چهارشنبه 21 آذر 1386

کشته شدن 57 نفر در انفجار دو بمب قوي در الجزيره، روزنامه اعتماد

انفجار دو بمب قوي در دو منطقه حساس در الجزيره پايتخت الجزاير که ديروز با فاصله کمي از هم صورت گرفت به کشته شدن دست کم 47 نفر انجاميد.

اين خونين ترين حمله در پايتخت اين کشور عضو اوپک از سال هاي 1990 تاکنون به شمار مي رود. حمله ديروز در حالي صورت گرفت که هفته گذشته نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه طي سفري به الجزاير و عذرخواهي از رفتار گذشته کشورش در دوران استعمار درصدد برآمده بود خاطرات تلخ گذشته را از اذهان الجزايري ها بزدايد و زمينه را براي تفاهم و همکاري بيشتر ميان دو کشور و به عبارتي ميان اروپا و آفريقا فراهم سازد. دومين اجلاس مشترک اروپا و آفريقا نيز که طي روزهاي گذشته در ليسبون پايتخت پرتغال برگزار شد نويد آينده يي مبتني بر تنش زدايي ميان اين دو قاره واقع در دو سوي درياي مديترانه را مي داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اين حال حوادثي از قبيل انفجارهاي ديروز که در دو نقطه بسيار حساس الجزيره روي داد و احتمال دست داشتن القاعده يا ساير اسلامگرايان تندرو در اين حادثه نشان مي دهد که اگر هم خاطرات تلخ دوران استعمار و واکنش ملي گرايان عربي در برابر آن قابل زدودن باشد ولي زمينه هاي تنش و ناآرامي در کشوري همچون الجزاير همچنان باقي است و چه بسا تنها شکل تنش ها و ايدئولوژي هاي توجيه گر آنها عوض شده است.

به گزارش رويترز به نقل از منابع آگاه يکي از دو انفجار ديروز در نزديکي ساختمان دادگاه عالي الجزاير در ناحيه «بن اکنون» الجزيره و ديگري در نزديکي دفاتر سازمان ملل و يک مرکز پليس در هيدرا اتفاق افتاد که هر دو منطقه محل استقرار دفاتر چندين شرکت غربي هستند. نورالدين يزيد زرهوني وزير کشور الجزاير گفت به نظر مي رسد بمب هيدرا توسط يک عامل انتحاري صورت پذيرفته باشد. در همين حال در بن اکنون مردم محل با شنيدن صداي مهيب انفجار و بلند شدن صداي آژير خودروهاي پليس وحشت زده به خيابان ها ريختند. در محل انفجار جسدي که روي آن پتوي سفيد کشيده بودند به زمين افتاده بود، دو اتوبوس در حال سوختن بودند و پاره هاي اتومبيل هاي تخريب شده پياده روها را پر کرده بود و در همين حال پليس درصدد جلوگيري از نزديک شدن تماشاگران به محل حادثه بود. زني که روبنده بر چهره داشت و در يک مغازه اودکلن فروشي کار مي کرد، گفت؛ «مي خواهم به خانواده ام زنگ بزنم ولي اين کار ممکن نيست زيرا خطوط تلفني اشغال شده اند. مي دانم که آنها بسيار نگران من هستند چرا که محل کارم در نزديکي محل انفجار قرار دارد.» يک کارمند سازمان ملل در گزارشي بي نام براي سايت خبري بي بي سي نوشت؛ «انفجار بسيار شديد بود، همه چيز لرزيد و فرو ريخت. من در زير يکي از اثاثيه پنهان شدم تا قطعات به من آسيب نزنند. يکي از همکارانم از ناحيه گردن به شدت زخمي شد و خونريزي شديدي داشت.»

به گزارش خبرگزاري رسمي اي پي اس، چندين نفر از قربانيان بن اکنون دانش آموزاني بودند که سوار يک اتوبوس مدرسه بودند. يک منبع امنيتي گفت آمار نهايي کشته ها ممکن است به 60 نفر نيز برسد. همچنين گفته مي شود حداقل 10 نفر از کارکنان سازمان ملل در ميان کشته ها هستند. ران ردموند سخنگوي کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل گفت که انفجار حدود ساعت 30/9 دقيقه صبح به وقت محلي اتفاق افتاد که در اثر آن بخش جلوي ساختمان آژانس پناهندگان سازمان ملل فرو ريخت. حتي به نظر مي رسد ساختمان اصلي سازمان ملل که محل برنامه توسعه اين سازمان را در خود جاي داده، آسيب جدي تري ديده است.الجزاير يکي از تامين کنندگان اصلي گاز اروپا به شمار مي رود و در حال بهبود از يک دهه خشونت است که در سال 1992 و زماني آغاز شد که دولت وقت تحت حمايت ارتش انتخاباتي را که احتمال پيروزي يک حزب اسلامگراي راديکال در آن بالا بود باطل اعلام کرد. در خشونت هايي که پس از آن روي داد حدود 200 هزار نفر کشته شدند. در سال هاي اخير خشونت ها فروکش کرد اما يک رشته حملات در سال جاري اتفاق افتاد. از جمله حمله 11 آوريل که در اثر آن 33 نفر در الجزيره کشته شدند و اين مساله موجب اين نگراني شده که آشوب هاي دهه 1990 بار ديگر از سر گرفته شود.با توجه به اينکه برخي از حملات موفق يا ناموفق در يازدهم ماه اتفاق افتاده است الجزايري ها اين حملات را نوعي الگوبرداري از حملات يازده سپتامبر عليه امريکا تعبير مي کنند. کشورهاي غربي نسبت به فعاليت اسلامگرايان مسلح در منطقه شمال آفريقا ابراز نگراني کرده اند و وابستگان چندين شرکت غربي فعال در الجزاير در طول 12 ماه گذشته به خاطر نگراني هاي امنيتي اين کشور را ترک کرده اند. نيروهاي امنيتي الجزاير ابراز اميدواري کرده بودند به دنبال کشتن حلقه رهبران حملات 11 آوريل توسط ارتش توانسته اند شورشيان را در هم شکنند اما حمله ديروز اين موفقيت را با پرسش مواجه کرده است.

واکنش هاي بين المللي

نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه که هفته گذشته از الجزاير ديدن کرده بود حملات را «اقدامات وحشيانه و عميقاً بزدلانه» خواند. واشنگتن نيز حملات را محکوم کرد و گفت به همکاري خود با الجزاير در مقابله با تروريست ها ادامه خواهد داد.انيس رحماني دبير روزنامه النهار و کارشناس امنيتي به رويترز گفت؛ «القاعده خواست اين پيام قوي را ارسال کند که به رغم فقدان چندين تن از رهبران ارشدش همچنان از توانايي برخوردار است. اکنون مشکل اصلي اين است که شرايط اجتماعي زمينه را براي عضوگيري هاي جديد شورشيان آماده کرده است.» وي مي افزايد؛ «اين مشکلي است که اگر قصد داريم القاعده را شکست دهيم بايد آن را حل کنيم.»مقامات الجزايري تا به امروز چنين استدلال مي کردند که تنها راه خاتمه دادن به خونريزي 16 ساله در کشور تعقيب «آشتي ملي» است در حالي که اين سياست امنيت لازم را براي مسلح شدن دوباره چريک هاي مرتبط با القاعده فراهم مي کند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35194

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کشته شدن 57 نفر در انفجار دو بمب قوي در الجزيره، روزنامه اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016