یکشنبه 5 خرداد 1387

دستگیری گروهی از هواداران مقتدا صدر، دویچه وله

بحران در عراق همچنان ادامه دارد. دو خبر، امروز شنبه ۲۴ مه، در راس اخبار این کشور قرار داشتند. دستگیری بسیاری از هواداران مقتدا صدر در دو منطقه ی شیعه نشین در بغداد و خشونت علیه زنان در منطقه ی خودمختار ِ کردنشین.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس از بغداد طی دو عملیات در دو منطقه ی شیعه نشین در پایتخت عراق، سربازان آمریکایی با کمک ارتش این کشور موفق به دستگیری بسیاری شدند که مظنون هستند با شبه نظامیان ارتش"مهدی"، وابسته به مقتدا صدر، یکی از رهبران تندروی شیعه ی عراق، همکاری می‌کرده اند. یکی از شاهدان عینی این دستگیری ها امروز شنبه به شبکه ی خبری فرانس پرس گفت: در این عملیات که در یک مسجد و یک بازار در جنوب غربی بغداد انجام شد، کودکان و افراد سالخورده نیز بازداشت شدند. یکی از سخنگویان مقتدا صدر در مورد شمار دستگیرشدگان گفت که بیش از ۴۰۰ نفر دستگیر شده اند و این در حالی بوده که گویا سربازان با خود هیچ مجوز قانونی از طرف قوه قضائیه برای دستگیری نداشته و خودخواسته هر که را که می خواستند، دستگیر می کردند. یکی از سخنگویان دولت عراق در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیونی العراقیه این اقدام ارتش را تایید کرد و گفت، این دو عملیات در مهم ترین مناطق زیر نفوذ مقتدا صدر، العمل و البجا صورت گرفت. در این عملیات افرادی که مدت ها تحت تعقیب بوده اند دستگیر شده اند و همچنین مقادیر فراوانی اسلحه و مهمات نیز به دست نیروهای دولتی افتاده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خشونت علیه زنان
خبرگزاری آسوشیتدپرس از سلیمانیه گزارش داد که خشونت علیه زنان در ایالت های کردنشین عراق به شدت افزایش یافته است. سازمان‌های بهداشتی در این کشور اعلام کرده اند که این خشونت ها از آغاز ماه مه سال جاری به شدت افزایش یافته و از ابتدای ماه مه تا کنون ۱۴ زن در سلیمانیه قربانی این خشونت ها شده اند. هفت نفر از این زنان به خودکشی دست زده اند و دلیل مرگ بقیه ی این زنان نیز هنوز روشن نشده. یکی از پزشکان این شهر که نمی خواست نامش فاش شود، گفت که به احتمال زیاد مرگ این زنان به قتل های ناموسی مربوط می شود. در همین زمان کوتاه ۱۱ زن دیگر نیز به خودسوزی دست زده اند که اقدام شان خنثی گردیده. وزارت بهداشت منطقه ی خودمختار کردنشین در شمال عراق اعلام کرده است که از ماه ژانویه تا آوریل، چهار ماه، بیش از ۵۰ مورد خودسوزی زنان فقط در شهر سلیمانیه اتفاق افتاده و در همین زمان ۸ زن نیز دست به حلق آویز کردن خود زده اند. سازمان ملل متحد تا کنون بارها نگرانی خود را از قتل های ناموسی در منطقه ی کردنشین عراق اعلام کرده است. بیشتر این قتل ها از طرف افراد خانواده و خویشاوندان صورت می گیرد که از رفتار باصطلاح غیراخلاقی زنان خانواده به چنین خشونت هایی دست می زنند.

رادیو دویچه وله

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37031

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دستگیری گروهی از هواداران مقتدا صدر، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016