سه شنبه 13 فروردین 1387

رکورد جديد تورم در اروپا، صدای آلمان

* اروپا تورم ۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد

رکورد تورم در اروپا شکست. کالاها و خدمات، در کشورهای اروپايی‌ای که يورو واحد پول آنهاست، در ماه مارس ۲۰۰۸ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ۵/ ۳ درصد گران‌تر شده‌اند. اين بالاترين ميزان تورم در تاريخ پول واحد اروپا است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مؤسسه‌ی آمارگيری يورو استات (EUROSTAT) تورم در ۱۵ کشور اروپايی که پول واحد اروپا (يورو) را پول رسمی خود کرده‌اند، در ماه مارس امسال به بالاترين ميزان از ابتدای رواج يورو (سال ۱۹۹۹) رسيده است.

شاخص سرمايه‌گذاری در بازارهای سرمايه‌ی اتحاديه‌ی اروپا هم روند نزولی داشته است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی کميسيون اتحاديه‌ی اروپا، اين شاخص از ۳۰ واحد در ماه فوريه ۲۰۰۸ به ۵ واحد، در ماه مارس کاهش پيدا کرده است. چنين کاهشی در شاخص بازارهای سرمايه، از سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه بوده است.

به دليل نوسانات بازارهای بين‌المللی سرمايه، مديران مورد پرسش در آمارگيری مؤسسه يورو استات، چندان به بازار سرمايه خوش‌بين نبوده‌اند. اين مديران نه‌تنها وضعيت بازار در سه ماهه‌ی گذشته را بی‌رونق دانسته‌اند، که به شکوفايی آينده‌ی آن نيز اميد چندانی ندارند.

هوای بازار سرمايه‌گذاری هم ابری است

آمـارهـا هـم‌چنیـن نشـان مـی‌دهـند که اطمـينان به سرمايه‌گذاری هم در پانزده کشور استفاده‌کننده از يورو، در مجموع کاهش نشان می‌دهد. کـمیـسیـون اروپـا هــر مـاه آمـاری را در زمـينـه‌ی حـال‌وهـوای بـازار سرمايه‌گذاری منتشر می‌کند. اين آمار نشان می‌دهند که تمايل به سرمايه‌گذاری در کشورهای دارای پول واحد کاهش يافته است.

متوسط سرمايه‌گذاری در ۲۷ کشور عضو اتحاديه‌ی اروپا اما افزايش داشته است. کارشناسان دليل اين اختلاف ميان کشورهای دارای يورو و کل کشورهای اتحاديه‌ی اروپا را ناشی از کاهش سرمايه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز و خدمات پانزده کشور دارای يورو می‌دانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در کشور آلمان، تمايل به سرمايه‌گذاری در تمام بخش‌ها جز بخش ساخت‌وساز و خدمات افزايش داشته است. مؤسسه يورو استات در آينده، جزئيات تورم در قاره‌ی سبز را با ريز اعداد آن منتشر خواهد کرد.

بر اساس آمار مؤسسه‌ی يورواستات، قيمت‌ها در ماه مارس سال جاری در آلمان، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱/ ۳ درصد افزايش داشته‌اند. به‌عقيده‌ی بانک مرکزی اتحاديه‌ی اروپا (EZB) ، اگر تورم زير دو درصد باقی بماند، قيمت‌ها در ميان‌مدت، نوسان چندانی نخواهند داشت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36359

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رکورد جديد تورم در اروپا، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016