دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

مذاکرات صلح اسرائيل و سوريه با ميانجی‌گری ترکيه، ايسنا

منابع ديپلماتيک اسرائيل اعلام کردند: مذاکرات صلح ميان تل آويو و دمشق طی چندين مرحله و با ميانجی‌گری ترکيه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اينترنتی شبکه‌ی‌ الجزيره، گابه ليوی، سفير اسرائيل در ترکيه عنوان داشت: مرحله‌ی نخست آغاز مذاکرات صلح ميان تل آويو و دمشق از طريق مسوولان عادی و تکنوکرات صورت خواهد گرفت.

ليوی افزود: در صورتيکه روند مذاکرات روال مناسبی را طی کند و به نتيجه برسد ما می‌توانيم انتظار ادامه‌ی مذاکرات در سطح‌های عالی‌تر را داشته باشيم.

وی ادامه داد: ترک‌ها معتقدند که آمريکا و اتحاديه‌ی اروپا توانايی اقتصادی جهت حمايت از اين امر را دارند با اين وجود گفته‌اند که می‌توانند به علت موقعيت‌ ويژه‌شان نقش موثری در اين مذاکرات داشته باشند.

هم چنين يک مقام ديپلماتيک در آنکارا اظهار داشت: رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه در ديدارش با بشار اسد، رييس جمهور سوريه پيشنهاد مذاکرات مستقيم ميان اسراييل و سوريه را داده است.

هم‌چنين روزنامه‌ی اسرائيلی معاريو نوشت: ايهود المرت، نخست وزير اسراييل احتمالا با انجام ديدار با بشار اسد، رييس جمهور سوريه در صورتيکه اسد از اردوغان بخواهد، موافقت خواهد کرد.

معاريو در ادامه نوشت: رجب طيب اردوغان در ديدار با اسد از تمايل المرت در زمينه‌ی انجام مذاکرات خبر داد.

به نوشته‌ی معاريو تمام شواهد نشان می‌دهد المرت آماده‌ی ديدار با اسد است.

اين روزنامه‌ی اسراييلی عنوان داشت: المرت در ديدار با اردوغان چندين پيشنهاد را در زمينه‌ی ازسرگيری روند صلح ميان اسراييل و سوريه ارايه کرده است.

روزنامه‌ی الوطن - چاپ عربستان - نيز به نقل از مارتين آنديک، سفير اسبق آمريکا در تل آويو نوشت: واشنگتن در زمان رياست جمهوری جورج بوش مخالف ازسرگيری مذاکرات ميان اسراييل و سوريه بود.

آنديک افزود: واشنگتن مخالف اين مذاکرات است چون نگران آن است که اين مساله منجر به کاهش انزوای سوريه شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين سفير عنوان داشت: يکی از خطراتی که در زمينه ازسرگيری صلح ميان اسراييل و سوريه متوجه‌ی آمريکا اين است که سوريه و اسراييل با مذاکرات دو جانبه بدون در نظر گرفتن آمريکا استقلال لبنان را تهديد کنند و از آنجا که اسراييل خواهان خلع سلاح حزب‌الله لبنان است قول سوريه در اين زمينه می‌تواند منجر به بازگشت سوريه به لبنان با موافقت اسراييل شود.

وی گفت: اما موافقت واشنگتن بر نظارت بر مذاکرات سوريه و اسراييل مسلما يک مشارکت مشروط است که به حفظ منافع لبنان منجر می‌شود.

وی افزود: از مهمترين نتايج نظارت واشنگتن بر مذاکرات سوريه و اسراييل پايان يافتن ارتباط ميان تهران و دمشق است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36691

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاکرات صلح اسرائيل و سوريه با ميانجی‌گری ترکيه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016