دوشنبه 16 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش‌ها از بازداشت‌های گسترده در تهران، بی‌بی‌سی

شاهدان عينی می گويند که مأموران امنيتی و انتظامی ايران در روز دانشجو تعداد زيادی از دانشجويان و تجمع کنندگان معترض را بازداشت کرده اند.

يک شاهد عينی به بی بی سی فارسی گفت که بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) شاهد بوده است که ده ها دانشجوی بازداشت شده دانشگاه اميرکبير تهران توسط پنج اتوبوس که ظاهرا به نيروی ويژه پليس تعلق داشته، از اين دانشگاه به مکان ديگری منتقل شده اند.

او گفت که حدود ساعت ۳ بعد از ظهر در خيابان ولی عصر، جلوی در ورودی دانشگاه اميرکبير حدود ۱۰۰ مأمور ويژه پليس و تعداد زيادی از مأموران "لباس شخصی" را ديده است که به هنگام خروج اتوبوس های مذکور، از ورودی دانشگاه محافظت می کرده اند.

اين شاهد عينی گفت که پس از خروج اتوبوس ها و کاسته شدن از تعداد مأموران ويژه مستقر در محل، ميان گروهی از معترضان و مأموران باقی مانده درگيری رخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شاهد عينی ديگری به بی بی سی فارسی گفت که در خيابان مظفر، در نزديکی دانشگاه‌های تهران، اميرکبير، دانشگاه آزاد و هنر، رديفی از وانت های نيروی انتظامی را ديده که يکی از آنها پر از بازداشت شدگان بوده است.

به گفته او، روی سر اين بازداشت شدگان با کيسه های سياه پوشيده شده بود.

دانشجويان دانشگاه های مختلف در سراسر ايران و گروهی از هواداران جنبش اعتراضی ايران موسوم به "جنبش سبز" کوشيدند با استفاده از مراسم روز دانشجو (که هر سال در روز ۱۶ آذر در دانشگاه های ايران برگزار می شود) اعتراضات خود را مطرح کنند.

مقامات نيروی انتظامی از قبل هشدار داده بودند که با تجمع های اعتراضی در خارج از دانشگاه ها "به شدت" برخورد خواهند کرد.

درگيری در دانشگاه ها

بر اساس گزارش ها از ايران، از صبح روز ۱۶ آذر نيروهای امنيتی و انتظامی در اطراف دانشگاه ها و خيابان هايی که معمولا تجمع های اعتراضی در آنها برگزار می شد، حضور يافتند و تلاش کردند که مانع از شکل گيری تجمع ها شوند.

اين گزارش ها حاکی است که مأموران برای متفرق کردن معترضان در تهران، در مواردی از گاز اشک آور و تيراندازی هوايی استفاده کرده اند.

همچنين به گفته شاهدان عينی، در داخل بعضی دانشگاه های تهران هم درگيری هايی رخ داد.

يکی از دانشجويان دانشگاه تهران به بی بی سی فارسی گفت که تعداد زيادی از نيروهای بسيجی از صبح روز ۱۶ آذر در داخل دانشگاه تهران حضور يافته بودند و مانع از حرکت دانشجويان معترض به سوی درهای خروجی دانشگاه می شدند.

به گفته او افراد بسيجی ابتدا دانشکده فنی دانشگاه تهران را در تصرف داشتند، اما دانشجويان معترض توانستند پس از مدتی درگيری، در اين دانشکده مستقر شوند.

به گزارش وبسايت بازتاب، "نيروهای لباس شخصی" در اين درگيری از گاز اشک آور و دستگاه وارد کننده شوک الکتريکی استفاده کردند.

برخی شعارهای دانشجويان معترض اين ها بود: "يا حسين، مير حسين"، "زندانی سياسی آزاد بايد گردد"، "ايران شده بازداشتگاه، اوين شده دانشگاه"، "نداييم، سهرابيم، ما همه يک صداييم"، "بسيجی حيا کن، دانشگاه را رها کن".

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) هم از برگزاری نشست بسيج دانشجويی دانشگاه تهران در تالار شهيد چمران (دانشکده فنی) اين دانشگاه خبر داده و نوشته است که در اين نشست اين شعارها داده شد: "ما همه سرباز توايم خامنه ای، گوش به فرمان توايم خامنه ای"، "مرگ بر انگليس"، "مرگ بر اين سه نوکر ابليس، منافق و آمريکا و انگليس" و "دانشجو بيدار است، از آمريکا بيزار است".

در اين حال يک شاهد عينی ديگر به بی بی سی گفت که دانشجويان معترض در دانشگاه اميرکبير تهران، يکی از درهای اصلی اين دانشگاه را (در خيابان ولی عصر) شکسته اند تا راه ورود معترضان از خارج دانشگاه باز شود.

به گفته او، کمی بعد پليس ضد شورش اين در را دوباره مسدود کرد.

درگيری بيرون از دانشگاه

همزمان، چند خبرگزاری خارجی و همچنين پيام های منتشر شده در سايت های اينترنتی از برخورد ماموران امنيتی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده اند.

بنا بر اين گزارش ها، نيروهای دولتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که عليه دولت شعار می دادند، به پرتاب گاز اشک آور و تيراندازی هوايی در ميدان انقلاب دست زده اند.

خبرنگاران رسانه های خارجی در ايران از تهيه گزارش از سطح شهر تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند و ارتباطات اينترنتی و تلفن همراه اين شهر هم دچار اختلال است.

با اين حال گزارش هايی از تجمع دانشجويان معترض در دانشگاه اميرکبير، دانشگاه شريف، علم و صنعت، علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، خواجه نصير (واحد سيدخندان و واحد ميدان ونک)، دانشگاه هنر در تهران و دانشگاه هايی در مشهد، شيراز، کرمان، همدان، ساری، سنندج و اصفهان منتشر شده است.

سايت خبرآنلاين صبح روز دوشنبه از رها شدن بادکنک های سبز توسط دانشجويان دانشگاه شريف خبر داد و نوشت که "مأموران نيروی انتظامی امور را تحت کنترل دارند و رفت و آمد مردم ادامه دارد".

گزارش هايی هم از تجمع های ديگر از جمله در ميدان وليعصر و درگيری نيروهای دولتی با مردم در اين محل مخابره شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016