جمعه 20 بهمن 1385

نامه شکوه ميرزادگی، مسئول کميته بين المللی نجات پاسارگاد به دبير کل يونسکو برای اقدام فوری در جهت جلوگيری از خطرات سد سيوند

اين نامه براساس اعترافات رييس سازمان ميراث فرهنگی مبنی بر تخريب آرامگاه کوروش، و دشت پاسارگاد تهيه و در تاريخ هفتم فوريه ۲۰۰۷ به وسيله ی آقای رضا بايگان، مشاور کميته نجات در پاريس به مقامات يونسکو تقديم شده است

تقاضای کميته بين المللی نجات پاسارگاد از يونسکو
برای اقدام فوری در جهت جلوگيری از خطرات سد سيوند


آقای کوئيچيرو ماتسورا
دبيرکل يونسکو

آقای ماتسورای عزيز
نزديک به دو سال است که، کميته بين المللی نجات پاسارگاد، به نمايندگی از جانب هزاران هزار انسان در سراسر جهان دست تمنا به سوی شما دراز کرده است تا در ارتباط با آبگيری سد سيوند به ما کمک کرده و تنگه بلاغی، دشت پاسارگارد و آرامگاه کوروش بزرگ را از خطر غرق شدن و ويرانی نجات دهيد.
ما بارها، در نامه های سرگشاده و نامه های مستقيم خود، خبر قدم به قدم نزديکتر شدن به اين آبگيری را به شما و به همه ی موسساتی که می توانند جلوی چنين حرکتی را بگيرند اعلام داشته ايم و بارها و بارها مردمانی از سراسر جهان، برای شما فکس و ايميل زده اند و ما از رونوشت هايی که برای ما فرستاده می شود به تعداد زياد اين افراد و ابعاد گسترده ی اين خواست انسانی و بشری پی برده ايم.
تا کنون به نظر ما می رسيد که چون تنگه بلاغی از بخش های ثبت شده در ميراث جهانی نيست شما مايل به دخالت مستقيم در اين ماجرا نيستيد، هرچند که، بر اساس کنوانسيون ۱۹۷۲ آن سازمان، دولت های امضا کننده کنوانسيون موظف هستند که از ميراث های فرهنگی ملی خود، حتی اگر در ليست ميراث جهانی نباشند، مراقبت کنند و ايران نيز از امضا کنندگان اين کنوانسيون است.
بارها کارشناسان و باستانشناسان سرشناس سازمان يونسکو را از در خطر افتادن آرامگاه کوروش بزرگ با خبر کرده اند؛ و شک نيست که شما مدارک و گزارشات مربوط به اين فاجعهء محتمل را شنيده و خوانده ايد. اما بنظر می رسد که هنوز از جانب شما اقدامی جدی در اين مورد صورت نگرفته است. به نظر می رسد که چون مسئولين دولتی ايران آن حرف ها را تکذيب می کنند شما نيز توجه چندانی به آنها نمی کنيد.
اما اکنون، رييس سازمان ميراث فرهنگی ايران، که معاون رييس جمهور ايران نيز هست، موافقت خود با شروع آبگيری سد را اعلام داشته و اظهار نموده است که « « تنها مشکل موجود، رطوبت سد است که به مرور زمان بر روی دشت پاسارگاد و مقبره کوروش اثر می‌گذارد و قرار است وزارت نيرو با استفاده از تکنيک‌های خاص، اين مشکل را به تدريج برطرف کند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس همين اعترافات، کميته بين المللی نجات اعتقاد دارد که شما می توانيد، بر اساس توان حقوقی و حرفه ای خود که حفظ و حراست از گنجيه های ثبت شده در ميراث بشری است، دست به اقداماتی مؤثر زده و يکی از مهم ترين گنجينه های مادی و معنوی يک ملت را، که اکنون به همه ی جهانيان تعلق يافته است، نجات دهيد.
هزاران هزار انسان علاقمند و نگران در سراسر جهان منتظر اين اقدام ضروری شما هستند.

پيشاپيش از توجهی که به فوريت اين پرونده خواهيد کرد تشکر می کنيم.
با احترام
مسئول کميته بين المللی نجات پاسارگاد
شکوه ميرزادگی

Copyright: gooya.com 2016