دوشنبه 23 اردیبهشت 1387

گسترش درگیریهای لبنان به شرق پایتخت، بی بی سی

در لبنان نبرد میان طرفداران و مخالفان جنبش حزب الله به منطقه کوهستانی دروز، در شرق بیروت کشیده شده است.

خشونت های اخیر در لبنان یادآور جنگ داخلی پانزده ساله (1975 تا 1990 ) در این کشور بوده است و بسیاری بیم دارند که وقایع آن سال ها دوباره تکرار شود.

نبرد روز یکشنبه (11 مه)، میان افراد طرفدار حزب الله و هواداران ولید جنبلاط، رهبر جامعه دروزی های لبنان، بوده است.

آقای جنبلاط، که از سوی حزب الله لبنان، یک خائن توصیف شده است، خواستار مذاکره با "طلال ارسلان" هوادار حزب الله، برای پایان دادن به خشونت ها و استقرار نیروهای ارتش در این منطقه
شده است.

آقای جنبلاط گفت: "من به هوادارانم می گویم که صلح در داخل لبنان، همزیستی و خاتمه دادن به جنگ و تخریب از هر موضوع دیگری واجب تر است."

درگیری در جنوب لبنان به دنبال درگیری های سنگین شب گذشته در طرابلس در شمال لبنان رخ داده است. در حال حاضر ارتش به طرابلس اعزام شده است تا همانطور که موفق به پایان دادن به چهار روز خشونت در بیروت شد، آرامش را به طرابلس بازگرداند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دروزی های لبنان

دولت ائتلافی فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، شامل احزاب سنی، دروز و مسيحی، درگير مبارزه با ائتلافی از مخالفان به رهبری جنبش حزب الله بوده است.

حزب سوسیالیست پیشرو لبنان که ولید جنبلاط دبیرکل آن است، از احزاب شریک در دولت ائتلافی سینیوره است.

آقای جنبلاط هفته گذشته، حزب الله را به طراحی ترور مخالفان متهم کرده و همچنین خواستار اخراج سفیر ایران از لبنان شد.

آقای جنبلاط، که از سیاستمداران صریح اللهجه مخالف سوریه در لبنان است، جنبش حزب الله را متهم کرده که در صدد است شخصیت های مخالف خود را با بمبگذاری در هواپیماهای حامل آنان ترور کند.

حزب الله لبنان، که ایالات متحده آن را یک سازمان تروریستی و مخالف صلح اعراب و اسرائیل می داند، از حمایت ایران و سوریه برخوردار است و برخلاف دولت کنونی، از ارتباط نزدیک این کشور و سوریه طرفداری می کند.

جنبش حزب الله اتهامات آقای جنبلاط را به شدت رد کرده و در مقابل او را به تلاش برای تضعیف تلاش برای دفاع از لبنان در برابر اسرائیل متهم ساخته است.

طرابلس

نیروهای ارتش لبنان به شهر طرابلس در شمال کشور اعزام شده اند که در طول شب گذشته، شاهد درگیری های شدید میان شبه نظامیان وابسته به حزب الله و افراد مسلح هوادار دولت بوده است.

گزارش شده که در جریان درگیری های شدید طرابلس، از راکت های آر پی جی و مسلسل استفاده شده و چندین نفر کشته شده اند. هزاران نفر هم از خانه های خود آواره شده اند.

درگیری در طرابلس در حالی روی داد که پیشتر شبه نظامیان حزب الله و متحدانش اعلام کردند که به حضور مسلحانه خود در بیروت پایان می دهند.

پایتخت لبنان ظرف چهار روز گذشته شاهد درگیری میان نیروهای هوادار دولت فواد سنیوره و افراد حزب الله بوده است. بیش از سی تن در این خشونت ها کشته شدند.

وزیران خارجه کشورهای عربی، به منظور بررسی وضعیت لبنان، در قاهره پایتخت مصر یک نشست اضطراری برگزار می کنند.

حزب الله لبنان می گوید با وجود توافق برای خروج نیروهایش از غرب بیروت، به نافرمانی مدنی ادامه خواهد داد.

لغو مصوبات دولت


درگیری در بیروت در چهار روز گذشته ادامه داشته است
حزب الله و متحدانش روزگذشته اعلام کردند که به حضور مسلحانه خود در خیابان های بیروت پایان می دهند و به ارتش اجازه می دهند تا کنترل خیابان ها در دست گیرد.

این اقدام حزب الله به دنبال دخالت ارتش در بحران اخیر صورت می گیرد. ارتش لبنان اعلام کرد که مصوبات دولت این کشور علیه حزب الله را که منجر به آغاز درگیری‌ها در بیروت شد لغو می کند.

ارتش لبنان در بیانیه ای گفت که راسا موضوع شبکه ارتباطاتی خصوصی حزب الله را پیگیری می کند. طبق این بیانیه، رئیس امنیت فرودگاه بیروت نیز مجددا به سر کار خود خواهد برگشت تا تحقیقات رسمی درباره او آغاز شود.

ارتش لبنان همچنین طی فرمانی خواهان خروج افراد مسلح از کوچه و خیابان های بیروت شد.

این اقدام به دنبال آن صورت گرفت که فواد سینوره، نخست وزیر لبنان به ارتش این کشور فرمان برقراری امنیت را داد.

ارتش لینان از احزاب و گروه های لبنانی خواسته تا به برقراری آرمش در کشور کمک کنند و افراد مسلح به خود را از خیابان ها فرا خوانند و راه های مسدود شده را باز کنند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران و سوریه را در عملیات حزب الله لبنان دخیل می داند.

درگیری در بیروت پس از آن آغاز شد که دولت لبنان اقدام به بستن شبکه ای مخابراتی کرد که حزب الله برای استفاده خاص خود راه اندازی کرده بود.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36819

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گسترش درگیریهای لبنان به شرق پایتخت، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016