دوشنبه 30 اردیبهشت 1387

مذاکرات نمایندگان دولت و اپوزیسیون لبنان در دوحه، دویچه وله

نمایندگان دولت و اپوزیسیون لبنان روز شنبه (۱۷ مه) در قطر گردآمدند تا برای رفع بحران سیاسی این کشور گفت‌وگو کنند. در این نشست قرار است درباره‌ی تشکیل دولت وحدت ملی و گزینش رئیس‌جمهوری جدید لبنان مذاکره و توافق شود.

لبنان در حال حاضر یکی از ژرف‌ترین بحران‌های سیاسی خود را پس از پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ از سرمی‌گذراند. هفته‌ی گذشته تنش‌ها در این کشور افزایش یافت و به درگیری‌های نظامی میان نیروهای دولت فواد سینیوره و شبه‌نظامیان شیعه‌ی حزب‌الله انجامید. خیابان‌های بیروت چهار روز صحنه‌ی پیکارهای خونین بود. در این درگیری‌ها روی‌هم ۸۲ تن جان باختند.

اکنون با میانجیگری اتحادیه‌ی عرب، رهبران سیاسی دولت و اپوزیسیون لبنان، در دوحه مذاکرات خود را برای پایان دادن به بحران آغاز کرده‌اند. انتظار می‌رود که گفت‌وگوها برای دستیابی به مصالحه چند روز به درازا بکشد.

نخستین دور مذاکرات، با مناقشه بر سر کاربرد اسلحه توسط حزب‌الله آغاز شد. نمایندگان دولت لبنان اعلام کردند که استفاده از سلاح‌های اسراییلی توسط حزب‌الله علیه هم‌میهنان لبنانی‌شان تکان‌دهنده است و موضع مردم لبنان را نسبت به این جنبش افراطی شیعه دگرگون ساخته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از یک مشاجره‌ی لفظی شدید میان قاضی الاریدی وزیر اطلاعات لبنان و یک نماینده‌ی حزب‌الله، شیخ حمد بن‌جاسم نخست‌وزیر قطر اعلام کرد که بحث درباره‌ی این موضوع جزو مذاکرات نیست. به گفته‌ی وی، شرکت‌کنندگان در مذاکرات باید خود را روی دو موضوع اساسی متمرکز کنند: تغییر قانون انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی. آنچه به گزینش ژنرال میشل سلیمان فرمانده‌ی ارتش به مقام ریاست‌جمهوری مربوط می‌شود، همه‌ی موانع از سر راه کنار زده شده است.

در مذاکرات دوحه از جمله فواد سینیوره نخست‌وزیر لبنان، نبیه بری رییس‌ شیعه‌ی مجلس، ولید جنبلاط رهبر دروزی‌ها، میشل عون ژنرال پیشین و از رهبران اپوزیسیون مسیحی و نیز دو نماینده‌ی حزب‌الله شرکت دارند.

ناظران در قطر معتقدند که این مذاکرات دست‌کم تا شامگاه یکشنبه به درازا خواهد کشید. یک سخنگوی دولت سینیوره در بیروت اعلام کرد که وی قرار ملاقات یکشنبه‌ی خود را با جرج بوش رییس‌جمهوری آمریکا لغو کرده، زیرا در حال حاضر پایان دادن به بحران لبنان برای وی از اولویت بیشتری برخوردار است. یکی از وابستگان اپوزیسیون حزب‌الله نیز اعلام کرد که فواد سینیوره نمی‌خواهد با دیدار بوش، مذاکرات قطر را به خطر اندازد. حزب‌الله لبنان، برای جرج بوش یک سازمان تروریستی است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36941

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاکرات نمایندگان دولت و اپوزیسیون لبنان در دوحه، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016