جمعه 10 خرداد 1387

لندن؛ جام طلایی باستانی ايران در معرض فروش، همشهری

یک جام طلایی باستانی ایرانی که به طور اسرارآمیزی به دست یک خریدار آهن قراضه در انگلیس افتاده بود پس از سال‌ها فراموش ‌شدن در یک جعبه کفش در زیر تختخواب مالک فعلی آن این هفته به قیمتی حدود نیم میلیون پاوند به حراج گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان وبر صاحب این جام می‌گوید پدربزرگش این جام به ارتفاع 14 سانتی‌متر را در سال 1945 هنگامی که او کودک بود برای بازی کردن به او داد.

او گمان می‌‌کرد این جام طلایی که با سرهای دو زن که به جهات مختلف می‌نگرند و بر روی پیشانی‌های آنها نقش دو مار حلقه زده وجود دارد، از برنز ساخته شده است.

اما سال قبل که او می‌خواست خانه‌اش را عوض کند، تصمیم گرفت این شی را قیمت کند و کارشناسان به او گفتند که این جام قطعه نادری از یک گنجینه باستانی ایرانی است، و چند هزار سال قبل از یک ورقه طلای یکدست به این شکل چکش‌کاری شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قرار است بنگاه حراجی دوک در شهر دورچستر در شمال غرب انگلیس این جام را در 5 ژوئن (16 خرداد) به قیمت تخمینی 500000 پوند به حراج بگذارد.

وبر 70 ساله به روزنامه گاردین گفت پدربزرگش اشیای عتیقه را خوب تشخیص می‌داد و همه نوع از آنها را در محل کارش در شهر تانتون در جنوب غرب انگلیس داد و ستد می‌کرد.

وبر افزود خدا می‌داند که پدربزرگش این جام را از کجا به دست آورده بود و اذعان کرد که در کودکی این جام را به عنوان هدف تیراندازی برای تفنگ بادیش مورد استفاده قرار می‌داده است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37082

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لندن؛ جام طلایی باستانی ايران در معرض فروش، همشهری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016