سه شنبه 4 آذر 1382

اثر برگزيده تئاتر دانشگاهي همچنان در انتظار مجوز اجراي عمومي است، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
كار منتخب تماشاگران و داوران ششمين جشنواره تئاتر دانشگاهي فجر بعد از يك سال هنوز اجازه اكران عمومي ندارد.
شهرام ابولقاسمي كارگردان نمايش آشوئيتس كه سال گذشته در بخش مسابقه ششمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي فجر به عنوان برترين نمايش انتخاب شد در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس هنري ايلنا ضمن اظهار تاسف از اين كه هنوز نتوانسته اين نمايش را به روي صحنه ببرد افزود: متاسفانه به دليل اين كه دبيرخانه تئاتر دانشگاهي فجر در مورد اجراي آشوئتيس ضعيف عمل كرده، تا امروز مركز هنرهاي نمايشي مجوز اجرا را براي ما صادر نكرده است.
وي گفت: اين كار در سال گذشته و در طول برگزاري جشنواره با استقبال چشمگيري و فراوان تماشاگران و همچنين هيات داوران قرار گرفت. حتي تك‌‏تك اعضا ي داوري نسبت به اجراي عمومي اين نمايش تاكيد داشتند چون به نوعي مي‌‏خواستند ثابت كنند كه اثر برگزيده آن‌‏ها اصلا بر اساس رابطه انتخاب نشده است.
ابولقاسمي افزود: نمايش آشوئتيس اثري است كه از يك دانشگاه فني توانسته تمام جوايز را نصيب خود كند و اين براي هيات داوران بسيار حائز اهميت بود, ضمن اين كه يكي از عمده دلايلي هم كه داوران مي‌‏خواستند اين نمايش اجراي عمومي داشته باشد همين بود.
اين كارگردان در ادامه ياد آور شد : هيات داوران دنبال موقعيتي بودند تا اين مساله را به نوعي بازگو كنند كه چرا يك نمايشي كه از دانشكده فني برگزيده مي‌‏شود بالاتر از كارهايي است كه همگي از دانشجويان هنر هستند.
اين كارگردان جوان تئاتر ضمن ابراز تاسف از برخورد مطبوعات با نمايش آشوئتيس گفت: خوشبختانه و يا متاسفانه كوچك‌‏ترين استقبالي درباره اين نمايش از طرف مطبوعات نشد. دليل آن هم كاملا واضح است چون نظامي كه بر مطبوعات ما حاكم است يك نظام رابطه‌‏اي است و كساني كه در سرويس هنري روزنامه‌‏ها كار مي‌‏كنند با دوستان و رفيقان خود مصاحبه مي‌‏كنند.
ابوالقاسمي در اين مورد گفت: اثري كه در جشنواره مقام چهارم و پنجم گرفته تا به حال در روزنامه‌‏ها بارها و بارها با عوامل آن مصاحبه شده ولي چون ما دانشجوي فني هستيم از ماخبري چاپ نمي‌‏شود. اين مساله به خاطر مكانيزمي كه در مطبوعات ما حكم‌‏فرماست و به هيچ عنوان تقصير كسي نيست.
وي سپس گفت: اين سيستم عادلانه‌‏اي نيست و مطمئنا اگر من در مطبوعات دوست و يا رفيقي داشتم از آشوئيس و خبرهاي مربوط به اين نمايش چيزهايي چاپ مي‌‏شد. كمااين‌‏كه برد خبري اين نمايش مي‌‏توانست در به اجرا درآمدن اين كار موثر باشد.
كارگردان نمايش برگزيده جشنواره تئاتر دانشگاهي در ادامه با انتقاد از ضعف عملكرد روابط عمومي دبيرخانه تئاتر دانشگاهي فجر در قبال اين نمايش گفت: اگر دبيرخانه با مركز هنرهاي نمايشي تعامل بهتري داشت مي‌‏توانستيم اميدوار باشيم كه اين نمايش اجراي عمومي داشته باشد ولي دبيرخانه سال گذشته اصلا مركز هنرهاي نمايشي را به رسميت نشناخت و اين باعث بروز چنين مشكلاتي شد, چون يادم هست كه سه سال پيش آقاي شريف خدايي در تالار فردوسي قول اجراي عموي به آثار برگزيده جشنوراه تئاتر دانشگاهي را داد.
وي در پايان گفت: گناه ما اين است كه دوست و رفيق نداريم و رنجي كه جامعه تئاتر ايران شاهد آن است از اين گونه بي‌‏عدالتي‌‏هايي است كه اعمال مي‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1650

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اثر برگزيده تئاتر دانشگاهي همچنان در انتظار مجوز اجراي عمومي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016