دوشنبه 18 شهریور 1387

مانور مشترک ونزوئلا و روسيه در دريای کارائيب، رادیو فردا

ارتش ونزوئلا اعلام کرد که چند کشتی نظامی و يک هزار سرباز روسيه به مانور دريايی اين کشور در دريای کارائيب که در ماه نوامبر برگزار می شود، ملحق خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، سالباروره کاماراتا، مسئول اطلاعات نيروی دريايی ونزوئلا، به روزنامه «وئا»، چاپ کاراکاس، گفت که چهار ناو روسی بين روزهای ۱۰ تا ۱۴ نوامبر وارد آب های ساحلی اين کشور خواهند شد.

برنامه مانور مشترک ميان دو کشور پس از افزايش تنش های ديپلماتيک ميان مسکو – واشينگتن بر سر بحران گرجستان و توافقنامه های آمريکا با لهستان و جمهوری چک برای استقرار پايگاه های موشکی و راداری در آن کشورها طرح ريزی شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سالباروره کاماراتا گفت: اين نخستين بار است که ناوهای روسيه در مانوری نظامی در آمريکای لاتين شرکت می کنند.

پيش از اين، هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، که از اقدام مسکو برای جنگ با گرجستان بر سر منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی حمايت کرده است، اعلام کرده بود که از ناوها و هواپيماهای روسی دعوت خواهد کرد تا از ونزوئلا بازديد کنند.

وی همچنين در جريان سفر به مسکو در اواخر ماه ژوئيه ابراز اميدواری کرد که روسيه با اتحاد استراتژيک با ونزوئلا موافقت کند.

رييس جمهوری سوسياليست ونزوئلا می گويد نگران است که آمريکا کشورش را اشغال کند و لذا حضور ژئوپولتيک روسيه در منطقه آمريکای لاتين می تواند قدرت آمريکا را متعادل کند.

ونزوئلا از خريداران سلاح های روسی، از جمله هواپيماهای جنگی و زيردريايی به شمار می رود. ضمن آنکه به خريد سيستم های ضدهوايی از آن کشور نيز علاقه نشان داده است.

اتهام کمک نظامی به گرجستان

این تحولات در حالی رخ می دهد که دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز شنبه ايالات متحده را متهم کرد که زير چتر کمک بشردوستانه، به گرجستان سلاح می دهد.

وی درديدار با مقام های بلندپايه روسيه در کاخ کرملين گفت: «مسلح کردن رژيم گرجستان همچنان ادامه دارد، از جمله زير چتر کمک بشردوستانه. آنها همه ناوگان خود را برای کمک بشر دوستانه فرستاده اند.»

رييس جمهوری روسيه اين سخنان را در پی ورود يک ناو فرماندهی ايالات متحده به بندر پوتی گرجستان ابراز داشت.

آقای مدوديف همچنين گفت: «می خواهم بدانم اگر ما با ناوگان جنگی خود به کشورهای کارائيب که در طوفان های اخير آسيب ديده اند، کمک بشر دوستانه می فرستاديم، آنها چه احساسی داشتند.»

در همين حال، خبرگزاری دولتی «ريانووستی»، به نقل از يک مقام اطلاعاتی روسيه نوشت که هم اکنون در دريای سياه هفت کشتی جنگی از کشورهای آلمان، لهستان، اسپانيا و ايالات متحده حضور دارند.

اين مقام اطلاعاتی که نامی از آن برده نشد، گفت: «ناوگان ناتو … در همه نقاط کليدی دريای سياه مستقر شده اند.»

ارتش روسيه ماه گذشته در پی يورش نيروهای دولتی گرجستان به منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی، وارد اين منطقه شدند و نيروهای گرجستان را عقب زدند.

روسيه پس از آن، استقلال دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و ابخازيا را به رسميت شناخت. در حال حاضر، به غير از روسيه، تنها نيکاراگوئه استقلال اين دو منطقه را به رسميت شناخته است.

اين دو منطقه پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی، اعلام استقلال کردند، اما گرجستان استقلال آنها را به رسميت نشناخته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38260

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مانور مشترک ونزوئلا و روسيه در دريای کارائيب، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016