يكشنبه 26 بهمن 1382

خانه محمد علي سپانلو اثر ملي اعلام شد، ايلنا

تهران - خبرگزاري كار ايران
منزل محمد علي سپانلو, شاعر معاصر, واقع در خيابان جمال زاده شمالي, به شماره ثبت10406 در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
به گزارش سرويس فرهنگ و انديشه ايلنا, محمدعلي سپانلو در29 آبان ماه1319 در خيابان ري به دنيا آمد. وي در همين شهر تحصيل كرده و پيش از آن كه از مدرسه ي دارالفنون ديپلم بگيرد, نخستين شعرها و داستان هايش در مجلات پايتخت چاپ كرد و وقتي كه در سال1342 از دانشكده ي حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد, نخستين كتاب شعر و نخستين ترجمه هايش را از زبان فرانسه به چاپ رسانده بود.
سپانلو هم زمان به پژوهش, نگارش و تدريس ادبيات ادامه داد. حاصل تلاش او نزديك به پنجاه كتاب اعم از شعر, داستان, ترجمه و تحقيق در ادبيات معاصر ايران, به خصوص داستان نويسي است.
سپانلو در سينما هم فعال بوده و ازجمله در چند فيلم ايراني بازي كرده و فيلم نامه هايي نيز نوشته است.
خانه سپانلو در ضلع شمالي كوچه به صورت نيمه اسكلت با ديوارهاي باربر ساخته شده است. درهاي سالن, آشپزخانه, سرويس و اتاقي- كه در ضلع شمال غربي قرار دارد- به راهروي آن باز مي شود و طبقه اول آن شامل سه اتاق (دو اتاق در ضلع شمالي و يك اتاق در ضلع جنوبي) مي باشد.
لازم به ذكر است؛ اين خانه كه از خانه هاي دوره پهلوي دوم مي باشد و قدمتي قريب به چهل سال دارد, محل برپائي جلسات شعرخواني و نقد ادبي بسياري از بزرگان ادب چون زنده يادان مهدي اخوان ثالث, هوشنگ گلشيري, غزاله عليزاده وكساني چون؛ محمود دولت آبادي و بسياري از شعرا و نويسندگان معاصر بوده است و در حال حاضر محل سكونت سپانلو مي باشد و مالكيت آن متعلق به اوست .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4659

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خانه محمد علي سپانلو اثر ملي اعلام شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016