دوشنبه 22 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز تأسف آمانو از ممانعت از حضور دو بازرس آژانس در ايران، راديو فردا

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در آغاز نشست سالانه شورای حکام آژانس، هشدار داد که نمی‌تواند صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران را تأييد کند زيرا تهران «با بازرسان آژانس همکاری کامل نمی‌کند».

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست سالانه خود را در وين آغاز کرد و اين اتهام که ايران با نپذيرفتن برخی از بازرسان معرفی‌شده از سوی آژانس، مانع از تحقيق در مورد برنامه هسته‌ای خود می‌شود، موضوع اصلی نشست اين شورا خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشست سالانه شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از امروز به مدت يک هفته در وين، مقر اين سازمان، ادامه خواهد داشت.

آقای آمانو در سخنرانی افتتاحيه اين نشست از تصميم ايران برای جلوگيری از ورود برخی از بازرسان به تأسيسات هسته‌ای خود ابراز «تأسف شديد» کرد و افزود که اين اقدام مانع از انجام بازرسی‌ها توسط آژانس می‌شود.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه گذشته منتشر کرد ايران را متهم کرد که از طريق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقيق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پيچيده» می‌کند.

در اين گزارش همچنين يادآور شده است که ايران به روند افزايش ذخيره اورانيوم با غنای پايين و هم‌چنين غنای بالاتر ادامه می‌دهد و تهران هنوز از پاسخ دادن به پرسش‌های آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه خود «خودداری می‌کند».

گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پس از آن منتشر شد که ايران اخيراً تصميم گرفت تا حق ورود به تأسيسات خود را از دو تن از بازرسان هسته‌ای آژانس بگيرد.

اين دو بازرس اعلام کرده‌ بودند که در تأسيسات ايران «آزمايش‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای» صورت گرفته ولی ايران اين دو بازرس را متهم کرده‌است که گزارش‌ آن‌ها درباره مفقود شدن چند قطعه از تجهيزات هسته‌ای نادرست و خلاف واقع بوده‌ است.

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، دوشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: «اين حق ماست که بازرسان را انتخاب کنيم و حق تمام کشورهای عضو آژانس است.»

ديدبان هسته‌ای سازمان ملل در گزارش خود هم‌چنين نسبت به فعاليت‌های احتمالی ايران برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده‌است و از تهران خواسته تا «بدون تأخير بيشتر» اجازه دسترسی به مکان‌ها، تجهيزات و پرسنل مرتبط را به بازرسان آژانس بدهد.

ايالات متحده، در واکنش به انتشار گزارش تازه آژانس، سه‌شنبه گذشته از زبان فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه خود اظهار داشت که اين گزارش، نگرانی‌های ايالات متحده نسبت به برنامه هسته‌ای ايران را تقويت می‌کند.

از سوی ديگر سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، در واکنش به گزارش تازه آژانس، روز سه‌شنبه از ايران خواست تا با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آقای لاوروف با تکرار درخواست مشابهی که مقام‌های چينی در همان روز از ايران داشتند، افزود که «ايران بايد به تقاضاهای آژانس پاسخ دهد».

جيانگ يو، سخنگوی وزارت خارجه چين با بيان اينکه «گزارش آژانس را بررسی کرده‌ايم» اظهار داشت: «اميد داريم که ايران و آژانس بتوانند همکاری کامل داشته باشند و بتوانند اعتماد جامعه بين‌الملل به سرشت صلح‌آميز کارخانه‌های هسته‌ای ايران را مسجل کنند».

چين که در سال‌های اخير بيشترين داد و ستد را با ايران داشته است تاکنون از قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد که برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ايران صادر شده‌اند پشتيبانی کرده‌است.

قدرت‌های غربی همواره نسبت به احتمال وجود مقاصد نظامی در قالب برنامه هسته‌ای ايران هشدار داده‌اند ولی جمهوری اسلامی اين هشدارها را بی‌پايه می‌نامد.

سازمان مجاهدين خلق، از گروه‌های مخالف حکومت ايران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که يک تأسيسات «مخفی» غنی‌سازی اورانيوم را در نزديکی روستای بهجت‌آباد از توابع شهرستان آبيک در استان قزوين، «کشف» کرده‌است.

پنتاگون، وزارت دفاع ايالات متحده نسبت به صحت اين خبر ابراز ترديد کرد و علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، نيز اين گزارش را تکذيب کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016