سه شنبه 23 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: اصرار آمانو در مورد دو بازرس، اهانت به ساير بازرسان آژانس است، ايرنا

تهران - رييس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات 'يوکيا آمانو' مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام گفت: سخنان آمانو نه تنها به اعتبار او خدشه وارد می کند بلکه توهين به ساير بازرسان آژانس است.


'علی اکبر صالحی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: آقای آمانو يا 'دانسته ' اين اظهارات را بيان کرده است يا 'ندانسته'. حال اگر 'دانسته ' چنين سخنانی گفته، اشتباه بزرگی مرتکب شده و 'بسيار خطرناک' است چرا که نشان می دهد فشار سياسی به او وارد شده و او نيز به اين فشارها، تمکين کرده است.
رييس سازمان انرژی اتمی که هفته آينده برای شرکت در نشست مجمع عمومی سالانه آژانس بين المللی انرژی اتمی به وين سفر می کند، تصريح کرد حدود ۱۵۰ بازرس در آژانس بين المللی انرژی اتمی فعاليت می کنند و هنگامی که مدير کل آژانس تنها بر دو بازرس اصرار می کند و می گويد که اينها به مسايل بازرسی آشنا هستند، اين اهانت و بی حرمتی به ساير بازرسان آژانس است چرا که هر بازرس آژانس در مورد روش های بازرسی، آموزش های لازم را می بيند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی در عين حال تاکيد کرد اين حق کشورهاست که از فهرست بازرسان آژانس، تعدادی از آنان را انتخاب کنند همچنانکه بسياری از کشورهای غربی، برخی از بازرسان کشورهای آسيايی را از فهرست خود حذف می کنند.
رييس سازمان انرژی اتمی همچنين اظهار داشت: چنانچه آقای آمانو 'ندانسته' اين اظهارات را بيان کرده، ايراد بزرگی به او وارد است و بايد وقت بگذارد تا با مقررات آژانس آشنايی پيدا کند.
وی به نشست های سال گذشته آژانس در مورد انتخاب آمانو اشاره کرد و گفت: هنگامی که بين آقای آمانو و آقای 'منتی' بر سر تصدی مدير کلی آژانس رقابت بود، آمانو نتوانست در اولين رای گيری ها، رای لازم را کسب کند و علت عدم کسب رای لازم اين بود که ممکن است وی تحت فشار برخی کشورها قرار گيرد.
صالحی اظهار داشت: در آن نشست ها، آقای آمانو قول داد مستقل باشد و تحت نفوذ کشوری نباشد و بر اساس اين اظهارات، او با اختلاف جزييدر مقايسه با رقيبش رای آورد.
وی گفت: متاسفانه آقای آمانو تاکنون نشان داده است در چارچوب مقررات آژانس حرکت نمی کند بلکه سليقه ای پيش می رود.
رييس سازمان انرژی اتمی خطاب به مدير کل آژانس گفت: ما به جای اين دو بازرس، پنج بازرس ديگر را قبول کرديم و شما هم از ما تشکر کرديد. حال چه شده است که در نشست شورای حکام، چنين سخنانی را مطرح می کنيد؟
صالحی خطاب به آمانو ادامه داد از زمانی که آقای البرادعی، آژانس را ترک کرد، ما چه فعاليت جديد هسته ای انجام داده ايم که شما چنين سخن می گوييد؟ جز اين است که بيشتر با آژانس همکاری کرده ايم؟
رييس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: وقتی که آقای البرادعی، موضوع مطالعات ادعايی را در گزارش خود مطرح می کرد، بلافاصله می نوشت که ما اصالت آن را تاييد نمی کنيم اما آقای آمانو اين عبارت را از گزارش ها برداشته است.
وی اضافه کرد: آقای البرادعی در گزارش هايش در مورد مواد هسته ای اظهار شده، می نوشت ولی آقای آمانو در مورد کل مواد حرف می زند. در حالی که ما اعلام کرده ايم موادی غير از مواد اظهار نظر شده، نداريم.
صالحی افزود: سووال اين است که آقای آمانو چگونه در مورد کل مواد اظهار نظر می کند در حالی که ما پروتکل الحاقی را امضا نکرده ايم.
رييس سازمان انرژی اتمی در عين حال گفت: البته ما دو سال و نيم پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده ايم و به آژانس بدهکار نيستيم.
وی اظهار داشت: متاسفانه آقای آمانو به جای ارايه يک گزارش فنی و حقوقی،‌ متن قطعنامه های شورای امنيت را منتشر می کند در حالی که آقای البرادعی به رغم فشارهای سياسی که به او وارد بود،‌ اين کار را نمی کرد.
صالحی در پايان خطاب به آمانو گفت: چه اتفاقی از زمان رفتن آقای البرادعی تاکنون افتاده است که بلاتشبيه به جای اينکه گزارش خود را بر اساس 'محکمات' بنويسيد، به صورت 'متشابهات' می نويسيد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016