شنبه 29 دی 1386

آمار تلفات تظاهرات سه روزه‌ی اپوزيسيون کنيا به ۲۵ تن رسيد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


آمار تلفات تظاهرات سه روزه‌ی اپوزيسيون کنيا عليه انتخاب مجدد رييس جمهور اين کشور با کشته شدن پنج تن ديگر به دست پليس و پيدا شدن اجساد چندين تن ديگر در سراسر کنيا به ۲۵ تن افزايش يافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، موج جديد درگيری و خشونت پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری کنيا در ماه گذشته، با اعلام اين خبر که کوفی عنان دبير کل سابق سازمان ملل متحد سه‌شنبه (هفته‌ی گذشته) به کنيا خواهد آمد تا ميان اپوزيسيون و رييس جمهور اين کشور ميانجيگری کند، دوباره آغاز شد.

مردم کنيا روز جمعه سومين روز از اين تظاهرات را برگزار کردند.

پليس کنيا خبر داد که چهار تن در کيبريا بزرگترين زاغه نشين نايروبی -پايتخت کنيا- به ضرب گلوله کشته شدند و يک تن ديگر پس از نماز جمعه در شهر مومباسا دومين شهر کنيا نيز کشته شد و شمار افراد کشته شده را از آغاز تظاهرات در روز چهارشنبه هفته گذشته به ۲۵ تن رساند.

يک فرمانده پليس به خبرگزاری فرانسه گفت: تظاهر کنندگان در کيبريا با سنگ به سوی پليس حمله می‌کردند و پليس نيز به آنها شليک می‌کرد. چهار تن از آنها کشته شدند.

حداقل ۲۰ کنيايی ديگر در دو روز گذشته کشته شدند که از اين تعداد پنج تن در درگيری‌های شبانه در منطقه‌ی ناروک در شمال غربی نايروبی به قتل رسيدند.

پليس اجساد پنج عضو قبيله کيکويو متعلق به اموايی کيباکی رييس جمهور کنيا را در حالی پيدا کرد که بر روی آنها زخم‌های نيزه و چاقو بود.

آنها توسط جوانان ماسايی که از رايلا اودينگا رهبر اپوزيسيون کنيا در انتخابات رياست جمهوری اين کشور حمايت می‌کردند، کشته شدند.

تظاهرات هم چنين در شهرهای غرب کنيا که موج جديد درگيری‌ها در آن تصوير کنيا را مخدوش کرد و آن را به عنوان علامت خطری برای ثبات در اين منطقه ناآرام نشان داد، برگزار شد.

۹ دولت غربی از جمله استراليا، انگليس و کانادا با انتشار بيانيه‌ای از کنيا خواستند تا هر چه زودتر کشتار غير نظاميان غير مسلح را پايان دهد.

سازمان عفو بين‌الملل نيز استفاده‌ی بيش از حد از زور توسط پليس کنيا را محکوم کرد.

اروين فاندر بورگت مدير برنامه‌ی آفريقای اين سازمان، گفت: ما متوجه شديم که پليس کنيا تلاش می‌کند تا تظاهرات خشونت آميز را در اين کشور سرکوب کند؛ اما پليس با شليک مهمات جنگی به سوی جمعيت بيش از اندازه از مقدار قابل قبول زور استفاده کرده است. شليک کردن مهمات قابل انفجار به سوی جمعيت هيچ توجيهی ندارد.

سازمان عفو بين‌الملل عنوان کرده است: طی گزارشهايی عنوان شده است که خبرنگارانی که اين تظاهرات و واکنش پليس را به آنها‌ پوشش می‌دادند مورد آزار و اذيت واقع شده‌اند و مدافعان حقوق بشر که به استفاده‌ی بيش از حد نيروهای امنيتی کنيا از زور اعتراض کرده‌اند، دستگير شده‌اند.

جنبش دموکراتيک نارنجی به رهبری رايلا اودينگا رهبر اپوزيسيون، اعلام کرده است که به دليل اين که غير نظاميان هزينه بسيار زيادی به خاطر اين تظاهرات پرداخته‌اند در حال پايان دادن به اين تظاهرات است.

سالم لون سخنگوی اين حزب، به خبرگزاری فرانسه گفت: امروز روز آخر تظاهرات‌ است. ما شاهد اين بوده‌ايم که اقدامات بی‌مهابای پليس عليه تظاهرکنندگان آرام باعث کشته شدن غير نظاميان زيادی شده است.

اودينگا روز پنجشنبه گفت که ماموران پليس هفت تن از جمله راننده‌ی يکی از نمايندگان حزب مخالف (جنبش دموکرات مردمی) در مجلس را کشته‌اند.

وی طی يک کنفرانس خبری تصريح کرد: ملت‌های متمدن جهان بايد اين رخدادها را محکوم کنند. نبايد به کيباکی اجازه داده شود راه موگابه (رييس‌جمهور زيمبابوه) را پيش بگيرد و کنيا را به سمت قهقهرا ببرد.

اين در حاليست که پليس هدف قراردادن تظاهرکنندگان را تکذيب می‌کند و می‌گويد: نيروهای امنيتی تنها غارتگران و شورشيان را که به نيروهای پليس حمله می‌کنند، هدف قرارداده‌اند.

به رغم درخواست‌های کشورهای غربی نظير آمريکا و انگليس از کنيا برای دادن اجازه‌ی برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز، مقام‌های کنيايی تظاهرات سه روزه‌ی حزب مخالف را ممنوع کرده‌اند.

دولت کنيا می‌گويد: تنش‌ها در کنيا بسيار بالا است و دولت نگران اينست که اين تظاهرات به تشديد غارتگری و شورش منجر شود.

اريک کراته، سخنگوی پليس کنيا در جمع خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی خصوصيات رفتاری اين دار و دسته‌ها هستيم، پليس کنيا تنها در چارچوب قوانين کشور اقدام می‌کند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا دو طرف درگير در کنيا را متهم به ايجاد خشونت در اين کشور کرد و اظهار داشت: خشونت‌ها با توجه به اين حقيقت ايجاد شده که به دليل يک بن‌بست سياسی درگيری‌ها به وجود آمد، بيش از هر چيز ديگر بايد ما به خاطر مردم کنيا و آينده‌ی اين کشور با يکديگر متحد شويم.

به گفته‌ی يک رسانه‌ی محلی، دو عضو ديگر تيم عنان وارد کنيا شده‌اند که شامل بنيامين ام‌کاپا، رييس‌جمهور سابق تانزانيا و گريسا ميکل، همسر نلسون ماندلا، رهبر سابق آفريقای جنوبی است.

بسياری از تظاهرکننده‌ها به رغم اين اعلام، وعده دادند که به خيابان‌ها دوباره باز خواهند گشت.

در بيانيه سازمان ملل آمده است: کوفی عنان که قرار بود از روز سه‌شنبه‌ی گذشته ماموريت ميانجی‌گری خود را آغاز کند ولی به دليل بيماری اين امر به تعويق افتاده است، طی چند روز آينده به کنيا خواهد رفت.

عنان رياست هيات ارشد سياسی آفريقايی را بر عهده خواهد گرفت.

حزب اپوزيسيون هم چنين خبر داده است که تاکتيک بعدی آنها متزلزل کردن دولت اين کشور که هم پيمانان نزديکی دارد با هدف قرار دادن منابع مالی آنها است.

لون افزود: ما فاز جديدی از تلاش‌هايمان را آغاز می‌کنيم و اين شامل آغاز کردن تحريم‌ اقتصادی توسط مصرف کنندگان شرکت‌های بزرگ که افراطی‌های کيباکی صاحب آنها هستند است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی مشخصا به شرکت بروک سايد ديريز که يک شرکت بزرگ در مالکيت "اوهورو کنياتا" وزير دولت محلی کنياست و هم چنين شرکت حمل و نقل عمومی "سيتی هوپا"، خدمات اتوبوسی کنيا و بانک Equity اشاره کرد.

تمامی اين شرکت‌ها در تصاحب اعضای ارشد قبيله‌ی کيکويو است که حيات سياسی و اقتصادی کنيا را برای ساليان درازی در دست داشته است، اما دولت کنيا اين ادعا را رد کرد.

آلفرد موتوآ سخنگوی دولت در بيانيه‌ای گفت: اين حق مردم کنياست که انتخاب کنند چه کاری را می‌خواهند انجام دهند؛ اما من شرط می‌بندم که اين طرح با شکست مواجه خواهد شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35672

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمار تلفات تظاهرات سه روزه‌ی اپوزيسيون کنيا به ۲۵ تن رسيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016