چهارشنبه 5 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سليمی‌نمين: هيچ وزيری را ديکتاتورتر از مهاجرانی نديدم، مشايی با "تملق " در دل رئيس‌جمهور جا باز کرده است، فارس

خبرگزاری فارس: مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران، مشايی را از جمله ضعف‌های دولت دانست و گفت:‌ مشايی انسان متملقی است و با تملق توانسته در دل رئيس‌جمهور جا باز کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس عباس سليمی‌نمين عصر سه‌شنبه در نشست "سرانجام انقلاب " در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان مبنی بر اينکه با توجه به مواضع سيدحسن خمينی، آيا آينده وی شبيه به سيدحسين خمينی می‌شود؟ گفت: آرزوی ما و ملت ايران اين نيست که سيد حسن خمينی از صحنه سياست حذف شود و توانمندی‌های خود را از دست بدهد بلکه همه بايد آرزو کنيم سرمايه‌های انسانی در مسير مصالح جامعه حفظ شوند همچنين بايد توجه داشت که برخی احزاب سياسی تمايل دارند ضعف‌های رقبای آنها منجر شود تا کاملا از عرصه سياسی حذف شوند ولی اين امر تمايل آحاد جامعه نيست و احزاب سياسی هستند که می‌خواهند رقيبشان کم شود تا راه برای آنها باز شود.
وی اضافه کرد: به طور مسلم سيدحسن خمينی اشتباهاتی داشته و فضای جامعه تا حدی اين واقعيت را روشن می‌کند و نامه‌ وی به ضرغامی با وجود استدلال‌های دو طرف، موجب ايجاد جمع‌بندی برای مردم می‌شود که اين جمع‌بندی ارزش دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سليمی‌نمين با بيان اينکه نامه اخير سيدحسن خمينی که بر اساس اقوال ديگران بود، جامعه را نسبت به شخصيت او به رشد واقعی رساند، گفت: وقتی مردم نامه او به ضرغامی را کامل می‌خوانند و توضيحات ضرغامی را می‌شنوند، از شخصيت سيدحسن خمينی به يک جمع‌بندی می‌رسند، البته ما آرزو نمی‌کنيم سيدحسن سرنوشت سيدحسين را پيدا کند و دوست داريم او در راه امام و منشا خير بزرگ برای جامعه باشد البته بستگی دارد که او چطور راه خود را انتخاب می‌کند.

رئيس دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه علت تن ندادن برخی خواص به قانون چيست؟ گفت: اين موضوع دلايل مختلف دارد و ما هميشه زياده‌خواهی را نبايد محدود به مسائل اقتصادی بدانيم چراکه برخی از شخصيت‌ها زياده‌خواهی اقتصادی ندارند بلکه در زمينه مقام و يا قانون زياده‌خواه هستند چراکه برخی خواص را در عرصه‌های مختلف و در طول تاريخ امتحان کرديم، به طور مثال منتظری زندگی ساده‌ای داشت و هرگز زياده‌خواهی اقتصادی نداشت؛ اما در مورد قانون زياده‌خواه بود و معتقد بود که قانون نبايد همان طور که در مورد آحاد معمولی جامعه اعمال می‌شود در مورد او نيز اعمال شود و همين موضوع علت ايجاد اختلاف امام و منتظری بود همچنين در مورد محاکمه مهدی هاشمی که موجب اختلاف بين منتظری و امام شد، می‌گفت که محاکمه مهدی هاشمی يعنی محاکمه شخصيت من و قانون نبايد به حريم من وارد شود.

وی ادامه داد: برخی از خواص نيز در عنوان زياده‌خواه هستند پس ما بايد خواص را به صورت فرد به فرد بررسی کنيم که در چه زمينه‌هايی زياده‌خواه هستند و اينکه آيا می‌توان زياده‌خواهی‌شان را مهار کرد يا خير.

* هاشمی به لحاظ استدلالی دچار تناقض است

سليمی‌نمين در ادامه تصريح کرد: جامعه ما در زمان رياست جمهوری هاشمی از او شناختی پيدا کرد که در مسائل اقتصادی آدم منضبطی نيست اما همين جامعه در مسائل مشورتی و فکری به هاشمی رای می‌دهد و او در انتخابات خبرگان رهبری رای قابل توجهی را کسب می‌کند و جالب است که هاشمی اين انتخابات را که دولت نهم اجرا کرد، خوب می‌داند و اين موضوع نشان می‌دهد که هاشمی به لحاظ استدلالی دچار تناقض است چراکه انتخاباتی را که توسط دولت نهم اجرا می‌شود و او رای می‌آورد را خوب می‌داند اما انتخاباتی که از سوی دولت نهم اجرا می‌شود اما طيف مورد علاقه او رای نمی‌آورد را بد می‌داند.

وی با بيان اينکه هاشمی بر اساس شناختی که مردم نسبت به شخصيت او به دست آوردند، در جايی رای می‌آورد و جای ديگر رای نمی‌آورد، گفت: امروز جامعه نسبت به خواص خود اشراف پيدا کرده است و آنها را در جايگاه‌های مهم بر اساس شناختی که نسبت به آن‌ها پيدا می‌کند قرار می‌دهد پس امروز می‌توانيم به راحتی نسبت به توانمندی‌ها در عرصه نيروهای انسانی به قضاوت منطقی برسيم، البته خواص نيز بايد به رای مردم تن دهند و خاضعانه و متواضعانه در برابر رای مردم حاضر شوند.

* مشايی با تملق توانسته در دل رئيس‌جمهور جا باز کند

مدير مرکز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه چرا مشايی با شما مناظره نکرد و ارزيابی شما از عملکرد مشايی در دولت چيست؟ خاطرنشان کرد: مشايی از جمله ضعف‌های دولت اخير است و ملت با علم به اينکه احمدی‌نژاد در اين زمينه ضعف دارد به او رای دادند.

وی در ادامه گفت: من مشايی را آدم متملقی می‌دانم و اينکه بخواهيم او را شخصيتی تئوريک بدانيم را قبول ندارم و اين موضوع مورد پذيرش جامعه نيست چراکه معتقدم مشايی با يکسری تملقات توانسته در دل رييس‌جمهور جا باز کند البته ملت اين شيوه را نمی‌پسندد. چون شاهديم بسياری از نخبگان در گذشته با اين شيوه از مسير جامعه خارج شدند، به عنوان مثال هاشمی توسط تملق‌های جريان چپ از دايره بهره‌برداری مردم به دور رفت و مردم نتوانستند از اين توانمندی به طور شايسته استفاده کنند.

سليمی‌نمين اضافه کرد: تفاوت امروز در اين است که مردم با علم به ضعف احمدی‌نژاد به او رای دادند. عليرغم اينکه احمدی‌نژاد دلبستگی خاصی به تملق‌گويی مشايی دارد البته تملق‌گويی مشايی در مورد احمدی‌نژاد با تملق‌گويی‌های جريان چپ در مورد هاشمی در گذشته تفاوت دارد چراکه تملق آنها در زمينه‌های مادی بود و مشايی از منظر دينی تملق می‌کند و آدمهای متملق می‌دانند با هر کسی از چه زاويه‌ای برخورد کنند.

مدير مرکز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينکه ملت ايران نسبت به کارايی تملق حساسيت دارند و با اين شناخت کارايی افرادی مثل مشايی به حداقل می‌رسد، اظهار داشت: جامعه از توانمندی کسی که انتخاب کرده است بهره می‌گيرد و از ضعف‌های او دور می‌ماند.

سليمی نمين در ادامه در پاسخ به اينکه آيا خطر تملق دينی در درازمدت، صدها برابر بيشتر از تملق مادی برای نظام جمهوری اسلامی نيست؟ گفت: اگر جامعه شناخت نداشته باشد حرف شما درست است، اما امروز در اين زمينه کسانی که احمدی‌نژاد را انتخاب کرده‌اند بسيار بيشتر از ديگران حساس هستند و شاهديم نمايندگان مجلس و روزنامه‌های حامی دولت در اين زمينه واکنش نشان دادند به طور مثال کيهان ديروز با شکايت مشايی به دادگاه رفت. روزنامه‌ای که بيشترين دفاع از احمدی‌نژاد را داشت، بيشترين حساسيت را به موضوع مشايی دارد.

وی تصريح کرد: وقتی می‌دانيد ضعف‌ها و قدرت‌ها کجاست با درايت می‌توانيد از قدرت‌ها استفاده کنيد و ضعف‌ها را مهار کنيد. بايد بگويم نمی‌توان در عرصه سياسی افرادی را پيدا کرد که ضعف نداشته باشند و اگر در مورد مشايی در جامعه آگاهی وجود داشته باشد لطمه‌های اين مشکل به حداقل ممکن می‌رسد.

* نشريه همت توسط مشايی شکل گرفت

مدير مرکز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در پاسخ به اينکه چرا شما مانند نشريه همت جامعه را به ياران هاشمی و ياران مقام معظم رهبری تقسيم می‌کنيد، گفت: من قبلا نيز گفته‌ام که نشريه همت توسط خود مشايی شکل گرفت که البته با هوشمندی مردم با آن برخورد شد و من نه تنها در اين قضيه نقشی نداشتم بلکه نسبت به آن حساسيت نيز داشتم.

* آگاه شدن مردم از وضعيت فائزه و مهدی هاشمی از دستگير شدن آنها مهم‌تر است

وی همچنين در مورد اينکه چرا فائزه و مهدی هاشمی دستگير نمی‌شوند، گفت: در چند ماه گذشته حرف‌هايی در جامعه مطرح بود که چرا سران فتنه دستگير نمی‌شوند و غير از اين دو خواهر و برادر، بحث از دستگيری ميرحسين موسوی، کروبی، شخص هاشمی و ديگران نيز به ميان آمد اما بايد اين سوال را پرسيد اينکه جامعه توانست نسبت به يک حرکت گسترده که نظم را در جهان به هم زد هوشمندانه عمل کند، حاصل چه بود؟

مدير مرکز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران افزود: اگر وقتی عناصر ساده‌انديش در مسائل سياسی مطالبه‌ای را مطرح کردند تا از قدرت اکثريت استفاده کنند و بلافاصله آنها دستگير ‌می‌شدند حاصلی جز غامض‌تر شدن مسائل سياسی نداشت چراکه اگر امروز جامعه نسبت به حسن خمينی شناختی پيدا می‌کند به اين خاطر است که او می‌تواند حرف بزند و صحبت‌هايش در روزنامه‌ها منتشر می‌شود و مردم می‌توانند تشخيص دهند که آيا او پختگی سياسی لازم را دارد يا خير.

وی ادامه داد: اين موضوع موجب شکل‌گيری آگاهی در جامعه شده و موجب می‌شود که دشمن به اهداف خود نرسد لذا بايد بگويم که با دنبال کردن دستگيری‌ها مسئله حل نمی‌شود چراکه آنچه امروز اتفاق افتاد اين بود که وقتی افراد خودشان را به جامعه عرضه می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و مردم با افکار آنها آشنا می‌شوند همانطور که امروز دعوای گنجی و مهاجرانی سودبخش شد چراکه مردم با شنيدن صحبتهای آنها از واقعيت آگاه می‌شوند.

سليمی نمين اضافه کرد: جامعه با آگاهی‌هايی که به دست می‌آورد متوجه می‌شود برخی سردمداران مطالبات به حق مردم حرف واقعی‌شان چيست و حقيقت برای جامعه روشن می‌شود.

مدير مرکز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران مهاجرانی را مستبد‌ترين آدم در وزارت ارشاد معرفی کرد، افزود: مهاجرانی ظاهری دموکرات دارد و طبيعی است اگر جوانان ما امروز از واقعيت آگاه نشوند نمی‌توانند آگاهانه تصميم بگيرند.

وی در جواب صحبت‌های يکی از دانشجويان که ادعا می‌کرد آزادی مطبوعات در دوره وزارت ارشاد مهاجرانی به اکثريت رسيد، گفت: من به عنوان علاقمند به شما می‌گويم که اين طور نيست که در زمان مهاجرانی آزادی در بالاترين حد بوده است چراکه مهاجرانی در دوران وزارت خود يک جريان سياسی را در عرصه‌ مطبوعات ايجاد کرد و برای آن جريان سياسی رسانه‌های متعدد رقم زد در حاليکه از من که در آن زمان روزنامه‌نگار بودم بپرسيد چرا روزنامه‌ام متوقف شد؟ و من به شما می‌گويم که اين موضوع به خاطر آزادطلبی مهاجرانی نبوده است و آزادطلبی با باند بازی او تفاوت می‌کند.

* هيچ وزيری را ديکتاتورتر از مهاجرانی نديدم

سليمی نمين با اشاره به اينکه من مدير مسئولی‌ام را از خاتمی در کيهان گرفتم اما هيچ وزيری را در وزارت ارشاد ديکتاتور‌تر از مهاجرانی نديدم، گفت: از نظر سابقه کار تنها مدير مسئول رسانه‌ای هستم که از مراحل پايين کار رسانه‌ای را تا مدير مسئولی پيش رفتم، من جواز روزنامه ديدار را در پايان دوره هاشمی گرفتم ولی در دوران خاتمی، مسجدجامعی به من گفت که مهاجرانی نخواهد گذاشت که شما روزنامه راه بيندازيد پس اين طور نبود که او آزادی‌طلب باشد بلکه می‌خواست تفکر خود را از طريق کثرت رسانه‌‌ها القا کند و در اين راه به نيروهای سياسی مدنظر خود مجوز می‌داد تا از طريق کثرت پيام رسانی منويات خود را القا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016