سه شنبه 23 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی در اجلاس خبرگان: جريان خودسر، سم کشور است، ايلنا

ـ بعضی‌ها فرياد دفع حداقلی و جذب حداکثری رهبر انقلاب را معکوس معنا می‌کنند
ـ مخدوش کردن روحانيت، جنايت است
ـ مصوبات مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخيص بايد مراعات شود
ـ امروز وحدت ما هدف گيری شده است.


ايلنا: رئيس مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از کسانی که وحدت در کشور را ميان چند نفر می خواهند، هشدار داد: جريان خودسری که وجود دارد، حقيقتا سم کشور است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در افتتاحيه هشتمين دوره اجلاس خبرگان رهبری طی سخنانی با بيان اينکه اين اجلاس فرصتی است که خبرگان ملت نقش اصلی خود که کمک برای حل معضلات و راهنمايی‌هايی که برای جامعه امروز ما خيلی ضروری است را ايفا کنند.
وی با بيان اينکه تصميم دارم به راه‌هايی که ممکن است وضع ما را وخيم‌تر کند و راه‌هايی که می‌تواند به سمت وحدت، همدلی، پيشرفت و حفظ وديعه‌ايی که به ما سپرده شده بهتر کمک کند اشاره کنم ،گفت: همگی از شرايط مطلع هستيد امروز شرايط نامناسبی در دنيا در اطراف ما و به خصوص در ايران است و وظيفه بزرگی متوجه ماست که از اين آزمايش الهی سربلند بيرون بياييم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: در طول اين ۳۰ سال گذشته عليرغم پشت سر گذاشتن جنگی که به ما تحميل شد هيچگاه نديده بوديم که اينقدر استکباريون برنامه‌ريزی‌های شيطنت آميز عليه انقلاب اسلامی و اين انقلاب مظلوم در دست اجرا داشته باشند ، که خود اين بی‌رحمانه است.
وی افزود: تاکنون اينقدر قطعنامه عليه خود نداشتيم . تحريم‌ها هم از شورای امنيت هم آژانس و هم دولت‌ها خود مستقلا وارد ميدان شده‌اند کارهايی را انجام می‌دهند که آثار توطئه‌های آنها عليه انقلاب را بيشتر می‌کند.
هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه اتکا به خدا و مردم موجب دلگرمی ماست، گفت: آنچه که بقای ما را تداوم بخشيده مشکلات را حل کرده ريشه الهی، اسلامی نظامی بود که تاسيس کرده‌ايم. مردم نيز همواره با هم در صحنه بودند و هيچ کم نگذاشتند اين سرمايه‌ها عوامل مهم پيروزی‌ها و موفقيت‌های ما است و هر مقدار از آن کم شود بايد نگران باشيم.
وی با اشاره به آنچه که آن را حوادث پيش آمده خواند،گفت: اين حوادث بايد هشداری برای جبران آنها و تقويت راه‌های صحيح باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه دشمن نيز شرايط را درک کرده، به اقدام چند کليسای آمريکايی در هتک حرمت به قرآن اشاره کرد وگفت: به نظر ما خيلی روشن است اينکه چند کليسا اعلام کنند ما قرآن سوزی می‌کنيم به مناسبت حادثه‌ای که ريشه آن نيز در خود آنها است، اگرچه چند تروريسم غير آمريکايی اين کار را کردند،اما عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر نيز ازطرف خود آنها بوده است.
وی با اشاره به دشمنی‌ها با قرآن و کلام خدا در سطح اسلام گفت: در سراسر اين کتاب آسمانی هشدار داده می‌شود که آنها کينه‌های عميقی به قران دارند تمام همت آنها اين بود که قرآن حاکم نشود اما شد ؟ زيرا خداوند وعده داده بود و وعده خداوند شعاری نيست بلکه واقعی است.
وی با بيان اينکه در طول تاريخ از جمله جنگ‌های صليبی قرآن مورد هدف استکبار قرار داشته است ، به اظهارات سياستمدار معروف انگليسی که معتقد بود تا وقتی قرآن در ميان مسلمانان حاکم است آنها بايد آرزوی از بين بردن اسلام را به گور ببرد، اشاره کرد.
وی ادامه داد: حالا هم که وقتی می‌بينند هوشياری در جهان اسلام به وجود آمده و کانون آن هم ايران است فهميدند که ريشه اين جهادها و حرکت‌ها قرآن است و از آنجا که ايران را مجری آن می‌دانند می‌خواهند سرنوشت ايران و قرآن را به هم بدوزند، البته اين برای ما افتخار است که سرنوشتمان با قرآن پيوند بخورد، اما برای ما اصل قرآن است که حفظ شود.
رئيس مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه استکبار می‌گويد قرآن به دنبال خشونت است و از خشونت سخن می‌گويد، گفت: در حالی که اين موضوع برعکس است و قرآن اين گونه نيست. خدا در قرآن گفته مومنان بايد گوش به حرف‌های مختلف دهند و بهترين آن را انتخاب کنند اين همان روح آزادی و دموکراسی است که هر فردی حرف خود را بزند ديگران هم با دقت گوش کنند.
وی خطاب به کسانی که اخيرا به قرآن هتک حرمت کردند، گفت: در حقيقت آنان ريشه خود را آتش می‌زنند، زيرا خداوند عاجر نيست از قرآن و دين خود دفاع کند، اما می‌داند کی دفاع کند و اصل استدراج در همين زمينه است و تنها اندکی صبر می‌خواهد.
هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه من به‌عنوان يک روحانی به آنان هشدار می‌دهم متوجه اعمال خود باشند،گفت‌: البته آنان به دنبال آنند که ما هم درصدد نفی انجيل ساير کتب آسمانی و انبياء الهی برآييم در حالی که ما اين کار را نمی‌کنيم و کتب دينی آنها را مقدس می‌دانيم زيرا اين آموزه‌های قرآن است.
امت ما اين کار را نمی‌کند و اگر کسی چنين اقدامی انجام دهد بايد در حسن نيت او ترديد کرد در واقع آنها می‌خواهند اسلام و مسيحيت را در برابر هم قرار دهند که ما همگی بايد هوشيار باشيم.
هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه امروز دو مساله هسته‌ای و حقوق بشر در ايران مستمسک دست غرب قرار گرفته به گزارش اخير آمانو اشاره کرد و گفت: در اين گزارش رئيس سازمان بين المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ايران بازرسان آژانس را به تاسيسات هسته‌ای خود راه نمی‌دهد و لحن خود را به سمت نظامی شدن فعاليت‌های هسته‌ای ما تشديد کرده است.
وی با اشاره به تهديدات نظامی غرب و با بيان اينکه بعيد می‌دانم آنها جرات چنين کاری را داشته باشند مجددا به تحريم‌های اخير غرب اشاره کرد و گفت: در طول انقلاب هيچ وقت به اين مقدار تحريم نداشتيم و درخواست من اين است همه شما و همه مسوولان تحريم‌ها را جدی بگيرند و شوخی نگيرند.
وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اينکه از سطح تحريم‌های عبور می‌کنيم، گفت: ترديد دارم از امکانات و ظرفيت‌های علمی و انسانی و طبيعی خود در اين زمينه درست استفاده کنيم در حالی که اگر از ظرفيت‌های ما استفاده کنيم حتما پيروز و موفق خواهيم بود.
هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه دشمنان کار خود را می‌کنند خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: از شما و کسانی که از شما حرف شنوی دارند ميخواهم که اين موضوعات را مورد توجه قرار دهيد و جدی بگيريد من طلبه‌ای هستم که ۵۰ الی ۶۰ سال در اين وادی کار کرده و تجربه دارم و وظيفه دارم که به شما بگوييم.
آيت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان با بيان اينکه بايد تهديدات موجود را شناسايی کرد، اظهار داشت: اولين تهديد متوجه ”قرآن“ است که بين مسلمين عام بوده و انشاءالله اين طرح شکست خواهد خورد. توطئه دوم عليه ”مکتب حيات بخش اهل بيت“ است؛ مکتبی که در آن اميرالمومنين(ع) حتی هنگام خانه نشينی هم راه درست را نشان می‌دادند و ائمه نيز طی دوران حيات بسياری از واقعيات و راهکارها را نشان دادند. لذا خيلی خوب می‌بينيم که تبليغات دشمنان به طور ريشه‌ای عليه اين مکتب است.
وی افزود: تهديد ديگر عليه ”ولايت“ است، زيرا آن چيزی که در ايران موثرترين عامل است مکتب اهل بيت، مرجعيت، روحانيت و ولايت است. امام (ره) اگر مرجعيت و ولايت نداشتند و آن روحانيون فراوان را همراه خود نمی‌کردند نمی‌توانستند در آن شرايط خفقان که حتی نفس کشيدن مشکل بود، آن کار را انجام دهند. اما ايشان موفق شدند آن پرده ظلمت را پاره کرده و با حمايت روحانيت استبداد بی‌سابقه‌ای را که با برنامه تنظيم شده بود و گاهی با حزب رستاخيز انقلاب سفيد و غيره آن را پوشش می‌دادند شکست داده و به مردم را به صحنه آوردند.
رئيس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکيد بر اينکه مراجع حقيقتا استوانه‌های کشور هستند، يادآور شد: روحانيت يک بار در استبداد سياه قاجار توانست کشور را نجات دهد و در نهايت کشور را از دست آن گرفتند و به جای آنان رضاخان قلدر بر سر کار آمد، اما در جريان انقلاب اسلامی مروجان مکتب اهل بيت بسيار بيشتر بودند و همه مردم نيز وارد شدند تا اينکه ۹۹ درصد آنان به قانون اساسی ما و راه ما که امام پيشنهاد داده بود (حکومت اسلامی بر مبنای ولايت فقيه) رای دادند. اما اکنون دشمنان در حال مخدوش کردن اين سرمايه‌ها هستند که اگر موفق شوند روحانيت مرجعيت و ولايت را بی‌اعتبار کنند نظام از ريشه مشکل پيدا می‌کند.
هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه دشمنان وقتی می‌خواهند ضربه بزنند سراغ اصل اسلام، انقلاب و روحانيت می‌روند، تصريح کرد: در مقابل اين تلاش، اگر ما رفتار ناشايست داشته باشيم به آنها کمک کرده‌ايم که اين رفتارها در بين ما هست؛ در حالی که مهمترين عاملی که ما را حفظ کرد وحدت، اعم از وحدت حوزه و دانشگاه، مردم و حکومت، روحانيت و... بود. در دوران دفاع مقدس نيز با وجود اختلاف سليقه‌های موجود کسی از اصول حرف نمی‌زند و لذا در ابعاد سياسی و نظامی و تاريخی در برابر همه دشمنان شرق و غرب، صدام و ستون پنجم آنها پيروز شديم.
وی هشدار داد: امروز وحدت ما هدف گيری شده است و وحدت به تفرقه تبديل شده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوری اينکه در قرآن علاوه بر ذکر روايات و داستان‌های مختلف تفرقه به‌عنوان يکی ازعوامل انهدام معرفی شده است، ادامه داد: ما امروز دچار تفرقه شده‌ايم و بعضی‌ها فرياد دفع حداقلی و جذب حداکثری رهبر انقلاب را معکوس معنا می‌کنند؛ وقتی کسی از وحدت سخن می‌گويند فورا فريادهای بلندی که معلوم نيست از کجا می‌آيد بلند می‌شود که می‌گويند وحدت بين چه کسانی باشد؟ بين ما چند نفری که دور هم هستيم؟ در حالی که معنای وحدت اين نيست و اين امر بايد بين همه امت و ملت ايران باشد.
وی با اشاره به اينکه هميشه عده‌ای بوده‌اند که همراه نبودند اما الان اين گونه نيست و هيچ فرد صالحی پيدا نمی‌شود که تفرقه دامن بزند، تصريح کرد: جريان خودسری که وجود دارد، حقيقتا سم کشور است. درحالی که هر‌کس بايد از مسير قانون کار خود را انجام دهد و حرکت در اين مسير ريشه وحدت و تفکيک قواست.
هاشمی رفسنجانی گفت: دشمنان محتاجند که در داخل ايران ستون پنجم مجانی داشته باشند که در کشور پيدا می‌شود؛ آنهايی که تلاش دارند مسائل را متوجه رهبری کرده و مرکزيت نظام را مخدوش کنند، می‌دانند چکار می‌کنند؛ آنها کسانی هستند که دوستانشان قرآن سوزی می‌کنند. از طرف ديگر کسانی هم که نام ”ذوب در ولايت“ دارند، هر کاری را که انجام می‌شود به پای رهبری می‌نويسند و هر جا تيری می‌آيد جا خالی می‌دهند تا به ايشان برخورد کنند، در صورتی که مسووليت همه مشخص است و چرا بايد هر کاری که می‌کنند به گونه‌ای القا نمايند که به نام رهبری تمام شود؟
رئيس مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: رهبری مقام مقدسی است که نظارت بر اوضاع دارند و اگر بن بستی پيش بيايد و لازم شود، دخالت می‌کنند. اما ما بايد وظيفه‌مان را به خوبی انجام دهيم و اگر کاری می‌کنيم به نام ايشان نباشد.
هاشمی‌رفسنجانی افزود: اين طرف به نام دوست و آن طرف به نام دشمن کار خود را انجام می‌دهند و کسانی که در داخل هستند به گروه ديگر برای حمله بهانه می‌دهند، اما ما بايد هوشيار باشيم و هرکس ، در جايی مسووليت خود را انجام دهد.
وی با بيان اينکه قانون، حتی قانون غلط، محور هر ملتی است و تخلف از آن به معنای ديکتاتوری، استبداد و... است، يادآور شد: در اوايل انقلاب که برخی افراد از مصوبات مجلس اعتراض می‌کردند، امام فرمودند که تخلف از قوانينی که تاييد مجلس و شورای نگهبان را پشت سر گذاشته است جرم است، البته اين سخن امام نيست بلکه يک واقعيت است و قانون اگر ضعفی هم دارد بايد اصلاح شود و تا هست بايد اجرا گردد و مصوبات مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخيص مراعات شود و تخلف از آنها هيچ پسنديده نيست، زيرا عمل به قانون تجربه همه ملل دنياست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سياست‌های کلی نظام اظهار داشت: اسم اين سياست‌ها قانون نيست اما از هر قانونی بالاتر است و ناديده گرفتن آن معنا ندارد. نمی‌توان بگوييم که مطيع رهبری هستيم اما اين سياست‌ها را اجرا نمی‌کنيم. ايشان هر روز از چشم انداز ۲۰ ساله، سياست‌های کلی اصل ۴۴ و... صحبت می‌کنند که توسط مجمع نوشته شده و ايشان آنها را امضا می‌کنند.
وی تاکيد کرد: اگر قانون اجرا نشود، عامل وحدت از هم می‌پاشد و هر کس از خودش اجتهاد خواهد کرد.
هاشمی رفسنجانی گفت: به نظر می‌رسد راه ما روشن است و مردم آماده همکاری هستند. البته نمی‌خواهم در داخل طرفی را مورد اشاره قرار دهم، اما اگر می‌خواهيم بر مبنای وحدت عمل کنيم و در مقابل فشارها با اتحاد مقاومت کنيم راه اين جاست. اگر کسانی هم مخالف آن هستند، ولی خود را جزيی از امت اسلامی و دارای منافعی در کشور می‌دانند بايد بفهمند که راه اين است و با وجود اختلاف نظرها اصول و سياست‌های کلی در کشور حاکم است که بايد به همه جهات آنها عمل کنيم و اگر قانونی برخلاف آنها نوشته شود باطل است.
وی تاکيد کرد: بايد خودمان را گرفتار و تبديل به ”سيبل“ دشمن نکنيم، زيرا آنها می‌خواهند ما را تبديل به سيبل کنند.
آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خود در افتتاحيه هشتمين اجلاس رسمی دوره چهارم خبرگان رهبری با اشاره به شرايط جهان اسلام و کشور پاکستان اظهار داشت: در اين کشور يک مصيبت واقعی است، زيرا ۲۰ ميليون نفر آواره هستند و سيل هنوز هم ادامه دارد. در کنار آن تروريسم حاد نيز وجود دارد و خارجی‌ها حاکم واقعی پاکستان و آمريکايی‌ها در آن فعال مايشاء هستند.
وی افزود: عراق هم ۷، ۸ ماه است که گرفتار تعيين نتايج انتخابات خود است و لبنان نيز که منطقه نسبتا آرامی بود، هر لحظه حزب‌الله در آن مورد تهديد قرار می‌گيرد. در غزه هم مردم تحت شرايط حادی هستند و سومالی نيز اصلا آرام نيست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هشدار داد: دشمنان اکنون خواب آن را ديده‌اند که در ايران، اين مرکز عظيم ولايت و اهل بيت، نيز اين فتنه‌ها را برپا کنند.
هاشمی‌رفسنجانی با دعای اينکه خداوند اين بلاها را بر کسی نازل نکند و در صورت نازل شدن فقط با دست خودمان می‌توانيم، خودمان را نجات دهيم، تصريح کرد: مسائل منطقه هوشياری همه و به خصوص ما روحانيون را می‌طلبد و اجازه ندهيم تفرقه‌ها و کينه‌ها عميق شود و دشمن هر کاری را بخواهد انجام دهد که کسی جلودار آن نباشد.
وی با بيان اينکه تعرض به قرآن و اسلام امروز بسيار زياد شده است و اين کارهايی که در آمريکا انجام می‌شود دل انسان را آتش می‌زند، يادآور شد: اين همه در حالی است که ما از تورات، انجيل، زبور و... تجليل زيادی می‌کنيم، اما آنها به گونه ديگری رفتار می‌کنند و معلوم نيست چه مرضی به جان آنها افتاده که با اين کتاب هدايتگر اينگونه برخورد می‌کنند. البته چند کليسا که قرار بود اين توهين را انجام دهند از اقدام خود صرف نظر کردند، اما اين کار توسط افراد ديگری و به خواست طراحان اصلی انجام شد.
هاشمی‌رفسنجانی خطاب به کسانی که در جهان قدرت دارند، هشدار داد که جهان اسلام يک‌چهارم جمعيت دنياست و آنان در مهم‌ترين نقاط دنيا حضور دارند لذا احساسات آنها را جريحه‌دار نکنند که در اين صورت مردم با آنان مقابله خواهند کرد و از آن نخواهند گذشت که کسی نمی‌تواند جلودار آنها شود، زيرا قرآن مهمترين کتاب آسمانی است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام توصيه کرد: امروز در داخل کشور نگذاريم وحدت مخدوش شود و آقايان و خانم‌هايی که اين کار را انجام می‌دهند اگر سوءنيت ندارند بدانند که با تفرقه‌انگيزی به جايی نمی‌رسند.
هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: روحانيت بايد در کشور معزز باشد و مخدوش کردن آن با هر هدف و شيوه‌ای جنايت است. روحانيت خواهان متدين بودن مردم است و چيز ديگری نمی‌خواهد.
رئيس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه جوانان از دبيرستان به بالا دارای شم سياسی بوده و صاحب نظر هستند، به فضای آموزشی کشور پرداخت و اظهار داشت: خانواده‌ها به سرنوشت فرزندانشان اهميت می‌دهند و نبايد از نامناسب بودن فضای آموزشی غافل باشيم که اين عرصه نياز به کار و جهاد دارد البته نمی‌گويم جوانان همراه انقلاب نيستند، اما آلودگی‌ها هست و بايد به مدارس، دانشگاه‌ها و ساير مراکز فرهنگی به گونه‌ای نگاه کنيم که محور وحدت باشند و اين سرمايه‌های کشور راه ديگری را انتخاب نکنند.
وی در ادامه با بيان اينکه قانون اساسی روشن است و بايد به آن عمل کنيم و بی‌جهت مطالبی را که هيچ نفعی ندارد به جامعه تزريق نکنيم، هشدار داد: در صورت رعايت اين موارد می‌توانيم بزرگترين جايگاه در منطقه و حتی جهان شويم ، زيرا متکی به اسلام هستيم و مردمی‌ترين کشور در ۳۰ سال اخير ايران بوده است که با دست مردم آن نظام اسلامی برقرار شد و بعد از اين هم بايد در اين مسير برويم.
هاشمی‌رفسنجانی با توصيه به روحانيون که نقش خود را فراموش نکنند و اجازه ندهند اين جايگاه مخدوش نشود، گفت: اگر کسانی اين بنا را سست کنند اتفاق ناميمونی است و ما اعضای خبرگان در قبال اين مساله مسووليت سنگينی داريم، زيرا هر کدام از ما علاوه بر مسووليت خبرگان مسووليت‌های شخصی نيز داريم و افراد منحرف را بايد با نصيحت اصلاح کرده و نگذاريم به مراکز آموزشی سرايت کنند.
هاشمی‌رفسنجانی در پايان با اشاره به اينکه وفاداری مردم در دوران انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و امروز بزرگترين سرمايه است،گفت: نبايد اين سرمايه را از دست بدهيم و به خصوص روی وحدت روحانيت خيلی تاکيد دارم. زيرا در صورت تفرقه بهانه به دست دشمن داده می‌شود به همين خاطر بايد روحانيون به جامعه وحدت تزريق کنند.
پس از سخنان هاشمی‌رفسنجانی جلسه خبرگان غيرعلنی شد و نمايندگان رسانه‌ها از محل اجلاس خارج شدند.
اولين ناطق پيش از دستور نيز سيدمحمود علوی نماينده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016