جمعه 20 مهر 1386

ال گور برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۷ شد، راديو فردا

ال گور، معاون اسبق رییس جمهوری آمریکا به همراه هیات بین دولت های تغییرات جوی در سازمان ملل، جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۰۷ از آن خود کردند.

اوله دانبولت ميوس Ole Danbolt Mjoes رئيس کميته اهدای جوايز نوبل، روز جمعه طی کنفرانسی خبری در اسلو پايتخت نروژ، تصميم هيات داوران مبنی بر اهدای جايزه نوبل سال ۲۰۰۷ را رسمأ اعلام کرد.

وی گفت: «کميته نروژی اهدای جوايز نوبل تصميم گرفته است نوبل صلح سال ۲۰۰۷ به طور مشترک و مساوی به آلبرت آرنولد - ال - گور، و هيات بين دولتی تغييرات جوی سازمان ملل، به دليل تلاش آنها برای روشنگری در زمينه تغييرات آب و هوايی؛ و همچنين زمينه سازی برای راه های مبارزه با اين پديده تعلق گيرد.»

در پی اعلام اين تصميم، هيات ۶۰۰ نفری سازمان ملل با ابراز شگفتی از دريافت اين جايزه اعلام کرد که اعطای اين «افتخار» حتی در صورتی که تنها به ال گور هم تعلق می گرفت، مايه خوشنودی آنها می شد چرا که نشان دهنده «اهميت اين مساله» بود.

ال گور ۵۹ ساله برای بسياری از مردم در سرتاسر جهان نامی شناخته شده است.

وی پس از ۱۶ سال حضور در هر دو مجلس کنگره آمريکا، در دولت بيل کلينتون از حزب دموکراتيک آمریکا، به مقام چهل و پنجمين معاون رياست جمهوری این کشور ارتقا يافت و سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ را در اين سمت سپری کرد.

آقای گور اما بيش از همه اينها معروفيت خود را مرهون نامزدی حزب دموکراتيک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ و فعاليت های چشم گير محيط زيستی است.

ال گور انتخابات سال ۲۰۰۰ به رقابت با جرج بوش رئيس جمهوری فعلی ايالات متحده از حزب رقيبش - حزب جهوريخواه - پرداخت و در يکی از بحث برانگيزترين رقابت های انتخاباتی تاريخ آمريکا، پس از چالش های حقوقی، به حکم دادگاه عالی ايالات متحده، کرسی رياست جمهوری را به آقای بوش واگذار کرد.

پس از اين دوران وی با حضوری مستمر در فعاليت ها و بحث های مربوط به گرمايش زمين – آنچه که او «بحران جوی» می خواند – جايگاه خود را به عنوان فعال محيط زيست به ثبت رساند.

آقای گور همچنين با ساخت فيلمی مستند تحت عنوان «يک واقعيت تلخ» که دغدغه اش گرمايش زمين است، توانست جايزه اسکار امسال را به خود اختصاص دهد.

وی در جريان اهدای اين جايزه نيز از رساندن پيام کارزار خود به حضار، فروگذار نکرد. وی پس از دريافت اين جايزه گفت: «می خواهم از يکايک شما بخواهم که در اين کارزار با من همراه شويد. من از دولتم می خواهم که تا دو سال ديگر به تعهدی جهانی بپيوندد که گرمايش زمين را در کشورهای پيشرفته تا ۹۰ درصد و در تمامی جهان تا ۵۰ درصد کاهش می دهد؛ تا نسل آينده، زمينی سالم تندرست به ارث ببرد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دولت فعلی آمريکا که توسط محافظه کاران اداره می شود، از پذيرفتن اين تعهد سر باز می زند.

با تاييد نامزدی ال گور برای دريافت نوبل صلح که يکی از پر افتخارترين جوايز برای فعاليت های مدنی و سياسی محسوب می شود، بازتاب اين موفقيت در گمانه زنی های مطبوعاتی نيز به وضوح به چشم می خورد.

بسياری از نشريات غربی اکنون با اعلام برنده شدن آقای گور، احتمال پيروز شدن او در انتخابات پيش روی رياست جمهوری در آمريکا را بسيار زياد دانسته اند. اما چنین اتفاقی در ابتدا مستلزم کانديد شدن ال گور در اين رقابت است؛ مساله ای که وی تاکنون از آن سرباز زده است.

ديگر برنده نوبل صلح امسال، هيات بين دولتی تغييرات جوی سازمان ملل، هياتی متشکل از ۶۰۰ دانشمند است که از سال ۱۹۸۸ بر اين مساله متمرکز است.

بر اساس آخرين گزارش اين هيات، تغيرات جوی، بر وضعيت زيست محيطی تمامی نقاط کره زمين تاثيری ژرف خواهد نهاد و اگر متوسط دمای جهان بر اثر انتشار گازهای گلخانه ای تا ۲ درجه سانتيگراد نسبت به دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ افزايش يابد، يک سوم گونه های جاندار زمين، از بين خواهند رفت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34494

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ال گور برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۷ شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016