شنبه 18 اسفند 1386

نشست وزراي خارجه کشورهای عضو ناتو برگزار شد، همشهري

وزیران خارجه‌ ۲۶ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ششم مارس ۲۰۰۸ (16 اسفند) در بروکسل گرد هم آمدند.

تاگس‌شاو از خبرگزاری آلمان در اين‌باره نوشت، پذیرش کشورهای جدید در این پیمان و حضور ناتو در افغانستان، مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو در این نشست بودند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت در نشست ششم مارس وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو، هیچ تصمیم مشخصی در مورد این‌که سال آینده چه کشورهایی به این پیمان خواهند پیوست، گرفته نشد.

کشورهای کرواسی، آلبانی و مقدونیه، گزینه‌های مطرح برای ورود به ناتو هستند. در این میان وضع کرواسی از دیگر نامزدها بهتر است. نظر اعضا برای پیوستن این کشور به پیمان ناتو مساعد است. آلبانی هنوز دارای ضعف دموکراسی است و نتوانسته با فساد اداری به طور کامل مقابله کند.

اختلاف میان یونان و مقدونیه نیز ورود این کشور را با مشکل مواجه کرده است. "مقدونیه" نام منطقه‌ای در شمال یونان است. به همین دلیل یونان اصرار دارد که مقدونیه نام خود را تغییر دهد، در غیر این صورت یونان به‌عنوان یکی از اعضای ناتو، پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی را وتو خواهد کرد. مقدونیه تاکنون به نام "جمهوری تازه استقلال یافته مقدونیه" نامیده می‌شده است.

این اختلاف باید تا دیدار آینده سران کشورهای عضو پیمان ناتو، که اوایل ماه آوریل در بخارست، پایتخت مجارستان، برگزار خواهد شد، برطرف شود، در غیر این صورت راه مقدونیه برای ورود به ناتو مسدود خواهد ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما دبیر کل ناتو نیز در حاشیه نشست روز پنجشنبه اعلام کرد که دیگر کشورهای منطقه بالکان، همچون بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو و صربستان نیز می‌توانند در آینده به پیمان ناتو بپیوندند.

در همين حال کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با اتخاذ موضعی مشابه، از پیوستن اوکراین و گرجستان به این پیمان استقبال کرد. وی گفت که درهای ناتو، با وجود مخالفت شدید روسیه، به‌روی این دو جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق باز است. وی اطمینان داد که باز هم در این مورد تا نشست آینده سران در بخارست، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

ناپایداری سیاسی، ضعف دموکراسی و فساد اداری، موانعی هستند که برخی از کشورهای عضو از جمله آلمان، ورود گرجستان و اوکراین به ناتو را مشروط به برطرف کردن آنها می‌دانند. ممکن است در نشست بخارست، بسته‌های پیشنهادی در اختیار این دو کشور قرار گیرد که راه پیوستن آنها به پیمان آتلانتیک شمالی را تسهیل کند.

گلایه‌ رایس

محور دیگر گفتگو‌های بروکسل به مسائل مربوط به مأموریت ناتو در افغانستان اختصاص داشت. کاندولیزا رایس با انتقاد از مواضع کشورهای عضو ناتو در قبال مأموریت‌های نظامی در مناطق ناآرام جنوبی افغانستان، از دیگر اعضای ناتو خواست که همکاری بیشتری از خود نشان دهند. رایس معتقد است که مأموریت ناتو در افغانستان تنها به حضور در مناطق آرام شمالی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه مقابله‌ نظامی با طالبان در مرزهای پاکستان نیز بخشی از این مأموریت است.

در نشست آینده سران ناتو، حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان نیز حضور خواهد داشت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36141

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست وزراي خارجه کشورهای عضو ناتو برگزار شد، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016