جمعه 3 اسفند 1386

در حمله‌ معترضان به استقلال کوزوو، سفارت آمريکا در صربستان به آتش کشيده شد، ايسنا

* حمله‌ی معترضان به استقلال کوزوو به سفارت‌های آلمان، ترکيه، کره و بوسنی در بلگراد


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


در اعتراض به استقلال استان کوزوو، صدها جوان صرب روز پنجشنبه با حمله به سفارت آمريکا، آن را به آتش کشيدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتی اشپيگل، اين جوانان صرب با به آتش کشيدن نگهبانی سفارت وهمين طور پرچم آمريکا، خشم خود را نسبت به رسميت شناختن استقلال اين استان از سوی غرب نشان دادند. اين افراد هم‌چنين به شکستن و پرتاب صندلی وهمين طور آتش زدن کاغذ و ريختن آن‌ از ساختمان سفارت پرداختند.

اين اتفاقات در حالی روی داد که پليس صربستان نيز هيچ تلاش پيش گيرانه‌ای جهت حفاظت از ساختمان سفارت‌خانه نکرد. اين واکنش‌ها يکی از خشونت‌بارترين تظاهرات از ابتدای هفته و استقلال يک‌جانبه‌ی کوزوو بوده است.

بنا به گزارشات موجود از طبقه‌ی همکف و همين طور ساختمان سفارت آمريکا، شعله‌های آتش زبانه می کشيد.

چندين پليس هم با استفاده از گاز اشک آور سعی در پراکنده کردن افراد معترض داشتند و چندين نفر نيز در اين ميان دستگير شدند.

در اين اتفاقات که پنجشنبه شب روی داد، يک جسد سوخته در ساختمان سفارت آمريکا پيدا شد. بنا به اظهارات رسانه‌های صربستان اين جسد مربوط به يکی از مهاجمان بوده است.

يکی از سخنگويان سفارت آمريکا نيز خبر داد که همه‌ی اعضای نمايندگی آمريکا در سلامت به سر می‌برند.

حمله و به آتش کشيدن سفارت آمريکا در حالی صورت گرفت که چندين صد تن هم به سفارت آلمان در بلگراد حمله کردند. بنا به اظهارات شاهدان عينی اين افراد نيزمبادرت به شکستن پنجره‌های سفارت نمودند.

بنا به اظهارات اين پايگاه اينترنتی در زمان حمله و يورش به سفارت آلمان هيچ پليسی در محل ساختمان حضور نداشته است.

علاوه بر حمله به سفارت‌های آلمان و آمريکا، مهاجمان با سنگ به سفارت‌های ترکيه، کره و بوسنی نيز حمله کردند.

در پی اين حمله‌ها حداقل چندين ماشين، يک تراموا و ۵ اتوبوس نيز طعمه‌ی حريق شدند و حمل و نقل شهری دربلگراد دچار مشکل شد. در مرکز شهر نيز آشوب‌گران چندين کيوسک و يک ماشين حمل زباله را خراب کردند و به پرتاب کردن و به آتش کشيدن آنها پرداختند.

طبق اظهارات شاهدان، پليس صربستان بعد از مدتی طولانی برای کنترل کردن شرايط وارد عمل شد. پليس با وسايل نقليه ذره‌پوش سعی در پراکنده کردن شورشيان از اطراف سفارت نمود.

آمريکا نيز در واکنش به اين اقدامات، خشم خود را اظهار داشت.

زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل از شورای امنيت درخواست کرد اين اقدامات را محکوم کرده و از جان ديپلمات‌ها محافظت کند. خليل‌زاد گفت: من از اقدامات اين اراذل و اوباش در حيرتم!

شورای امنيت نيز تصميم به صدور بيانيه‌ای در محکوميت اين اقدامات نمود.

علاوه بر آن دولت آمريکا هم‌چنين به طور رسمی از مقامات صربستان خواست که از نمايندگی کشورش محافظت کنند. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا در اين ارتباط اظهار کرد: ما با مقامات مسوول در ارتباط هستيم تا اين کشور به تعهدات بين‌المللی‌اش پايبند باشد.

حمله‌ی مهاجمان به اين سفارت‌ها در حالی صورت گرفت که هنوز آمار و ارقام رسمی از خسارات و تلفات مالی و جانی اين حملات دقيقا مشخص نشده است.

يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه‌ی آمريکا نيز خبر داد که مهاجمان بعد از بسته شدن در سفارت به آن حمله‌ور شدند و در آن زمان هيچ يک از کارمندان سفارت در ساختمان حضور نداشته است.

در واکنش به حمله‌ی مهاجمان به سفارت آلمان نيز، فرانک والتر اشتاين‌ ماير، وزير امورخارجه‌ی اين کشور با ابراز نگرانی از اين حوادث در گفت‌وگوی تلفنی با دولت بلگراد خواستار شد تا امنيت سفارت‌خانه‌ها در اين کشور تضمين شود.

تنها بعد از اين وقايع بود که بوريس تاديچ، رييس‌جمهور صربستان مردم صربستان را به آرامش فراخواند.

تاديچ در حالی که برای بازديد از رومانی در اين کشور به سر می‌برد، بعد از بروز اين خشونت‌ها، خواهان پايان اين آشوب ها شد.

وی گفت: اين تجاوزات هيچ کمکی به الحاق کوزوو به صربستان نخواهد نمود.

ووک يرميک، وزير امور خارجه‌ی صربستان نيز با محکوم کردن اين حملات، آن را تاسف‌انگيز خواند و گفت: اين افراد به وجهه‌ی صربستان در خارج از اين کشور لطمه زدند.

وی همچنين اظهارداشت: اين افراد انعکاس دهنده‌ی روح همياری در بين صرب‌ها نيستند.

بنا به گزارش اين خبرگزاری، صرب‌ها، کوزوو را به عنوان قسمتی از خاک کشور خود می‌دانند.

نخست وزير صربستان يعنی وويسلاو کوشتونيستا نيز در پی اعلام استقلال اين استان در روز يکشنبه، اظهار کرد: کوزوو صرب است و برای هميشه هم صرب باقی خواهد ماند.

وی روز پنجشنبه در جمع بسياری از طرفدارانش اظهار کرد: صربستان تحت هيچ شرايطی از کوزوو صرف نظر نخواهد کرد.

بنا به گزارش اين خبرگزاری، حملات خشونت‌آميز و اعتراضات مردم صربستان اکنون موجبات خشم مقامات کشورهای خسارت ديده را فراهم آورده است. از آغازهفته تاکنون در صربستان، سفارت آمريکا، شعبه‌های مک دونالد و برخی از تاسيسات غربی در اين کشور مورد حمله قرار گرفته است.

با وجود اعتراضات صرب‌ها، در اين ميان ايتاليا نيز به جمع کشورهای مدافع استقلال کوزوو پيوست.

قبل از اين هم آمريکا، آلمان، انگليس و فرانسه استقلال اين استان را به رسميت شناخته بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاوه بر اعتراضات داخل صربستان، روز پنجشنبه در شمال کوزوو نيز هزاران سرباز ذخيره‌ی صرب در شمال اين استان به يک پست نگهبانی مرزی حمله کردند و فرياد کشيدند: کوزوو برای ماست و کوزوو صربی است.

اين افراد به سمت پليس و همين‌طور سربازان ناتو سنگ پرتاب کردند و با به آتش کشيدن لاستيک ماشين‌های متعلق به ناتو، اعتراضات خود را نشان دادند.

اين سربازان ذخيره که بخشی از آنها يونيفرم به تن داشتند در زمان جنگ کوزوو در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به نفع صربستان جنگيده بودند.

کوزوو قرار است که طبق قانون اساسی‌اش زير نظر بازرسان بين‌المللی به عنوان کشوری مستقل به حيات خود ادامه دهد. کميسيون قانون اساسی کوزوو که بعد از اعلام بيانيه‌ی استقلال شروع به تبليغ اطلاعاتی نمود نيز خبر داد: کوزوو يک جمهوری خودمختار است که به صورت دموکراتيک مورد برخورد قرار خواهد گرفت و به حقوق اساسی همه‌ی شهروندان آن احترام گذاشته خواهد شد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35994

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در حمله‌ معترضان به استقلال کوزوو، سفارت آمريکا در صربستان به آتش کشيده شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016