چهارشنبه 26 دی 1386

آزادی پوشش در دانشگاه‌ها در پيش نويس قانون اساسی ترکيه گنجانيده شد، ايرنا

آنکارا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۰/۲۶‬

آزادی پوشش اسلامی در دانشگاه‌های ترکيه با اضافه شدن ماده‌ای به پيش نويس قانون اساسی جديد اين کشور عملی می‌شود.

روزنامه آکشام با اختصاص عنوان صفحه نخست شماره امروز (چهارشنبه) به عبارت "آزادی حجاب" نوشت: "به خواست رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در پيش نويس قانون اساسی جديد ماده‌ای در مورد آزادی حجاب در دانشگاه‌ها گنجانيده شد."
در اين ماده آمده است: "هيچ کس را به خاطر نوع پوشش و وضع ظاهری نمی‌توان از تحصيل محروم کرد. به شرطی که مغاير با قانون جزايی و اخلاق عمومی نباشد."
رياست کميته ويژه "تدوين قانون اساسی جديد ترکيه" با پروفسور "ارگون اوزبودون" است که با حکم نخست وزير ترکيه اين مسئوليت را به عهده گرفته است.

پيش نويس قانون اساسی جديد برای تقديم به مجلس ترکيه آماده شده است.

نخست وزير ترکيه روز دوشنبه هفته جاری در مادريد گفته بود که ممنوعيت حجاب اسلامی برای دختران دانشجو در دانشگاه‌های ترکيه بايد بر اساس اصول آزادی و آزادی عقيده لغو شود.

اردوغان با يادآوری اين که "محافلی بر اساس برخی منافع گروهی خود خواهان ادامه ممنوعيت استفاده دانشجويان دختر از حجاب اسلامی در کلاس‌های درس دانشگاهی هستند، گفته بود: "اين محافل حجاب را يک نماد سياسی ارزيابی می‌کنند و خواهان ادامه ممنوعيت آن هستند."
وی تصريح کرده بود "اگر هم که حجاب يک نماد سياسی باشد، آيا کسی حق دارد که يک نماد سياسی را عنصر جرم بشناسد و برای آن مجازات تعيين کند؟" بر اساس قانون پوشش در ترکيه استفاده از حجاب برای بانوان کارمند دولت در اماکن دولتی ممنوع است. مردان کارمند دولت نيز نيز موظف به استفاده از کت و شلوار و کروات و کلاه در محيط اداری هستند که البته در مورد مردان چندان جدی گرفته نمی‌شود و استفاده الزامی مردان از کلاه، عملا لغو شده است.

تردد زنان محجبه غير کارمند دولت در اماکن دولتی بلا مانع است.

تعميم قانون پوشش به دانشگاه‌ها و اجرای منع استفاده از حجاب در کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها، با ادعای "قرار داشتن دانشگاه‌ها در محدوده اماکن دولتی" ممکن شده است.

تداوم ممنوعيت حجاب برای بانوان کارمند دولت و دختران دانشجو در ترکيه که بر اساس آخرين آمار نزديک به ‪ ۷۰‬در صد بانوان آن از حجاب سنتی و حجاب اسلامی استفاده می‌کنند، از معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه ترکيه در سال‌های اخير بوده و دولت اسلامگرای "رجب طيب اردوغان" چند بار تلاش برای حل آن را اعلام کرده است.

نخست وزير ترکيه پيشتر نيز در ماه مبارک رمضان سال جاری در مراسم افطاری دختران دانشجو در اظهار نظر در مورد حجاب دختران دانشجو گفته بود:
"بهترين آرزوی من لغو ممنوعيت ورود دانشجويان محجبه به دانشگاه‌های ترکيه است... يکی از بزرگترين انتظارات من مشاهده دانشجويان دختر محجبه و غير محجبه‌ای است که در کنار هم در دانشگاه‌ها تحصيل می‌کنند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نخست وزير ترکيه گفته بود: "دولت تلاش گسترده را در اين مورد آغاز کرده است."
رسانه‌های مخالف دولت اردوغان و برخی از محافل لائيک، دولت اردوغان را به تلاش برای تغيير رژيم لائيک ترکيه و تبديل ترکيه به حکومت دينی متهم می‌کنند. ولی محافل اسلامگرا، بی‌طرف، ليبرال و ملی گرا از سياست‌های دولت اردوغان در قبال لغو ممنوعيت حجاب در مراکز آموزشی و آزادی هر نوع پوشش برای بانوان کارمند دولت در مراکز دولتی و دختران دانشجو در کلاس‌های درس حمايت می‌کنند و از آن به عنوان گامی در جهت بالا بردن سطح دمکراسی در ترکيه سخن می‌گويند.

"دولت باغچه‌لی" رهبر حزب ملی گرای "حرکت ملی" با اعلام حمايت از لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاه‌ها گفته است: "در تدوين قانون اساسی جديد بايد ممنوعيت حجاب در دانشگاه‌ها لغو شود."

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35648

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آزادی پوشش در دانشگاه‌ها در پيش نويس قانون اساسی ترکيه گنجانيده شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016