چهارشنبه 18 آبان 1384

نامه سرگشاده به باستانشناسان ايران به مناسبت برگزاری سومين همايش بزرگ باستان‌شناسي كشور، کميته بين المللی نجات برای آثار باستانی پاسارگاد

باستانشناسان گرامی ايران
برگزاری سومين همايش بزرگ باستان‌شناسي كشور فرصت مغتنمی است تا از جانب هزاران هزار ايرانی در داخل و خارج کشور نگرانی عميق علاقمندان به ميراث بشری را از آنچه در انتظار مهمترين آثار باستانی ايران است با شما در ميان بگذاريم.
بيان اهميت آثاری که هم اکنون در اعماق دشت پاسارگاد، دشت مرو دشت و تنگه بلاغی، که با راه شاهی اين دو دشت را بهم متصل می سازد، خفته اند برای شما که عمر خود در راه شناخت و معرفی و حفظ آثار گرانقدر باستانی سرزمين عزيزمان صرف کرده ايد لزومی ندارد. شما خود از همه ما به اين اهميت آگاه تر هستيد. اما آنچه لازم است در فرصت اين گردهمآيی به شما يادآوری شود، نتايج وخيم بی اعتنايی احتمالی شما است که در واقع نمايندگان ملت ايران هستيد برای حفظ مرز و بوم باستانی ما از تهاجم حفاری های غير مجاز، اهمال در مرمت و حفظ و نيز اجرای برنامه های توسعه و عمران در داخل حريم های باستانشناسی.
امضاء کنندگان نامه سرگشاده برای نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد از چنگال بی رحم درياچه ای که قرار است در تنگه بلاغی بوجود آيد، از شما توقع دارند که به وظيفه ی تاريخی خود در اين لحظه حساس توجه کرده و با صدور قطعنامه ای در مورد خطرات اين بی مبالاتی در تلاش ملت خود برای حفظ شناسنامه های تاريخی اش شريک شويد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اگر فردايي آبگيری سد سيوند به انهدام آثار باستانی دشت پاسارگاد و تنگه بلاغی بيانجامد هيچ کدام از شما نخواهيد توانست از بار مسئوليتی که بر عهده داشته ايد شانه خالی کرده و بگوئيد که «ما از موضوع خبر نداشتيم.»
اين نامه سندی است که از جانب هزاران هزار ایرانی و غير ايرانی خطاب به شما نوشته شده تا شما را نسبت به وظيفه و رسالتی که بر عهده داريد آگاه کند.
چشم انتظار اقدام شما هستيم
با مهر واحترام
کميته بين المللی نجات برای آثار باستانی پاسارگاد

Copyright: gooya.com 2016