سه شنبه 28 اسفند 1386

بازداشت گسترده فعالان مخالف چین در تبت، بی بی سی

چین به بازداشت گسترده مخالفان حکومت آن کشور در تبت متهم شده و مقامات چینی به معترضان تبتی هشدار داده اند خود را به ماموران دولتی تسلیم کنند.

در پی حدود یک هفته نا آرامی در تبت، روز دوشنبه، 17 مارس (27 اسفند) تبعیدیان تبتی در هند گفتند که دستگیری گسترده مخالفان حکومت چین بر تبت آغاز شده و ماموران دولتی شماری از معترضان را بازداشت کرده اند.

به گفته این منابع، شهر لهاسا که در روزهای اخیر شاهد تظاهرات ضد چینی و اقدام خشونت آمیز ماموران علیه تظاهرکنندگان بود در حال حاضر آرام است.

در عین حال، گفته می شود که تظاهرات اعتراضی در سایر نقاط تبت ادامه دارد و چند هزار نفر در شهر متوئه گونگار، واقع در شرق پایتخت، به راهپیمایی علیه ادامه حکومت چین دست زده اند.

همچنین، ساکنان تبتی در برخی از شهرهای چین از جمله تسولهو و لانزهو، به حمایت از اعتراضات اخیر در تبت تظاهراتی را برپا کرده اند.

همزمان چیانبا فونسوف، فرماندار تبت، در سخنانی هشدار داده است که با کسانی که باعث آشوب در این سرزمین شده اند به شدت برخورد خواهد شد.

آقای چیانبا به معترضان تبتی تا نیمه شب روز دوشنبه به وقت محلی مهلت داده است تا خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفته است که "با کسانی که به جنایات جدی دست زده اند قاطعانه برخورد خواهد شد اما کسانی که ابراز ندامت کنند از نرمش و عطوفت دولت برخوردار می شوند."

راهبان رهبری تظاهرات را در دست داشته اند

فرماندار تبت در عین حال به کسانی که، به گفته وی، در جریان اعتراضات اخیر مرتکب جنایاتی شده اند وعده داد که در صورتی که در مورد عاملان اصلی این نا آرامی ها اطلاعاتی را در اختیار مقامات بگذارند می توانند به عطوفت از سوی دولت امیدوار باشند.

فرماندار تبت که در یک نشست خبری در پکن، پایتخت چین، شرکت داشت گفت که برخورد دولت محلی با معترضان منطبق با قوانین بوده است.

'حکومت قانون'

چیانبا فونسوف ضمن رد اتهام کاربرد خشونت و تیراندازی ماموران به سوی تظاهرکنندگان، گفت در چین حکومت قانون جاری است و هیچ کشوری در جهان اجازه اخلال در نظم و آرامش عمومی را نمی دهد.

به گفته فرماندار تبت، در جریان متفرق کردن تظاهرات هیچ گلوله ای شلیک نشده است.

فرماندار تبت اعتراضات خشونت آمیز روزهای اخیر را به تحریکات "عناصر خارجی" از جمله "دارودسته دالایی لاما"، رهبر روحانی تبت، نسبت داده است.

وی کشته شدن سیزده نفر از شهروندان و زخمی شدن شصت و یک مامور پلیس را تایید کرد و گفت که تظاهرکنندگان سیصد نقطه از جمله شمار زیادی فروشگاه را به آتش کشیدند.

در جریان نا آرامیهای لهاسا تعدادی از فروشگاههای متعلق به چینیان به آتش کشیده شد

رهبران تبعیدی تبتیان گفته اند که در جریان تظاهرات روزهای اخیر، که راهبان بودایی رهبری آن را برعهده داشته اند، دست کم هشتاد نفر کشته شده اند.

شاهدان عینی نیز در تماس با خبرگزاری های خارجی از حضور تعداد زیادی نفرات ارتش و پلیس چین در نقاط مختلف پایتخت سخن گفته و افزوده اند که صدای تیراندازی از داخل شهر به گوش می رسد.

بامداد روز دوشنبه نیز یکی از ساکنان شهر لهاسا در تماس با بی بی سی گفت که فروشگاه های شهر همچنان بسته است و ماموران پلیس در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند.

نا آرامی های تبت از دوشنبه هفته گذشته و همزمان با سالگرد سرکوب قیام مردم تبت علیه حکومت چین در سال 1959 و اعلام راهپیمایی اعتراضی تبعیدیان تبتی از هند به سوی این سرزمین آغاز شد.

قرار است بازی های المپیک سال 2008 در پکن، پایتخت چین، برگزار شود، و دولت چین نگران آن است که انتشار گزارش های مربوط به نا آرامی های تبت به وجهه این کشور آسیب وارد کند.

در مقابل، مخالفان ادامه حکومت مستقیم چین بر تبت می کوشند با استفاده از توجه جامعه جهانی به چین در ماه های آینده، دولت این کشور را برای پذیرش تقاضای خود تحت فشار بگذارند.

دالایی لاما، رهبر روحانی تبت، خواستار آن است که دولت محلی تبت از اختیارات بیشتری به عنوان یک سرزمین خودمختار تحت حاکمیت چین برخوردار شود هرچند برخی از فعالان تندروتر تبتی از استقلال کامل این سرزمین حمایت کرده اند.

در همين زمينه:

11 اسفند » چین در بالاترین سطح تورم، دویچه وله
دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36223

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازداشت گسترده فعالان مخالف چین در تبت، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016