چهارشنبه 14 فروردین 1387

تهديد مخالفان به انتشار نتيجه انتخابات زيمبابوه، بی بی سی

رهبر حزب مخالف در زيمبابوه هشدار داده که ممکن است اين حزب آمار خود در مورد نتيجه انتخابات را انتشار دهد.

مورگان چانگيرای، رهبر حزب جنبش برای تغييرات دموکراتيک، در نخستين اظهارات عمومی خود پس از رای گيری در انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری زيمبابوه در روز شنبه، از کميسيون انتخابات خواست در انتشار نتيجه رسمی انتخابات بيش از اين تاخير نکند و اين نتايج را طی روز چهارشنبه اعلام دارد.

وی گفت در غير اينصورت، حزب جنبش برای تغييرات دموکراتيک نتيجه غير رسمی آرا را بر اساس محاسبات خود منتشر خواهد کرد.

نتايجی که اين حزب به دست آورده بر اساس ارقامی محاسبه شده است که پس از تکميل شمارش آرا در هر يک از مراکز رای گيری، در برگه هايی ثبت و در بيرون از اين مراکز نصب می شود.

وجود اختلاف چشمگير بين نتايج محاسبه شده توسط حزب مخالف با ارقامی که کميسيون انتخابات اعلام خواهد داشت باعث بروز ترديد نسبت به صحت نتيجه رسمی اين انتخابات خواهد شد و می تواند واکنش خشونت آميز مخالفان دولت را به دنبال داشته باشد.

آقای چانگيرای مجددا تاکيد کرد که نسبت به برنده شدن اين حزب در انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری اطمينان کامل دارد و از کميسيون انتخابات خواست با انتشار نتيجه رای گيری، به گمانه زنی های کنونی خاتمه دهد.

وی اين انتخابات را نقطه عطفی در تاريخ زيمبابوه توصيف کرد و گفت که تا زمانی که نتيجه رسمی رای گيری انتشار نيافته، خود را برنده نهايی انتخابات اعلام نخواهد داشت.

در دوره قبلی انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه، که با اتهام غير منصفانه بودن و تقلب همراه بود، اعلام شد که آقای چانگيرای با ۴۲ درصد آرا از رابرت موگابه، رئيس جمهور که گفته می شد ۵۶ درصد آرا را کسب کرده، شکست خورده است.

همچنين، در انتخابات قبلی پارلمانی، حزب حاکم زانو - پی اف اکثر کرسی ها را در مجلس نمايندگان نصيب خود کرد در حاليکه مخالفان دولت نتايج آن انتخابات را نيز مردود می دانستند.

سياست داخلی و خارجی رابرت موگابه در سال های اخير باعث بحرانی شدن شرايط اقتصادی زيمبابوه شده به نحوی که نرخ تورم به شدت افزايش يافته و بيکاری و کمبود بسياری از کالاها به گسترش فقر و بيماری را در پی داشته است.

بسياری از ناظران بر اين باورند که در صورتی که در انتخابات اخير تقلبی صورت نگيرد، رابرت موگابه، که هشتاد و چهار سال سن دارد، سرانجام از مقام رياست جمهوری کناره خواهد گرفت.

در انتظار نتيجه انتخابات

روز شنبه اين هفته، رای گيری برای انتخاب رئيس جمهور و اعضای مجلس نمايندگان و اعضای انتخابی مجلس سنای زيمبابوه به صورت همزمان برگزار شد در حاليکه رقابت اصلی در اين انتخابات بين حزب حاکم زانو - پی اف (جبهه ميهنی) و جنبش برای تغييرات دموکراتيک جريان داشت.

اين انتخابات با شرکت گسترده رای دهندگان برگزار شد و به گفته مخالفان رابرت موگابه، شرايط ناگوار اقتصادی و سختگيری های سياسی در اين کشور باعث شده تا بسياری از رای دهندگان از نامزدهای مخالف حمايت کنند.

در حاليکه انتظار می رفت نتايج انتخابات ساعاتی پس از خاتمه رای گيری انتشار يابد، کميسيون انتخابات تا کنون اين نتايج را منتشر نکرده و کثرت آرا و همزمانی انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی را دليل اين تاخير اعلام داشته است.

تعلل در انتشار نتيجه رای گيری باعث بروز سوء ظن در اين زمينه شده است که آقای موگابه، که از زمان استقلال زيمبابوه در سال ۱۹۸۰ تا کنون زمام امور اين کشور را در دست داشته، در صدد است بار ديگر با دست زدن به تقلب، خود را برنده انتخابات اعلام دارد.

احزاب مخالف گفته اند که ممکن است دولت برای واقعی جلوه دادن نتيجه انتخابات به اقداماتی دست بزند و از جمله ادعا کند که نسبت به انتخابات قبلی، حزب حاکم با اکثريت کمتری به پيروزی دست يافته است.

براساس نتايجی که کميسيون انتخابات تا کنون در مورد سرنوشت حدود شصت در صد حوزه های انتخابيه اعلام داشته، شمار کرسی های حزب جنبش برای تغييرات دموکراتيک در مجلس نمايندگان اندکی بيش از کرسی های کسب شده توسط حزب حاکم است.

خودداری کميسيون انتخاباتی از انتشار نتيجه رای گيری باعث رواج شايعات گوناگونی شده است و از جمله، در روزهای اخير گفته می شد که رابرت موگابه در اين انتخابات شکست خورده اما مقامات ارشد نظامی و امنيتی زيمبابوه از قبول برنده اين انتخابات به عنوان رئيس جمهور جديد خودداری می ورزند.

براساس اين شايعات، آقای موگابه شرايطی را برای تفويض قدرت به آقای چانگيرای تعيين کرده تا به شکلی محترمانه از قدرت کنار رود و مقامات نظامی و امنيتی نيز خواستار دريافت تضمين هايی در مورد مصونيت قضايی خود در دولت آينده شده اند و بين دولت و مخالفان در اين زمينه مذاکراتی در جريان بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقامات دولتی و رهبر حزب جنبش برای تغييرات دموکراتيک اين شايعات را تکذيب کرده اند.

براساس روزنامه هرالد - وابسته به دولت - نه رابرت موگابه و نه مورگان چانگيرای در دور اول انتخابات به حد نصاب پنجاه درصد کل آرا دست نيافته اند و سرنوشت انتخابات رياست جمهوری در دور دوم معلوم خواهد شد اما اين گزارش رسما تاييد يا تکذيب نشده است.

وضعيت ابهام آميز کنون باعث بروز تشنج و نگرانی در مورد احتمال بروز خشونت و درگيری در زيمبابوه شده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36378

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تهديد مخالفان به انتشار نتيجه انتخابات زيمبابوه، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016