پنجشنبه 5 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامۀ اختلاف نظر ميان آمريکا و اسرائيل، راديو فرانسه

فواد روستائی - اين مسأله که رابرت گيبس در نخستين اظهار نظر در مورد اين مذاکرات به جزئيات اقدامات درخواست شدۀ اوباما از نتانياهو اشاره ای نکرد و اين نکته رانيز ناگفته نگذاشت که دو طرف در مواری هم نظر بوده و در مواردی با اختلاف نظر روبه رو بوده اند و بالاخره تأکيد سخنگوی کاخ سفيد بر ادامۀ مذاکرات، همگی حکايت از آن دارد که تنش و بحران در روابط دو طرف حل و فصل نشده است.
کاخ سفيد واشنگتن در روز چهارشنبه در پايان گفتگوهای بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، و باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، اعلام کرد که اين گفتگوها به رفع "اختلاف نظرها"ی دو طرف نيانجاميده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفتۀ رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، اوباما در اين مذاکرات از نخست وزير اسرائيل خواسته است برای "ايجاد اعتماد" در روند صلح خاورميانه دست به اقداماتی بزند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به سخنان گيبس اختصاص داده است پس از اشاره به تنش های اخير در روابط اسرائيل و آمريکا می نويسد سخنگوی کاخ سفيد با به کار گرفتن واژه هائی ديپلماتيک گفتگوهای رهبران دو کشور را "صادقانه" و "مستقيم" خواند و گفت آمريکا دارای روابطی مستحکم با متحدی استوار است.

با وجود اين، اين مسأله که رابرت گيبس در نخستين اظهار نظر در مورد اين مذاکرات به جزئيات اقدامات خواسته شدۀ اوباما از نتانياهو اشاره ای نکرد و اين نکته رانيز ناگفته نگذاشت که دو طرف در مواری هم نظر بوده و در مواردی با اختلاف نظر روبه رو بوده اند و بالاخره تأکيد سخنگوی کاخ سفيد بر ادامۀ مذاکرات، همگی حکايت از آن دارد که تنش و بحران در روابط دو طرف حل و فصل نشده است.

با وجود اين، بنيامين نتانياهو در روز پنجشنبه در پی بازگشت از اين سفر در بيت المقدس گفت در جريان مذاکراتش با اوباما پيشرفت هائی حاصل شده و دو طرف در مورد سياست سنتی دنبال شده از سوی تمامی دولت های اسرائيل و تمايل دولت کنونی به يافتن راه هائی برای راه اندازی روند صلح هم رأی بوده اند.

از نظر خبرگزاری فرانسه منظور بنيامين نتانياهو از اين سخنان ادامۀ ساخت واحد های مسکونی برای يهوديان در بيت المقدس شرقی است که دولت های پيشين نيز بدان اقدام کرده اند.

اين خبرگزاری آنگاه به اين نکته می پردازد که رسانه های اسرائيل برخلاف نخست وزير اين کشور سفر او به واشنگتن را شکستی دردناک توصيف کرده اند. از نظر اين خبرگزاری طولانی بودن نامعمول مدت مذاکرات اوباما و نتانياهو (سه ساعت و نيم) و پنهانکاری که اين گفتگو ها را احاطه کرده بود همگی نشان از وجود بحران در مناسبات دو کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016