برای تعداد دفعاتی که می توان نامزد ریاست جمهوری شد، برداشته خواهد شد.

اگر چه هوگو چاوز این اقدام را در راستای تحکیم آنچه «سوسیالیسم قرن بیست و یکمی» می خواند، توصیف کرده اما مخالفان هوگو چاوز می گویند که وی قصد دارد به رییس جمهوری مادام العمر ونزوئلا تبدیل شود.

آقای چاوز در دسامبر گذشته برای دومین بار و برای شش سال دیگر به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا انتخاب شد و پس از رفتن به کاخ ریاست جمهوری اعلام کرد که مدت ریاست جمهوری به هفت سال افزایش می بابد.

این دوران ریاست جمهوری فعلی آقای چاوز در سال ۲۰۱۳ به پایان می رسد و با وجود محدودیت هایی که در حال حاضر در قوانین ونزوئلا وجود دارد، او دیگر نمی تواند برای مقام ریاست جمهوری، نامزد شود.

تغییرات تازه در قوانین اساسی تنها به تعداد دوره های ریاست جمهوری ختم نمی شود، بلکه اختیارات رییس جمهوری نیز افزایش خواهد یافت.

این رهبر چپگرای ونزوئلا، پیشنهاداتی را ارائه داده است که در صورت تصویب آنها، استقلال بانک مرکزی این کشور خاتمه می یابد و ذخیره های مالی بین المللی زیر نظر رییس جمهوری قرار خواهد گرفت.

مخالفان آقای چاوز این پیشنهادات را «فاشیستی» ودنبال کردن راهی که فیدل کاسترو، رهبر کوبا و متحد نزدیک آقای چاوز پیشتر طی کرد، خوانده اند.

آقای چاوز پیشنهادات مخالفان مبنی بر برگزاری یک مجمع قانونی برای مذاکره درباره تغییرات جدید را رد کرد.

رییس جمهوری ونزوئلا در دفاع از تغییرات اخیر، نظرات منتقدان خود را که می گویند وی به دنبال سلطنت دائمی براین کشور است، رد کرده و گفته است: «با برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری، در نهایت حق انتخاب کماکان با شهروندان است.»

هوگو چاوز قصد دارد ۳۳ بند قانون اساسی این کشور را که در مجموع ۳۵۰ بند دارد و در زمان حکومت وی پساز سال ۱۹۹۹بازنگری شده است، تغییر دهد.

این قوانین، مسایل سیاسی، نظامی، اقتصادی وحوزه های اجتماعی را شامل می شود.

چاوز به قانونگذاران گفته است که با این اصلاحات به دنبال از بین بردن «نظام های قدیمی، الیگارشی و سیستم کاپیتالیستی» موجود در این کشور است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پیشنهاد اصلاحات قانونی که توسط آقای چاوز ارائه شده ، ابتدا به تصویب ۱۶۷ قانونگذار این کشور خواهد رسید که همه آنها از یاران و وفاداران او هستند که از بایکوت انتخابات مجلس توسط مخالفان آقای چاوز در سال 2005 استقبال کرده بودند.

در صورتی که پارلمان ونزوئلا، پیشنهادات تازه برای بازنگری در قانون اساسی را تایید کند، این تغییرات به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

هوگو چاوز در سال های گذشته نبردی تبلیغاتی را علیه ایالت متحده آمریکا آغاز کرده است و این کشور را به «بی ثبات سازی» آمریکای لاتین متهم کرده و در این زمینه با دو هم پیمان نزدیک خود ایران و کوبا همراه شده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34051

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلاش چاوز برای برداشتن محدودیت در مدت ریاست جمهوری، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016