چهارشنبه 21 شهریور 1386

نخست وزير ژاپن از قدرت کنار می رود، بی بی سی

شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، پس از کمتر از يک سال زمامداری، تصميم خود به کناره گيری از اين سمت را اعلام داشته است.

روز چهارشنبه، ۱۲ سپتامبر، و ساعاتی پس از انتشار شايعه تصميم نخست وزير به کناره گيری، آقای آبه در يک نشست خبری در توکيو، پايتخت ژاپن، شرکت کرد و اعلام داشت که به دلايل سياسی از سمت نخست وزيری و رهبری حزب حاکم ليبرال دموکراتيک استعفا می دهد.

آقای آبه در سخنانی گفت که در پی رسوايی های مالی چند تن از اعضای کابينه و ناکامی حزب در انتخابات مجلس عليای اين کشور، احساس می کند که اعتماد مردم را از دست داده و بايد از مقام خود کناره گيری کند.

نظرسنجی های اخير نشان داده است که حمايت مردم از دولت آقای آبه به شدت تنزل کرده است.

شايعه کناره گيری آقای آبه پس از شرکت او در جلسه روز چهارشنبه هيات اجرايی ائتلاف حاکم - متشکل از حزب ليبرال دموکراتيک و حزب کوچک نيو کوميتو - در رسانه های ژاپن انتشار يافت بود.

روز يکشنبه اين هفته آقای آبه تلويحا گفت که در صورتی که نتواند موافقت پارلمان را برای تمديد دوره ماموريت نيروی دريايی ژاپن در حمايت از عمليات نظامی در افغانستان کسب کند از رياست دولت کناره گيری خواهد کرد.

شينزو آبه در نشست خبری روز چهارشنبه گفت که اميدوار است جانشين او بتواند حمايت احزاب مخالف برای ادامه اين برنامه را کسب کند.

نيروی دريايی ژاپن از عمليات ائتلاف بين المللی به رهبری آمريکا در افغانستان حمايت تدارکاتی به عمل می آورد اما اعضای مخالف در مجلس عليای پارلمان ژاپن وعده داده بودند که در بحث پيرامون اين موضوع در بعد از ظهر چهارشنبه، دولت را تحت فشار قرار دهند.

در انتخابات مجلس مشاوران - مجلس عليای پارلمان ژاپن - که در ماه ژوئيه سال جاری برگزار شد، احزاب مخالف توانستند اکثريت کرسی ها را به دست آورند و در نتيجه، از امکان به تعويق انداختن لايحه های دولت برخوردار شوند.

براساس قانون اساسی ژاپن، مجلس مشاوران می تواند مصوبات مجلس نمايندگان - مجلس سفلی - را رد کند و تصويب مجدد چنين لوايحی مستلزم کسب اکثريت دو سوم آرای نمايندگان مجلس سفلی خواهد بود.

زمامداری کوتاه مدت

شينزو آبه در ماه سپتامبر سال گذشته جانشين جونيشيرو کوايزومی شد و رهبری حزب ليبرال دموکراتيک و سمت نخست وزيری ژاپن را در دست گرفت.

برنامه شينزو آبه شامل ادامه اصلاحات اقتصادی آقای کوايزومی و تقويت وجهه ژاپن در صحنه سياست بين المللی بوده است.

با اينهمه، ارتباط اعضای کابينه ژاپن با يک رشته تخلفات مالی و برخی سياست های دولت، به اعتبار آقای آبه به شدت ضربه زد و ناکامی حزب حاکم در انتخابات مجلس عليا در ماه ژوئيه به عنوان نشانه ای از ناخرسندی مردم از وی تعبير شده است.

در دوره نخست وزيری آقای آبه، يک وزير کشاورزی کابينه او ظاهرا به دليل اتهام تخلف مالی خودکشی کرده و دو وزير کشاورزی ديگر نيز به همين دليل از سمت های خود استعفا داده اند.

به گفته ناظران، با کناره گيری شينزو آبه از سمت دبيرکلی حزب ليبرال دموکراتيک، تارو آسو، وزير خارجه سابق و دبيرکل حزب که گرايش های محافظه کارانه تری دارد، از اقبال بيشتری برای جانشينی او و در نتيجه، تصدی سمت نخست وزيری، برخوردار خواهد بود.

حزب ليبرال دموکراتيک، که در مجموع دارای گرايش های محافظه کارانه است، در سال ۱۹۵۵ تاسيس شد و از آن زمان، در بيشتر سالها بر ژاپن حکومت کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با وجود تاکيد رهبری حزب بر وحدت تمامی اعضا، اين حزب دارای جناح های متعدد است و گفته می شود که رهبران اين جناح ها در رقابت های گاه خصمانه با يکديگر درگير هستند.

مقامات حزبی گفته اند که رای گيری برای گزينش رهبر جديد حزب ظرف يک هفته انجام می شود اما ناظران برگزاری انتخابات پارلمانی پيش از موعد را بعيد دانسته اند.

حزب ليبرال دموکراتيک، به رهبری جونيشيرو کوايزومی، در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ به پيروزی چشمگيری دست يافت اما بر اساس نظرسنجی های انجام شده، محبوبيت اين حزب در ماه های اخير به شدت کاهش يافته است.

خبر کناره گيری احتمالی نخست وزير باعث نگرانی صاحبان صنايع و بازرگانان ژاپنی در مورد بروز يک دوره فقدان رهبری در تصميم گيری های اقتصادی دولت شده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34228

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نخست وزير ژاپن از قدرت کنار می رود، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016