چهارشنبه 12 تیر 1387

در ناآرامی‌های انتخاباتی مغولستان بيش از ۱۰۰۰ تن کشته، دستگير و يا زخمی شده‌اند، ايسنا

ناآرامی‌ها در پايتخت مغولستان در خصوص تقلب انتخاباتی، پنج کشته بر جای گذاشت که اميدها را برای يک دوره باثبات برای گسترش بخش معدن و حل مشکل تورم، کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر، پس از درگيری معترضان با پليس بر سر انتخابات پارلمانی روز يکشنبه اين کشور و آتش زدن مقر حزب حاکم -حزب مردم انقلابی-، نامبارين انخبايار رييس جمهور مغولستان، روز سه‌شنبه وضعيت فوق‌العاده چهار روزه اعلام کرد.

مونخ ارگيل وزير دادگستری مغولستان، در يک نشست خبری گفت: ما از احزاب می‌خواهيم تا مسايل عمده مرتبط با نتايج انتخابات را از مسير قانونی حل کنند و به دنبال راه‌حلی بر اساس اجماع برای بحران فعلی باشند.

وی گفت، حدود ‌٢٢٠ شهروند و ‌١٠٨ مامور دولتی در اين درگيری‌ها زخمی و حدود ‌٧٠٠ معترض نيز دستگير شده‌اند.

کميته‌ انتخابات مغولستان هنوز نتيجه نهايی انتخابات روز يکشنبه اين کشور را اعلام نکرده است، اما نتايج اوليه نشان می‌دهد که حزب حاکم ‌٤٥ کرسی را از ‌٧٦ کرسی پارلمان اين کشور از آن خود کرده است. براساس گزارش رسانه‌های دولتی، حزب دموکرات ‌٢١ کرسی را در اين انتخابات کسب کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حزب دموکراتيک -حزب اپوزيسيون- اعلام کرده که نتايج برنامه‌ريزی شده را نمی‌پذيرد. با اين حال اعضای اين حزب نيز خشونت‌ها را رد کردند.

"آمارجارگال" يکی از اعضای حزب دموکراتيک گفت: حزب ما دخالتی در اين فعاليت‌ها ندارد و ما از دولت به دليل اجازه ادامه اين خشونت‌ها برای مدت طولانی ناراضی هستيم.

تحليلگران و مديران اقتصادی خارجی در مغولستان با بيان اينکه اين خشونت‌ها به وسيله بسياری از مغول‌ها حمايت نمی‌شود و با مشکل ساز خواندن آن برای دموکراسی نوپای اين کشور، خشونت‌ها را کم اهميت جلوه دادند. تورم که سال گذشته به ‌١/١٥ درصد رسيد، در بالاترين ميزان خود در اين دهه قرار دارد و بسياری از ساکنان اين کشور نارضايتی و خستگی خود را نسبت به بی‌کاری و افزايش هزينه‌های زندگی ابراز داشته‌اند.

سرمايه‌گذاران اميدوارند که دولت اکثريت قادر باشد تا پيش نويس قرارداد سرمايه‌گذاری که اجازه پيش بردن پرژه‌های مس و طلای "اويو تولگويی" را می‌دهد تصويب کند.

اين توافقنامه که به گفته توسعه دهندگان معادن "ايوانهويی" و "ريو تينتو" می‌تواند توليد ناخالص داخلی مغولستان را به ‌٣٤ درصد افزايش دهد، می‌تواند راه را برای قراردادهای معدنی آينده هموار سازد.

بر اساس گزارش بانک توسعه آسيا، سرمايه‌گذاری مستقيم خارجی در مغولستان در سال گذشته ‌٥٠٠ ميليون دلار افزايش داشت که حدود دو سوم آن به معادن اختصاص يافت.

يکی از مديران اقتصادی خارجی در مغولستان گفت: مشخص است که هيچ نشانه‌ای برای بی‌ثباتی ادامه دار وجود ندارد. اين امر تنها يک دموکراسی در حال رشد است و مردم ياد می‌گيرند که اين واقعيت که انتخاب نمی‌شوند را بپذيرند.

وزير دادگستری مغولستان گفت: دست کم يک ژاپنی در ميان مجروحان اين شورش‌ها قرار دارد که طی آن معترضان به پرتاب سنگ و شکستن شيشه‌ها و آتش زدن مقر اصلی حزب حاکم مبادرت ورزيدند.

سفارت آمريکا در اولان باتور با بيان نگرانی شديد خود از دو حزب خواست تا در کشوری که به عنوان نمونه نادر دموکراسی در مرکز آسيا تلقی می‌شود، با يکديگر همکاری کنند.

کميسيون انتخابات مغولستان متعهد شد تا به کار شمارش آرا ادامه دهد.

بايارسايخان معاون رييس اين کميسيون، گفت: اميدواريم که نتايج نهايی را امروز به دست آوريم.

ناظران بين‌المللی اعلام کردند که در مجموع انتخابات عادلانه و آزاد بود، اما قوانين جديد انتخاباتی منجر به مشکلاتی در روند شمارش آرا شده است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37531

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در ناآرامی‌های انتخاباتی مغولستان بيش از ۱۰۰۰ تن کشته، دستگير و يا زخمی شده‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016