یکشنبه 16 دی 1386

کشمکش سياسی در گرجستان بر سر نتايج انتخابات، راديو فردا

اوضاع سياسی در گرجستان پس از اعلام نتايج دور اول انتخابات رياست جمهوری «بی ثبات» اعلام شده و ميخائيل ساکاشويلی و مخالفان وی خود را برنده انتخابات می دانند.

بدنبال برگزاری انتخابات رياست جمهوری گرجستان، ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری طرفدار غرب اين کشور و از نامزدهای اصلی اعلام کرد که «نتايج رای گيری مطابق استانداردهای بين المللی نشان می دهد که ما در دور اول انتخابات پيروز شده ايم.»

اما مخالفان آقای ساکاشويلی نيز که از يکسال پيش فشارهای خود را برای برگزاری انتخابات زودرس آغاز کرده بودند خود را برنده انتخابات دانستند.

لوان گاچچيلادزه، رقيب اصلی رييس جمهوری کنونی گرجستان روز يکشنبه گفت: نتايج رای گيری که ۵۳.۸ درصد آراء را به ساکاشويلی و ۲۸.۳ درصد آراء را به وی داده است «کلاهبرداری» است.

وی با ادعای اينکه «او در بسياری از حوزه ها برنده شده است» از گرجستانی ها خواست تا روز يکشنبه برای « جشن پيروزی» گردهم آيند.

کانديداهای مخالف دولت روز شنبه تهديد کرده بودند در صورت پيروزی آقای ساکاشويلی، نتيجه انتخابات را نخواهند پذيرفت.

گزارش ها حاکيست که ۱۲ ساعت پس از پايان رای گيری، کميسيون مرکزی انتخابات گرجستان نتايج تنها ۱۰۵ حوزه از سه هزار و ۳۰۰ حوزه رای گيری در سراسر گرجستان را اعلام کرد.

اين در حالی است که کميسيون ياد شده پيشتر قول داده بود که به فاصله کوتاهی از پايان رای گيری نتايج آراء را منتشر کند.

ناظران بين المللی از سازمان امنيت و همکاری اروپا قرار است که روز يکشنبه درباره وضعيت برگزار شدن انتخابات اعلام نظر کند و اينکه آيا معيارهای بين مالمللی در آن رعايت شده است يا نه.

در همين حال متيو بريزا، معاون وزارت امور خارجه آمريکا گفت: اگر ناظران بين المللی ، برگزاری انتخابات رياست جمهوری گرجستان را عادلانه ارزيابی کنند، مردم گرجستان بايد به نتايج اين انتخابات احترام بگذارند.

اين ديپلمات عالی رتبه آمريکايی گفت: همه طرف ها بايد تا زمان رای هيات های نظارت، از قضاوت درباره اين انتخابات خودداری کنند.


رقابت هفت کانديدا

ميخائيل ساکاشويلی، چهل ساله، در انتخابات روز شنبه با شش کانديدای ديگر رقابت کرد و اين در حالی بود که براساس نظر سنجی ها وی از شانس بيشتری از رقبای خود برخوردار است.

طبق اين نظر سنجی ها که دو هفته پيش از انتخابات منتشر شده اند، احتمال کشيدن شدن انتخابات رياست جمهوری در اين کشور به دور دوم نيز وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پی اعتراض ها و تظاهرات هايی که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ به خشونت کشيده شد، دولت تصميم گرفت تا انتخابات رياست جمهوری گرجستان را يک سال زودتر از موعد مقرر برگزار کند.

آقای ساکاشويلی که به عنوان يک رييس جمهوری متحد غرب و هوادار دموکراسی شناخته می شود، در جريان اعتراضات ماه نوامبر در کشور وضعيت فوق العاده اعلام کرد و به وسيله پليس ضد شورش تظاهرات مخالفان خود را سرکوب کرد.

مخالفان که شش روز پياپی را در خيابان های تفليس، پايتخت گرجستان راهپيمايی کرده بودند، خواهان استعفای ميخائيل ساکاشويلی بودند.

آقای ساکا شويلی در سال ۲۰۰۳ در آنچه که «انقلاب مخملی» خوانده شد، زمام امور را در اين کشور استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروی سابق، که بيش از پنج ميليون جمعيت دارد، به دست گرفت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35504

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کشمکش سياسی در گرجستان بر سر نتايج انتخابات، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016