پنجشنبه 1 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رده بندی سال ۲۰۰۸ دانشگاه های دنيا منتشر شد: رتبه ۵۴ ايران، ميان ۵۵ کشور جهان، سرمايه

سرمايه: در حالی که ديروز صادق واعظ زاده معاون علمی و فناوری رئيس جمهوری اعلام کرد ايران با چاپ ۱۴ هزار مقاله بين المللی به رتبه ۲۵ علمی در جهان رسيد، سايت خبری و تحليلی «جمهوريت» خبر داد جديدترين رده بندی منتشرشده توسط سايت وبومتريکس، با قرار دادن دانشگاه تهران در مقام ۹۹۰ ميان برترين دانشگاه های جهان، ايران را پنجاه وچهارمين کشور برتر دنيا ميان ۵۵ کشور به لحاظ دانشگاه ها معرفی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش «جمهوريت» در اين رده بندی که بر مبنای اطلاعات وب سنجی سال ۲۰۰۸ ترتيب داده شده است، ايران با داشتن فقط يک دانشگاه در ميان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر سال ۲۰۰۸، در مقام ۵۴ جا خوش کرده است. بر اين اساس دانشگاه تهران با قرار گرفتن در رتبه ۹۹۰، نام ايران را در ميان ۵۷ کشوری قرار داده که حداقل يک دانشگاه زير رتبه ۱۰۰۰ دارند. بر اين اساس کشورهايی چون عربستان و ترکيه که از آن به عنوان اصلی ترين رقيب علمی ايران در منطقه ياد می شود، به ترتيب در رتبه های ۳۵ و ۳۱ قرار گرفته اند. سايت وبومتريکس «دانشگاه پادشاهی عربستان» را در رتبه ۲۹۲ و «دانشگاه فهد» را در مقام ۳۰۲ رده بندی خود قرار داده است. دانشگاه خاورميانه ترکيه نيز در اين رده بندی در مقام ۴۲۸ نشسته و بعد از آن ۹ دانشگاه ديگر اين کشور رتبه زير ۱۰۰۰ به دست آورده اند. از اين ميان سه دانشگاه کشور ترکيه، رتبه زير ۵۰۰ را از آن خود کرده اند.
سايت وبومتريکس که کيفيت توليدات علمی الکترونيکی و سايت دانشگاه ها را ملاک خود قرار داده است، بعد از دانشگاه تهران رتبه ای بهتر از ۱۷۱۵ برای دانشگاه های ما قائل نشده است. دانشگاه اصفهان پس از دانشگاه تهران در اين رتبه قرار گرفته است و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شريف رتبه ای بهتر از ۱۷۹۳ و ۲۲۵۶ به دست نياورده اند.
سال ۲۰۰۷ دانشگاه تهران در اين رده بندی عنوان ۱۰۲۴ را از آن خود کرده بود و در جايگاه بهترين دانشگاه ايران در اين رده بندی قرار گرفته بود.
در همين حال سايت های معتبر QS هم در آخرين رده بندی خود دانشگاه تهران را در ميان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داد. اين رده بندی که توليدات علمی غيرالکترونيک را هم مدنظر خود دارد، با قرار دادن دانشگاه تهران در مقام
۴۸۵ وضعيت بهتری را برای معتبرترين دانشگاه ايرانی فراهم کرد. در اين رده بندی دانشگاه شريف هم در جايگاه ۴۸۶ قرار گرفت. با اينکه تعيين رتبه علمی کشورها در دنيا بر اساس معيارهای مختلف صورت می پذيرد اما مسوولان وزارت علوم همواره با اکتفا به بهترين آمار ارائه شده، ساير آمارهای مرتبط در اين زمينه را در نظر نمی گيرند و آمار ديگری ارائه نمی کنند. اين در حالی است که بنا بر آخرين ادعای وزارت علوم ايران با توليد ۱۳هزار و ۵۰۰ مقاله نمايه شده در ISI در مقام بيست وچهارمين کشور علمی دنيا قرار گرفته است. اين در حالی است که اين اطلاعات در سايت های معتبری نظير SINCE WATCH درج نشده است. جمهوريت پيشتر گزارش داده بود که بر اساس آخرين رده بندی سال ۲۰۰۷ اين سايت بلژيک با توليد بيش از ۱۱۸ هزار مقاله رتبه ای بهتر از بيستم پيدا نکرده است. گفتنی است در رده های بالای اين رتبه بندی فاصله تعداد مقالات بسيار کم است. اين در حالی است که تمامی اين رده بندی ها بر اساس شاخص های کمی انجام می شوند و بر اساس شاخص های کيفی نظير ميزان ارجاع به مقالات شرايط جدول متفاوت از آنچه عنوان می شود، خواهد بود.
در سال ۲۰۰۷ ايران با ۹هزار و ۶۱ مقاله در مقام ۴۲ دنيا قرار داشت. تعداد ارجاعات تا پايان نوامبر ۲۰۰۶ هم ۶۳ هزار و ۵۱۹ مورد و نسبت ارجاع ۹۳/۲ بوده است که به ترتيب کشورمان را در رده های ۴۹ و ۱۳۵ به لحاظ کيفيت مقالات، در اين سال قرار می دهد.
اما معاون علمی و فناوری رئيس جمهوری با وجود تمامی اين شاخص ها بر حرف اوليه خود و رشد کمی ايران تاکيد می کند و می گويد: «ميزان توليدات علمی تا قبل از انقلاب ۴۰۰ مقاله بوده است. تعداد اختراعات در برنامه سوم توسعه ۵ هزار مورد بود که در ۴ سال برنامه چهارم توسعه ميزان اختراعات به حدود ۲۴ هزار مورد رسيده است و ۱۰هزار اختراع در سال ۸۷ به ثبت رسيده است.»





















Copyright: gooya.com 2016