دوشنبه 7 مرداد 1387

تحليل آسوشيتدپرس از سفر اوباما به اروپا، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران

درباره افزايش محبوبيت باراک اوباما در اروپا پس از سفر جنجالی او به اين قاره که شنبه شب به پايان رسيد، ترديدی وجود ندارد اما در مورد اينکه اوباما در صورت پيروزی در انتخابات می‌‏تواند اين اشتياق و هيجان دستاوردهای سياسی مبدل کند، سوال‌‏های زيادی باقی مانده است.

به گزارش "ايلنا"، خبرگزاری آسوشيتدپرس در تحليلی از سفر اخير نامزد دموکرات انتخابات رياست‌‏جمهوری آمريکا به اروپا آمده است. پس از احساسات ضد آمريکايی که در دهه سفير اروپايی وجود آمده، ظهور يک سياستمدار محبوب، از ديدگاه مردم، رسانه‌‏ها و رهبران قاره بسيار قابل توجه است.
نظرسنجی‌‏ها نشان می‌‏دهد نه تنها اکثريت قريب به اتفاق مردم کشورهايی مانند انگليس اگر بتوانند در انتخابات و برابر جان مک کين جمهوری‌‏خواه از اوباما حمايت می‌‏کنند بلکه با طرح‌‏ها و پيشنهادهای اوباما به عنوان رييس‌‏جمهور آمريکا، نگرش منفی نسبت به اين کشور تغيير يافته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"آنتونی ولز"، رييس مرکز پژوهش‌‏های "خانه سياست" انگليس می‌‏گويد: از زمان آغاز اين رقابت، روند مثبتی به سوی آمريکا قابل مشاهده است و من اطمينان دارم به خاطر تاثير اوباما است. مخالفت با آمريکا بيشتر به خاطر جورج بوش است اما مردم اوباما را دوست دارند.
اما بسياری از تحليلگران بر اين باورند در صورت پيروزی اوباما در انتخابات رياست‌‏جمهوری، در نخستين باری که او اروپا را برای اعزام نيروهای بيشتر به افغانستان يا حمايت از جايگاه نظامی آمريکا در برابر "ديگران" بيشتر به دنبال راه حل ديپلماتيک است تا استفاده از موشک‌‏های کروز، اين پشتيبانی از بين خواهد رفت.
همچنين نبايد انتظار داشت مسائل مهمی مانند تعرفه‌‏های تجاری و استفاده از غذاهای فرآوری‌‏شده از طريق ژنتيک فقط به خاطر محبوبيت رييس‌‏جمهور حل و فصل شود.
"جرمانو دو تورمی"، تحليلگر مرکز مطالعات استراتژيک رم نيز معتقد است: شور و شوق مردم نسبت به اوباما در "نخستين آزمايش واقعی" فروکش می‌‏کنند زيرا او قصد ندارد تغييرات سياسی اساسی ايجاد کند. دو تورمی می‌‏افزايد: «وقتی اوباما در "برداشتن ديوارها" صحبت می‌‏کنند همه او را تشويق می‌‏کنند اما زمانی که از اروپا بخواهد بهای اين کار را بپردازند، من اطمينان دارم که تشکيک در صلاحيت او آغاز می‌‏شود. اوباما قصد ندارد به نظاره‌‏گری آمريکا در سياست خارجی پايان دهد و هنگامی که مخاطبان اروپايی اين را دريابند، دست از حمايت برمی‌‏دارند.
اين قضيه در آلمان هم قابل مشاهده است، آنگاه که مرکل، صدراعظم آلمان از طريق سخنگوی خود تمايل اوباما برای کار با اروپا را تحسين کرد اما خاطر نشان کرد: آلمان قصد ندارد به خواسته او درباره اعزام نيرو به افغانستان برای جنگ با طالبان و القاعده تن دهد.
"هوگو مولرووگ"، نويسنده روزنامه پرتيراژ "بيله" آلمان نيز ديدگاه "بايد مشکلات را به کمک هم حل کنيم" اوباما را تحسين می‌‏کند اما درباره هزينه‌‏های آن هشدار داده و می‌‏گويد: "او حضور گسترده‌‏تر آلمان در صحنه‌‏های بين‌‏المللی و همچنين استفاده بيشتر از سربازان آلمانی را خواستار است."
"اريک فری"، سردبير روزنامه استاندارد چاپ وين تاکيد می‌‏کند: انتخاب اوباما به عنوان رييس‌‏جمهور آمريکا به معنی پايان اختلافات ايالات متحده و اروپا نيست بلکه ممکن است دو طرف را به هم نزديک‌‏تر کنند.
وی می‌‏گويد: "شايد بسياری از درگيری‌‏های دولت بوش با روی کار آمدن رييس‌‏جمهوری جديد از بين رفته و همکاری‌‏های تازه‌‏ای شکل بگيرد اما ده‌‏ها مساله مورد اختلاف ديگر باقی نمی‌‏ماند."
خيلی‌‏ها هشدار می‌‏دهند انتظارات اروپا مبنی بر تغيير ۱۸۰ درجه‌‏ای سياست خارجی اروپا در صورت انتخاب اوباما، بايد تعديل شود. "ايندر جيت پارما"، رييس دپارتمان سياست دانشگاه منچستر انگليس می‌‏گويد: از سال ۲۰۰۲ تمام سخرانی‌‏های اوباما را پيگيری کرده و به اين نتيجه رسيده که اوباما تغيير عمده‌‏ای در سياست خارجی آمريکا ايجاد نمی‌‏کند و اين ناگريز به کاهش محبوبيت او منجر می‌‏شود. پارما می‌‏گويد: اوباما از مسائل مهم حرفی نمی‌‏زند و بيشتر درباره پيشنهادهای دوستانه صحبت می‌‏کند اما او به طور قطع همکاری بيشتر و از بين رفتن مرزها خواهد شد و اين زمانی است که کشورهای ديگر از همراهی‌‏اش خودداری کند.
به نظر اين کارشناس مسائل سياسی، رييس‌‏جمهور بعدی اوباما باشد يا مک کين، به سرعت با بحران‌‏های زيادی به‌‏ويژه مساله تسليحات هسته‌‏ای ايران روبرو می‌‏شود. ايالات متحده به اين باور رسيده که ديدگاه نظامی بهترين راه برای حل چنين مسائلی است که البته با مخالفت شديد اروپا روبرو خواهد شد. تحليلگران همچنين اعتقاد دارند که سياست‌‏های تجاری اوباما حمايت‌‏گرايانه از مک کين است و اين تقابل بيشتر با اروپا را در پی خواهد داشت.
در فرانسه جايی که رييس‌‏جمهور، "نيکولا سارکوزی" در يک سال اخير درباره مسائلی نظير افغانستان به آمريکا نزديک‌‏تر شده است. هواداران اوباما بر اين باورند که با پيروزی اوباما، آمريکا اعتبار بالايی به دست می‌‏آورد و اين راه را برای همکاری بيشتر با رهبران اروپايی در مورد مسائل حساس هموار می‌‏سازد.
اما بايد توجه داشت حمايت پرشور مردم در برلين، پاريس و لندن برای پيروزی اوباما به اندازه ديدگاه رای‌‏دهندگان به طور قطع امريکايی اهميت ندارد. "آناندمنون"، مدير بخش تحقيقات اروپايی دانشگاه بيرمنگام انگليس می‌‏گويد: "فکر کنم برخی از مردم اروپا متوجه اين قضيه نيستند، حمايت در اين قاره لزوماً به معنی حمايت در آمريکا نيست. شعار "باراک اوباما، مردمی که ديگران دوستش دارند" پيروزی قطعی او را در انتخابات تضمين نمی‌‏کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37809

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل آسوشيتدپرس از سفر اوباما به اروپا، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016