شنبه 16 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تکذيب ادعای احمدی نژاد در خصوص مخالفت با گشت ارشاد، فرهيختگان

شب گذشته محمود احمدی نژاد در گفت و گوی ويژه خبری خود با بيان اينکه مخالف است مسائل فرهنگی از طريق مسائل انتظامی مديريت شود‏‌، مدعی شد با گشت ارشاد مخالف است و برای اظهار اين مخالفت به وزير کشور هم نامه داده است .
اين در حالی است که مردم هنوز گفته های فرماندهی نيروی انتظامی را در اواسط ديماه ٨٦ به خاطر دارند.
اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی در واکنش به انتقادات چندباره سخنگوی دولت از اجرای طرح امنيت اجتماعی از اتخاذ چنين مواضعی از سوی دولت اظهار ‏تعجب کرده و تصريح کرده بود: حتی جزئيات اين طرح هم طی سه‏‎ ‎جلسه با حضور شخص رييس‌جمهور تشريح ‏شده و نتيجه به صورت «مصوبه‌های بسيار متقن» برای اجرا به ناجا ابلاغ شده است.
فرمانده نيروی ‏انتظامی،همچنين گفته بود: «مصلحت نمی‌داند خيلی به اين مسايل وارد ‏شود» و هشدار داده بود: «اما اگر دوستان فکر می‌کنند نياز به‎ ‎اين است که ما مستندات خود را بفرستيم اين کار را خواهيم ‌کرد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته بعد از اين اظهار نظرها، در آن مقطع يعنی سال ٨٦، ديگر ادعايی از طرف دولت مطرح نشد و بحث ها به طور موقت مسکوت ماند. اما بار ديگر سال گذشته رئيس جمهور که به گفته احمدی مقدم در جريان جزئيات طرح قرار داشته است، به وزير کشور نامه‌ای نوشته و از او خواسته بود تا برخوردهايی که خود در جريان آن قرار داشته را نرم‌تر کند.
همچنين حدود ده روز پيش فرمانده نيروی انتظامی کل کشور طی مصاحبه ای عنوان کرده بود که گشت ارشاد برآمده از مقررات بوده و مسيری قانونی را طی کرده است.
وی بيان کرده بود که‌ هر کس رئيس جمهور شود رئيس شورای عالی امنيت ملی، شورای امنيت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی نيز می شود بنابر اين اگر تدبير اجرايی در نيروی انتظامی بخواهد چيز متفاوتی باشد آنها تصميم می گيرند و نيروی انتظامی هم اين تصميم را اجرا می کند.
احمدی مقدم با بيان اينکه طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مصوب دولت قبلی است و در دوره آقای خاتمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب رسيده گفته بود: اين طرح در دولت نهم در ابتدای رياست جمهوری آقای احمدی نژاد ابلاغ شده است.
اما نکته ای که در اين جا مورد توجه است اين نکته است که «طرح ارتقای امنيت اجتماعی توسط محمود احمدی نژاد به نيروی انتظامی ابلاغ شده و نيروی انتظامی برنامه اجرايی خود پيرامون عملی کردن«طرح جامع عفاف» را پس از چند جلسه هماهنگی با محمود احمدی نژاد با عنوان «طرح ارتقای امنيت اجتماعی» آغاز کرد.
بنابر اين چنين می‌توان نتيجه گرفت که ابراز مخالفت با گشت ارشاد توسط رياست جمهوری که در آستانه انتخابات صورت می‌گيرد فقط يک تبليغ سياسی است .
همچنين ذکر اين نکته لازم به نظر می رسد که طبق اصل ١١٣ قانون اساسی پس از مقام رهبری، رئيس جمهور عالی ترين مقام رسمی کشور است و مسووليت اجرای قانون اساسی و رياست قوه مجريه را جز در اموری که مستقيماً به رهبری مربوط می شود، بر عهده دارد.
احمدی‌نژاد همچنين در سخنان شب گذشته خود با انتقاد از کسانی که با گشت ارشاد مخالف هستند, گفته بود: آيا آنها سالهای ٦٤ و ٦٥ را فراموش کرده‌اند که وزارت کشور موتورسوارها را سازماندهی می‌کرد تا در همين خيابان وليعصر موی دختران و موی پسران را قيچی و لباس‌ها و کفش‌ها را پاره می‌کردند .
وی در ادامه سخنان خود مدعی شده بود که دولت از افرادی که در خيابانها با مردم برخورد می‌کردند, حمايت می‌کرد.
از اظهارات رييس جمهور اين گونه بر می آيد که احمدی نژاد اين بار نيز می خواهد انتقادات مردم نسبت به دولت خود را منحرف کرده و به سوی رقيب انتخاباتی خود هدايت کند.
فخرالسادات محتشمی پور- قائم مقام مجمع زنان اصلاح طلب ايران اسلامی ـ به خبرنگار ”ايلنا“ با بيان اينکه اساس ادعاهای احمدی نزاد در دوره تبليغات انتخاباتی دروغ بوده و طبيعی است که جامعه نسبت به هر کلام او ترديد کند، گفت: درحال حاضر حدود سه دهه از انقلاب اسلامی می گذرد و اين زمان خيلی کم است .
وی با بيان اينکه ادعاهای احمدی نژاد کذب است، افزود: وی علی رغم اينکه در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده بود به ظاهر و موی جوانان کاری ندارد, اما با طرح امنيت اجتماعی، امنيت روحی و روانی را از جامعه و خصوصا جوانان سلب کرد.
محتشمی پور گفت: خود ايشان بايد بهتر بدانند که گروهی که در زمان نخست وزيری آقای موسوی در خيابان ها می آمدند و شعارمی دادند يا روسری يا توسری، فحاشی می کردند و رعب و وحشت ايجاد می کردند، هيچ ارتباطی با مير حسين موسوی نداشتند و بلافاصله امام خمينی به وزير کشور دستور داد که با اين افراد خودسر برخورد صورت گيرد.
قائم مقام مجمع زنان اصلاح طلب ايران ادامه داد: پس از دستگيری و بازداشت اين افراد خشونت طلب، آنها شروع کردند به جوسازی عليه وزير کشور و کميته انقلاب که با آنها برخورد کرده بود ند.
محتشمی پور افزود: در آن زمان افراد مشکوک صاحب تفکر خشونت گرايی وجود داشتند که می خواستند شرايط را به هم بزنند و از همان زمان نيز بحث کافر، ملحد و ضد انقلاب و خودی و غير خودی را به شکل افراطی در ميان جامعه تازه انقلاب کرده مطرح می کردند ودر شرايطی که ما نياز به وحدت داشتيم در بين مردم تفرقه می انداختند که با هشياری امام و با اجرای حکم امام توسط وزارت کشور قضيه حل و فصل شد.
وی افزود: بنابراين اين داستان هيچ ارتباطی به آقای مير حسين موسوی نخست وزيرآن زمان و کانديد رياست جمهوری و رقيب اکنون احمدی نژاد نداشته و اتفاقا مخالفان آقای موسوی اين موج را به وجود آورده بودند.
محتشمی پور با بيان اينکه احمدی نژاد در آستانه انتخابات رياست جمهوری برای جمع کردن رای بيشتر مساله مخالفت با گشت ارشاد را مطرح می کند ، گفت: نيروی انتظامی در اختيار رييس جمهور است و اگر تصميم بگيرد می تواند گشت ارشاد را جمع کند.
وی افزود: در دولت نهم بر خلاف دوره اصلاحات نيروی انتظامی بدون هماهنگی با رييس جمهور هيچ اقدامی نمی تواند انجام دهد بنابراين رييس جمهور نمی تواند خود را تبرئه کند و بگويد طی چهار سال گذشته اين همه فشار و صدمه ای که به مردم وارد شده ربطی به او نداشته است.





















Copyright: gooya.com 2016