سه شنبه 29 مرداد 1387

روزنامه ترکيه‌ای فاش کرد: فعاليت شرکت تجاری "پ. ک. ک" در کشور آذربايجان، تابناک


ادعا می‌شود که الهام علی اف، رئيس‌جمهور آذربايجان به صورت سری عضو اين شرکت است. بر پايه اطلاعات به دست آمده، الهام علی اف، درآمد خوبی از شرکت برای خود به دست می‌آورد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بازرسی از خانه سرگرد بازنشسته «فيکرت امک» از نيروهای ويژه ارتش ترکيه که در جريان «ارگنکون» دستگير شده بود، اسناد مربوط به فعاليت‌های «پ.ک.ک» در کشور آذربايجان به دست آمده است.
روزنامه «مليت»، چاپ ترکيه نوشت: بنا بر اين گزارش، شرکت «هلدينگ A» در آذربايجان با نام «پ.ک.ک» فعاليت می‌کند.

در گزارش‌های سری به دست آمده از اين اسناد، فاش شد که اين شرکت با دادن رشوه به مقامات عالی‌رتبه آذربايجان، به فعاليت‌های خود با قدرت تمام ادامه می‌داده و همچنين ادعا می‌شود که الهام علی اف، رئيس‌جمهور آذربايجان به صورت سری عضو اين شرکت است. بر پايه اطلاعات به دست آمده در اين باره اعلام شد که الهام علی اف، درآمد خوبی از شرکت برای خود به دست می‌آورد و حتی آدرس کروکی اين شرکت در اسناد به دست آمده موجود است.

در اين گزارش، درباره تحرکات منطقه‌ای «پ.ک.ک» اطلاعاتی به دست نيامد، ولی در بررسی اسناد و مدارک به دست آمده، مشخص شد که اين شرکت برای تأمين و پشتيبانی از «پ.ک.ک» تشکيل شده و همچنين مشخص شد که شرکت‌های «T» و «I» به شرکت هلدينگ A وابسته هستند.
از سوی ديگر، دو شرکت ديگر که در ازمير و آنکارا فعاليت می‌کنند، به شرکت هلدينگ A وابسته‌‌اند.

گفتنی است که در اسناد رسمی، صاحب اصلی شرکت هلدينگ و شرکت‌های وابسته به آن، فردی ترکيه‌ای به نام «Y.A» است.

بنا بر اسناد مورد ادعا، شرکت‌های A و T و I حدود ۴۰ درصد از امور مربوط به بخش مواد غذايی را در آذربايجان بر عهده دارند و اين در حالی است که رشد و پيشرفت سريع اين شرکت‌ها، باعث نگرانی ديگر شرکت‌های آذربايجانی شده است. حدود ۱۰۰ درصد افراد شاغل در شرکت‌های A و T و I را کردها که ريشه ترکيه‌ای دارند، تشکيل می‌دهند.
همچنين در اين زمينه، مردم منطقه آشکارا اعلام می‌دارند که اين شرکت‌ها، فعاليت‌ها و تبليغات «پ.ک.ک» و کردی انجام می‌دهند.

بنا بر اين گزارش، افراد رده بالای اين شرکت‌ها، حدود ۴۵۰۰ دلار و افراد رده پايين آنها، حدود ۲۵۰۰ دلار حقوق ماهيانه دريافت می‌کنند.
هم‌اکنون شرکت T در گمرک آذربايجان، نفوذ بسياری دارد و امورات گمرکی خود را به راحتی انجام می‌دهد و بايد افزود که اين شرکت حدود ۳۸ درصد ماليات وارداتی خود را پرداخت نمی‌کند.

اين شرکت همچنين در مسکو برای خود دفتر ارتباطی دارد که البته هيچ گونه کار تجارتی انجام نمی‌دهد، ولی ماهيانه يک ميليون دلار پول از مسکو به باکو ترانسفر می‌کند؛ احتمال اين‌که اين پول‌ها متعلق به «پ.ک.ک» باشد، زياد است.

اين گزارش می‌افزايد که مدير مسئول روزنامه «ينی» آذربايجان در همين زمينه، پيشتر دزديده شده بود. در سال ۱۹۹۸ مدير مسئول روزنامه «ينی» آذربايجان، مقاله‌ای را با اين عنوان که شرکت T به نام «پ.ک.ک» تجارت کرده و فعاليت‌های کردی را تبليغ می‌کند، منتشر کرد که بلافاصله پس از انتشار اين خبر، مدير مسئول اين روزنامه دزديده شد. افردی که وی را دزديده بودند، از وی خواستند اين خبر را تکذيب کند تا او را آزاد کنند و وی نيز مجبور شد اين خبر را تکذيب و بلافاصله پس از تکذيب اين خبر آزاد شد.

گفتنی است، شرکت T از حمايت مقامات عالی‌رتبه آذربايجان برخوردار است و نيز روابط مرحوم حيدر علی اف با اين شرکت بسيار خوب بود. شرکت T در انتخابات رياست‌جمهوری آذربايجان از الهام علی اف حمايت بسيار بزرگی کرد. در حومه «نريمانوف» باکو ساختمان پنج طبقه‌ای است که در آن يک مرکز برای انجام امورات «پ.ک.ک» به نام «انجمن به اصطلاح کردی فرهنگی مزوپوتاميا» فعاليت می‌کند و هزينه اين مؤسسه نيز از سوی شرکت T تأمين و پشتيبانی می‌شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38032

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روزنامه ترکيه‌ای فاش کرد: فعاليت شرکت تجاری "پ. ک. ک" در کشور آذربايجان، تابناک' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016