سه شنبه 7 آبان 1387

دولت آمریکا در برابر چالشی بزرگ، دویچه وله

آمریکا با بحران مالی حاضر مبارزه می‌کند، شمار بیکاران این کشور افزایش یافته، نشانه‌های رکود رو به فزونی است. آمریکا همزمان در دو جبهه در حال جنگ است و بخاطر سیاست یک‌جانبه دولتش نفوذ و اعتبارش را به شدت از دست داده است. آیا آمریکا جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر از دست داده است؟ تفسیری نوشته کریستینا برگمان Christina Bergmann.

هم اکنون آمریکا مجبور به درافتادن با مشکلهای فراوان اقتصادی و سیاسی است. در آن میان، کسب حیثیت از دست رفته مشکلی کوچک به شمار می‌آید. هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از سیاست یک جانبه دوره بوش فاصله بگیرند. هنگامی که رییس جمهور جدید وزیران و سفیران خود را در پی آغاز کارش با ماموریتی متناسب با سیاست خود به پایتخت‌های کشورهای جهان بفرستد، دولتهای این کشورها حساسیتی نشان نخواهند داد. چون آنها برای مقابله با دشواریهای گوناگونی که در جهان وجود دارد، نه تنها به همکاری آمریکا، بلکه اغلب به رهبری آن نیاز دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رفع بحران معاملات املاک و بحران مالی بانکها چالشی بزرگتر است. در اینجا باید معلوم شود که آیا اقداماتی که دولت آمریکا طرح و اجرا نموده، مؤثر بوده است یا نه. در آن میان صبر بجا خواهد بود، زیرا وضعیت اقتصادی از امروز به فردا بهبود نمی‌یابد. اما سقوط ارزش سهام و بی‌رونقی بازار اعتبارات بر اثر از دست رفتن اعتماد نیز تقویت می‌شود. دولتی جدید تنها از این طریق که ترس مصرف‌کنندگان را از آنان بگیرد و به بانکها امنیت ببخشد، می‌تواند در تثبیت نظام مؤثر واقع شود. اما همچنین ضروری است که گامهای دیگر برای تثبیت بازارهای مالی سراسر جهان در سطح بین‌المللی با هم هماهنگ شوند. اجلاس عالی مالی که قرار است در واشنگتن برگزار شود نخستین گام دولت آمریکا در مسیری درست است.

بازار آمریکا همچون گذشته نقش مهمی برای اقتصاد جهان بازی می‌کند که نمی‌تواند از این بزرگترین بازار مصرف‌کنندگان در دنیا چشم‌ بپوشد. این نکته در آنجا نیز معلوم میشود که دیگر روشن شده است که اقتصاد آسیا وابسته به بازار آمریکاست.

اما بزرگترین چالش برای آمریکا در درازمدت مشکلهایی دیگرند، مشکلهایی که تاثیراتی بس عظیم‌تر بر اقتصاد آمریکا دارند. از آن جمله‌اند نظام درمانی‌ای ناکارآمد و بس گران، نظام آموزشی‌ای که بسیاری از مردم دیگر از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیند، زیرساختی بیمار و اسراف بی‌رویه در مصرف انرژی. در اینجا نیز هم اکنون، همانند جنگ در عراق و افغانستان، نیاز به کمک مالی وجود دارد تا آمریکا بتواند در آینده نیز در رقابتها شرکت جوید.

بنابراین، اگر آمریکا بخواهد جایگاه خود را به عنوان قدرت سیاسی‌ای برتر حفظ کند، نه تنها باید حیثیت از دست رفته‌اش را دوباره بدست آورده و بر بحران مالی چیره شود، بلکه باید همزمان مشکلهای گوناگون داخلی‌ خود را حل کند. و این وظیفه‌ای نه چندان ساده، اما انجام شدنی است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38869

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دولت آمریکا در برابر چالشی بزرگ، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016