پنجشنبه 30 خرداد 1387

تدارک طالبان برای تسخير قندهار، اعتماد

عمليات نيروهاي ارتش ملي افغانستان و ناتو از صبح چهارشنبه براي بيرون راندن طالبان از منطقه ارغنداب آغاز شد. نيروهاي طالبان که گفته مي شود شمار زيادي از آنها را زنداني هاي فراري از زندان قندهار تشکيل مي دهند عصر دوشنبه در عملياتي گسترده و بي سابقه منطقه ارغنداب در 20 کيلومتري شمال غرب قندهار از جمله چندين روستاي منطقه را به اشغال خود در آورده اند.

در حالي که به گفته شاهدان عيني هم اکنون شهر قندهار در جنوب افغانستان و مناطق اطراف آن مملو از نظاميان و بالگردهاي ارتش مسلح به انواع سلاح هاي سبک و سنگين است، قاري محمديوسف، يکي از سخنگويان طالبان در گفت وگويي تلفني با خبرگزاري رويترز گفت طالبان از هم اکنون به قندهار چشم دوخته است. قندهار، از بزرگترين شهرهاي افغانستان، در حقيقت زادگاه حرکت طالبان به شمار مي رود و به همين دليل گسترش نفوذ طالبان در اين شهر و مناطق اطراف آن و در نهايت تصرف قندهار براي اين گروه افراطي اهميت بسياري دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نظر مي رسد نيروهاي دولتي افغانستان با آگاهي از قصد نهايي نيروهاي طالبان، تمهيدات شديد امنيتي در قندهار برقرار کرده و در طول شب حکومت نظامي اعلام کرده است. اين اولين باري است که نيروهاي طالبان از زمان سقوط حکومت اين گروه افراطي در سال 2001 تا اين اندازه به قندهار نزديک شده اند. عمليات اخير طالبان نقطه اوج حرکت هاي خشونت آميز اين گروه محسوب مي شود که از دو سال پيش شدت يافته است. در نتيجه آخرين عمليات تروريستي طالبان چهارشنبه چهار مامور پليس بر اثر انفجار بمبي که از راه دور کنترل مي شد در استان خست در جنوب شرقي افغانستان کشته شدند و در حادثه ديگري در استان فرح يک عامل انتحاري که نيروهاي گشتي ناتو را هدف گرفته بود موجب مرگ دو غير نظامي افغان و زخمي شدن ده تن ديگر شد. سه شنبه نيز يک تله انفجاري در استان هلمند جان چهار سرباز بريتانيايي عضو ناتو را گرفته بود. از دوشنبه و در پي اشغال منطقه ارغنداب به نوشته روزنامه بريتانيايي گاردين، بيش از دو هزار خانوار ساکن در اين منطقه به قندهار گريخته اند. فرار ساکنان محلي پس از آن آغاز شد که هليکوپتر ها و هواپيماهاي ناتو اعلاميه هايي را در منطقه پخش کرده و با آگاهي دادن درباره عمليات قريب الوقوع نيروهاي افغان و بين المللي بر ضد طالبان از مردم خواستند محل سکونت خود را ترک کنند. منطقه ارغنداب که به خاطر عبور رود ارغنداب از اين ناحيه از حاصلخيزترين مناطق افغانستان به شمار مي رود به خاطر توليد انار و حشيش در افغانستان شهرت دارد.

محمد فياض که يک روز پيش از آغاز اين عمليات موفق شده خانواده اش را از منطقه خارج کند در شرايط خطرناک فعلي و در حالي که ارتش مانع تردد بسياري از وسايط نقليه عادي در اين منطقه مي شود، همراه بسياري ديگر از 150 هزار سکنه ارغنداب به روستايش بازگشته تا تتمه اسباب و اثاثيه يي را که نتوانسته روز قبل همراه بياورد، با خود به قندهار ببرد. به گفته شاهدان عيني صداي توپخانه سنگين ناتو از پيش از ظهر چهارشنبه در اين منطقه قطع نشده است و بالگردهاي ناتو در حالي که نزديک به افق پرواز مي کنند تمام وقت به اهدافي در دوردست که از شهر قندهار ديده نمي شوند، شليک مي کنند. ارتش افغانستان به خبرنگارها اجازه نزديک شدن به خط اصلي جنگ را نمي دهد و مدت اقامت آنها را نيز در قندهار محدود کرده است.

مارک ليتي سخنگوي نيروهاي ناتو تبادل آتشي را که از پيش از ظهر چهارشنبه آغاز شده «درگيري هاي جزيي و پراکنده» با نيروهاي طالبان توصيف کرد. احمدولي کرزي، رئيس شوراي استاني قندهار و برادر حامد کرزي، رئيس جمهور افغانستان نيز گفت تا اين لحظه بر اثر درگيري هايي که از روز چهارشنبه آغاز شده دو نيروي ارتش ملي افغانستان و 16 نيروي طالبان کشته شده اند.

تحليلگران معتقدند طالبان مدت ها در پي به دست گرفتن منطقه ارغنداب بوده است، اين منطقه به واسطه ويژگي هاي جغرافيايي موضعي مناسبي براي نيروهاي طالبان به شمار مي رود که در نتيجه پستي و بلندي هاي زمين، باز پس گرفتن آن از طالبان دشوار خواهد بود و از سوي ديگر زمين هاي حائل بين اين منطقه تا قندهار هموار است که شرايط را براي انجام عمليات طالبان به منظور تسخير قندهار آسان مي کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37333

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تدارک طالبان برای تسخير قندهار، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016